زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادامه خط‌مشی آمریکا و متحدانش در ناتو برای تحمیل «شکست راهبردی» بر مسکو، هشدار داد: غربی‌ها به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای تعادل ایجاد کرده که می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، ... لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, روسیه, سازمان ملل, غرب, ناتو

نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

رسانه آمریکایی روز شنبه نوشت یگان موشکی چین بیش از ۱۰۰۰ موشک معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» آمریکا را در اختیار دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: یک رسانه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی نوشت، راهبرد نظامی چین تمرکز قابل توجه بر گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک «دانگ فنگ- ۲۱» معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» برای مقابله ... نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, گزارش

استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

مبادله غیر منتظره حدود ۳۰۰ زندانی جنگی میان روسیه و اوکراین

روسیه و اوکراین در یک مبادله غیرمنتظره زندانیان جنگی و اسیران، نزدیک به ۳۰۰ تن را آزاد کردند که بیشترین تعداد از آغاز این جنگ هفت ماهه بود.

 

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ این مبادله چهارشنبه شب هم‌زمان با فراخوان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای احضار نیروهای ذخیره ارتش که نشانگر اوج گیری احتمالی دوباره درگیری است که از ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) آغاز شده، غیرمنتظره بود.

 

آزادشدگان شامل یک گروه ۱۰ نفری از بیگانگان دستگیر شده و همچنین فرماندهان بلندپایه عملیات دراز مدت نیروهای اوکراین برای دفاع از شهر بندری ماریوپل اوکراین در اوایل سال جاری (۲۰۲۲) هستند. بیگانگان آزاد شده شامل ۲ بریتانیایی و یک مغربی است که در پی به اسارت گرفته شدن در کنار نیروهای ارتش اوکراین، به اعدام محکوم شده بودند. سه انگلیسی دیگر، ۲ شهروند آمریکا و یک شهروند کرواسی و سوئد نیز در میان این گروه دیده می‌شوند.

 

نیروهای جدایی خواه مورد حمایت روسیه نیز ماه گذشته (اوت) گفته بودند که قصد محاکمه فرماندهان نیروهای مدافع ماریوپل را دارند.

 

توافق این مبادله با میانجی گری ترکیه و عربستان سعودی، شامل رهایی ۲۱۵ شهروند اوکراین بود که بیشتر پس از سقوط ماریوپل اسیر شده بودند. کی‌یف نیز در مقابل ۵۵ شهروند روسیه و اوکراینی هوادار مسکو و همچنین ویکتور مدودچوک رهبر یک حزب ممنوعه پیرو روسیه را که به خیانت به اوکراین متهم شده بود، آزاد کرد.

 

زلنسکی در یک سخنرانی ویدیویی، این مبادله را که مدت‌ها پیش برای آن تلاش شده، پیروزی برای کشورش و همه جامعه اوکراین خواند و با سپاسگزاری از رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای کمک به آزادی فرماندهان ارشد نیروهای اوکراینی مدافع ماریوپل، افزود که پنج فرمانده ارشد اوکراینی که کی‌یف مدت‌ها برای آزادی آنان مبارزه دشواری کرده، تا پایان جنگ در ترکیه اقامت خواهند کرد.

 

نیروهای جدایی خواه مورد حمایت روسیه در اوکراین روز چهارشنبه ۲ نظامی پیشین آمریکا را که در نبرد به همراه نیروهای اوکراین با ارتش روسیه ناپدید شده بودند، به همراه ۱۰ زندانی دیگر شامل پنج شهروند انگلستان آزاد کردند.

 

آزادی ۱۰ زندانی خارجی از اسارت نیروهای جدایی خواه اوکراین

 

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسوشتدپرس، این افراد به عنوان بخشی از برنامه مبادله زندانیان با میانجی‌گری عربستان سعودی، آزاد شده‌اند.

 

الکس دروئه که ۴۰ ساله و اندی هوینه ۲۷ ساله در ۹ ژوئن (۱۹ خرداد ماه) در منطقه خارکیف در شمال شرق اوکراین و نزدیک مرز روسیه ناپدید شده بودند، با ابتکار و هزینه شخصی از آلاباما به اوکراین رفته بودند.

 

خانوادهای این ۲ نفر که رهایی آنان را تائید کرده‌اند، به سلامت در اختیار سفارتخانه آمریکا در عربستان سعودی هستند و به کشورشان بازگردانده خواهند شد.

 

سفارتخانه عربستان اعلام کرد که به آزادی ۱۰ زندانی شهروند مغرب، ایالات متحده، بریتانیا، سوئد و کرواسی کمک کرده است.

 

انگلیس رهایی پنج شهروند خود را تائید کرد. یک نماینده مجلس این کشور گفته که آیدن اسلین ۲۸ ساله که پس از اسارت در شرق اوکراین به اعدام محکوم شده بود، در میان این گروه قرار دارد.

 

شبکه تلویزیونی دولتی روسیه پیش از این گفته بود که دروئه که و هوینه در اسارت نیروهای جدایی خواه مورد حمایت مسکو در منطقه دونباس در شرق اوکراین قرار دارند.

 

واشنگتن استقلال و حق حاکمیت جمهوری مردمی دونتسک را به رسمیت نشناخته و با آن روابط دیپلماتیک ندارد.

 

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی که روابط نزدیک با پوتین دارد، برای آزادی ۱۰ شهروند بیگانه میانجی‌گری کرده است.

چین: از گفت‌وگو برای حل بحران اوکراین حمایت می‌کنیم

وزیر خارجه چین ضمن تاکید بر همکاری با روسیه برای افزایش عدالت در نظام بین‌الملل، بر گفت‌وگو برای حل بحران اوکراین تاکید کرد.

ادامه

امریکا, اوکراین, بریکس, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شانگ‌های, شرق آسیا, شرق اروپا

روسیه: غرب در منزوی کردن مسکو شکست خورد/ نیوزویک: هشتاد و هفت درصد جهانیان از آمریکا پیروی نکردند

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از شکست تلاش‌های کشور‌های غربی برای منزوی ساختن مسکو خبر داد.

ادامه

اروپا, اسیا, اقتصادی, امریکا, اوکراین, تحریم, تحلیل, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

لاوروف: آمریکا و متحدانش اوکراین را برای تحقق اهداف خود قربانی می‌کنند

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه آمریکا و متحدانش با ارسال تسلیحات به اوکراین در مسیر حل و فصل بحران این کشور مانع تراشی می کنند،گفت که آنها اوکراین را در راستای تحقق اهداف خود قربانی می‌کنند.

ادامه

اروپا, امریکا, انگلستان, اوکراین, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق اروپا