دستمزدهای پایین‌تر از نرخ واقعی تورم و هزینه سبد معیشت: مبارزه برای افزایش دستمزد ادامه دارد!

با فرا رسیدن زمان تصمیم‌گیری برای تعیین حداقل دستمزد کارگران، باردیگر مانورها و جوسازی‌هایی مختلف را شاهد هستیم. تردیدی نیست که تعیین دستمزد برای کارگران و زحمتکشان اهمیتی بسیار دارد. بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ از اول بهمن‌ماه در مجلس شورای اسلامی آغاز شد. در نشست ۷ بهمن‌ماه مجلس شورای اسلامی حداقل حقوق کارکنان دولت ... دستمزدهای پایین‌تر از نرخ واقعی تورم و هزینه سبد معیشت: مبارزه برای افزایش دستمزد ادامه دارد!

ادامه

ایران, پرستاری, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, عدالت اجتماعی, غارتگری, کارگری

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

تداوم کاهش سطح زندگی توده‌های مردم مطابق گزارش مرکز آمار در دی‌ماه سال جاری تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای کشور ۳۸٫۵ درصد بوده است، یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۳۸ درصد بیشتر از دی‌ماه سال قبل – طی یک سال – هزینه پرداخت کرده‌اند. این درحالی ‌است که درآمدشان به‌هیچ‌وجه مطابق نرخ تورم نبوده است. نرخ رشد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, استثمار, اقتصادی, امنیت شغلی, ایران, بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, عدالت اجتماعی, فساد, فقر, قضایی, کارگری, کودکان, کودکان کار, گزارش, مبارزه طبقاتی, معلمان, معیشت, نئولیبرالیسم, همبستگی

گسترش اعتصاب‌های کارگری؛ مبارزه برای خواست‌های صنفی جدای از پیکار علیه سمت‌گیری اقتصادی – اجتماعی حکومت جمهوری اسلامی نیست

اعتصاب و اعتراض‌های کارگران و زحمتکشان در چهار گوشهٔ کشور یکی از ویژگی‌های صحنهٔ سیاسی و مبارزات مردمی علیه دیکتاتوری حاکم در این مقطع زمانی است. اعتصاب کارگران و کارکنان بخش‌های مختلف صنایع نفت، گاز، پتروشیمی در روزهای اخیر اعتصاب کارگران ارکان ثالث شرکت ملی حفاری در حداقل هفت دکل نفتی و اعتصاب‌های کارگران پولاد ... گسترش اعتصاب‌های کارگری؛ مبارزه برای خواست‌های صنفی جدای از پیکار علیه سمت‌گیری اقتصادی – اجتماعی حکومت جمهوری اسلامی نیست

ادامه

استبداد, امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, خصوصی‌سازی, طبقه کارگر, معیشت, مقاله, نفتگران

سیاست‌های رژیم ولایت‌فقیه علیه حقوق و معیشت زحمتکشان

به‌رغم تشدید فشار و تحمیل فقر و محرومیت به بخش بزرگی از جامعه از سوی رژیم فاسد و غارتگر ولایی برای غارت زحمتکشان و تحمیل حالت تدافعی به آنان، روزانه شاهد گسترش اعتراض‌ها و اعتصاب‌های بخش‌های مختلف زحمتکشان هستیم. اعتراض‌های بازنشستگان صندوق‌های مختلف و مبارزه کارگران بخش‌های مختلف صنعت نفت مانند: اعتراض و اعتصاب کارگران ... سیاست‌های رژیم ولایت‌فقیه علیه حقوق و معیشت زحمتکشان

ادامه

اسلام سیاسی, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, زنان, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معلمان, معیشت, نفتگران

لایحهٔ بودجهٔ سال آینده، فشار بیشتر به معیشت زحمتکشان و سال اهمیت تشدید مبارزه است

مجلس کلیات لایحه اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۳ را با ۱۵۴ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع به‌تصویب رساند. مجلس پیش از این کلیات این لایحه بودجه را رد کرده ‌بود. تحول‌های صحنه سیاسی و گسترش اعتراض‌ و اعتصاب‌های کارگری همراه با نارضایتی‌های ژرف اجتماعی هراس و نگرانی سران رژیم را برانگیخته‌ است. ... لایحهٔ بودجهٔ سال آینده، فشار بیشتر به معیشت زحمتکشان و سال اهمیت تشدید مبارزه است

ادامه

آزادی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, پرستاری, خصوصی‌سازی, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, معیشت, مقاله

دبیرکل خانه پرستار؛ مشکل اصلی ما خلف وعده‌هاست/ مشکل دیگر وجود تبعیض ساختاری

البته که پرداخت و تعلق آن به همه پرستاران یک گام مثبت است اما مشکل دیگر و مهمتر پرستاران، وجود تبعیض در نظام سلامت کشور بین پزشکان و پرستاران است. این در حالی است که بار اصلی مراقبت و نگهداری از بیماران برعهده پرستاران است، نه پزشکان.

 

محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار، در گفتگو با ایلنا، گفت: آقای نوبخت و وزارت بهداشت همچون سنوات قبل، وعده‌هایی را تکرار می‌کنند. ما امیدواریم این وعده‌ها بالاخره یک روزی محقق شوند اما تجربه گذشته نشان می‌دهد که دوستان، بارها نظراتشان را تغییر می‌دهند.

 

شریفی مقدم در خصوص وعده تعلق فوق‌العاده ویژه به همه پرستاران گفت: مسئله فقط پرداخت یا عدم پرداخت فوق‌العاده ویژه نیست. البته که پرداخت و تعلق آن به همه پرستاران یک گام مثبت است اما مشکل دیگر و مهمتر پرستاران، وجود تبعیض ساختاری در نظام سلامت کشور بین پزشکان و پرستاران است. این در حالی است که بار اصلی مراقبت و نگهداری از بیماران برعهده پرستاران است، نه پزشکان.

 

این نماینده پرستاران ادامه داد: در برنامه پنجم توسعه مقرر بود حقوق همه کارکنان دولت که پرستاران نیز شامل آنها می‌شوند، ۵۰ درصد اضافه شود اما پرستاران و مجموعه آموزش پرورش محروم ماندند. بعدها این افزایش قانونی به کارکنان آموزش و پرورش، تعلق گرفت اما پرستاران تازه در سال ۹۸ مشمول این موضوع شدند. یعنی آخرین گروه بودند و چند سال تاخیر نیز درباره افزایش حقوق آنها صورت گرفت.

 

شریفی مقدم درباره موضوع اختصاص فوق‌العاده ویژه به همه پرستاران و کادر درمان تاکید کرد: طبق قانون دستگاه‌های دولتی اجازه دارند حقوق ۳۵ درصد از کارکنان خود را تا ۵۰ درصد افزایش دهند. در خصوص این موضوع نیز ما شاهد تبعیض و نابرابری بودیم؛ به طوری که فوق‌العاده ویژه به کارکنان ستادی و اداری وزارت بهداشت تعلق می‌گرفت اما پرستاران از این موضوع محروم بودند. علت اصلی این تبعیض نیز روابط نابرابر موجود در نظام سلامت و درمان کشور است؛ به طوری که مسئولین و مقامات بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها، همان اعضای هیات علمی هستند که غالبا پزشکند. حقوق اعضای هیات علمی تا ۲۰ میلیون تومان در ماه می‌رسد و در کنار آن، انواع و اقسام مزایای دیگری ازجمله کارانه و غیره نیز به آنها تعلق می‌گیرد. این قشر، درک چندانی از حقوق و دستمزد حداقلی پرستاران ندارند.

 

شریفی مقدم ضمن استقبال از وعده دولت و وزارت بهداشت برای پرداخت فوق‌العاده ویژه به همه پرستاران و کادر درمان، گفت: مشکل ما در خصوص این اظهارات آن است که مسئولان بارها وعده داده‌اند و عمل نکرده‌اند؛ این موضوع به بی‌اعتمادی نسبت به وعده‌های مسئولین در بین پرستاران دامن زده است. ما اظهارات اخیر آقای نوبخت را به فال نیک می‌گیریم اما سابقه این اظهارات نشان می‌دهد که تا تحقق عملی این وعده‌ها باید صبر کرد.

 

دبیرکل خانه پرستار در خصوص موضوع پرداخت کل معوقات پرستاران تا پایان هفته بعد نیز گفت: مشکل اصلی ما خلف وعده‌هاست. برای مثال وزیر بهداشت در زمستان گذشته دست‌کم دو بار اظهار کرد که تا پایان سال ۹۸ کل معوقات پرستاران صفر خواهد شد. ولی هم اکنون شش ماه از سال ۹۹ نیز می‌گذرد و همچنان معوقات پرداخت نشده است.

 

شریفی مقدم درباره موضوع استخدام پرستاران جدید و نیز تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی و قراردادی به استخدامی افزود: امروز موضوع عدم استخدام کافی پرستاران به یک مرض مزمن نظام بهداشت و درمان کشور تبدیل شده است. فقط شما نگاه کنید که در سال‌های اخیر به چه میزان تعداد اعضای هیات علمی افزایش یافته است اما به این نسبت افزایش ورود و استخدام پرستاران را نداشته‌ایم.

 

شریفی مقدم با اشاره به کمبود شدید تعداد پرستاران در کشور، گفت: مسئولان وزارت بهداشت مرتب می‌گویند ما سالانه ۱۰ هزار تخت به نظام درمان کشور اضافه کرده‌ایم. این فی‌نفسه شاخص مثبتی نیست. طبق معیارهای جهانی مهمتر از تعداد تخت و تجهیزات، این است که به ازای هر تخت دو و نیم پرستار باید استخدام شود.

 

شریفی مقدم با اشاره به وضعیت نامناسب بیمارستان‌های خصوصی کشور، افزود: افزایش تجهیزات و حتی کادر در بیمارستانهای خصوصی هیچ حاصلی ندارد بلکه عواقب و پیامدهای منفی زیادی نیز دربردارد؛ زیرا بیمارستان‌های خصوصی غالبا هزینه‌های کاذب و اضافی بر افراد تحمیل می‌کنند و بسیاری از تجویزات و جراحی‌ها در بیمارستان‌های خصوصی، اضافی و غیرضروری و صرفا برای سودجویی است. باید بیمارستان‌های دولتی و عمومی تقویت شوند و تعداد پرستاران آنها نیز افزایش یابد.

 

شریفی مقدم در خصوص روند استخدام پرستاران در سال‌های اخیر، گفت: میزان استخدام پرستاران در سال ۹۷ تقریبا صفر بوده است. در سال ۹۸ حدود ۱۰ هزار مجوز استخدام دادند که از این تعداد فقط ۴ هزار استخدام شامل پرستاران بود. در سال ۹۹ نیز که ما شاهد استخدام جدیدی نبوده‌ایم. این در حالی است که ما سالانه ۳ الی ۴ هزار نفر خروجی در بین پرستاران به دلیل بازنشستگی و مهاجرت و غیره داریم.

 

شریفی مقدم در پایان ضمن اشاره به فشار شدید به جامعه پرستاری در دوره کرونا، افزود: طبق آمارها تاکنون بین ۱۴ الی ۱۵ هزار پرستار در دوره کرونا به این بیماری مبتلا شدند. پرستاران بیش از شش ماه است که در صف اول مبارزه با این ویروس قرار دارند. دقت باید کرد که میزان تماس و مراقبت پرستاران درباره بیماران کرونایی بسیار بیشتر از حد مرسوم است. حمایت همه‌جانبه از جامعه پرستاری در همه جوامع اهمیت دارد اما در دوره کرونا این اهمیت دوچندان دارد. مسئولان باید به این موضوع بیشتر توجه کنند.

تجمع پرستارن اصفهانی در مقابل استانداری/ مطالبات ما را بدهید

پرستاران خواهان پرداخت حق کرونا، اصلاح روند تعداد مرخصی استعلاجی و نیز تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی به وضعیت استخدامی هستند که در این سالها بارها از سوی جامعه پرستاری مورد تاکید قرار گرفته است.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, خبر, کارگری

سیاست دولت در تشکیل شرکت­‌های پیمانکاری نیروی انسانی، به سلامت کل مردم صدمه زده

کارشناسان نظام سلامت می‌گویند: اگر پرستاران از امنیت شغلی، استخدام دائمی و دستمزد بهتر و عادلانه‌تر در میان کادر درمانی و بهداشتی کشور به خصوص در قیاس با پزشکان برخوردار بودند، احتمالا میزان تلفات و خسارات جانی و مالی بحران کرونا در بخش درمان کشور، بس بسیار کمتر از میزان کنونی بود.

ادامه

اجتماعی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, کارگری, گزارش

چگونه خصوصی‌سازی سلامت جامعه وامنیت شغلی پرستاران را تهدید می‌کند! از خواسته‌ها و حقوق پرستاران حمایت کنیم

همزمان با همه‌گیری دوبارهٔ ویروس کرونا در کشورمان بار دیگر روز ۵ مردادماه، پرستاران و سایر نیروهای شرکتی وزارت بهداشت که از آن‌ها به عنوان مبارزان خط مقدم مقابله با بیماری کوید ـ ۱۹ نام برده می‌شود، در اعتراض به نبود امنیت شغلی، دستمزد یک پنجم خط فقر و نیز با خواست رفع تبعیض و ... چگونه خصوصی‌سازی سلامت جامعه وامنیت شغلی پرستاران را تهدید می‌کند! از خواسته‌ها و حقوق پرستاران حمایت کنیم

ادامه

ایران, پرستاری, حقوق بشر, فقر, مقاله

تچمع نیروهای پرستاری، اتاق عمل، هوشبری، آزمایشگاهی، روانشناس، پزشک، تغذیه و… : شرکت‌های واسطه‌ای پیمانکاری را حذف کنید

نیروهای شرکتی شاغل در حوزه‌های بهداشت و درمان صبح امروز (یکشنبه/۵ مرداد) مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

ادامه

اجتماعی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, خبر