اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

نشست شورای امنیت و پیشنهاد چین برای پایان درگیری‌ها در اوکراین

وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای امنیت نشستی با محور درگیری‌های اوکراین برگزار کردند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز (پنجشنبه) نشست مهمی را با موضوع جنگ اوکراین و عملیات ویژه روسیه در منطقه دونباس با حضور وزرای امور خارجه کشورهای عضو برگزار کرد.

 

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین که بر حفظ روابط با روسیه تأکید دارد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، چهار اصل مهم برای خاتمه درگیری‌ها را برشمرد.

 

وزیر امور خارجه چین در این نشست گفت: «چهار پیشنهاد در این زمینه وجود دارد: پیگیری جدی گفت‌وگوها و مذاکرات، همکاری در راستای تنش‌زدایی، آرام کردن وضعیت انسانی، مهار بحران در بازار انرژی و مواد خوراکی».

 

وانگ یی افزود: «موضع ما در قبال اوکراین روشن است. ما تأکید داریم که حق حاکمیت تمامی کشورها باید مورد احترام باشد. ما باید به قوانین بین‌المللی حقوق بشری احترام بگذاریم و از حمله به غیرنظامیان جلوگیری کنیم».

 

وی متذکر شد: «شورای امنیت باید درباره بحران اوکراین بی‌طرف باشد. باید برای تضمین ثبات در بازارهای جهانی انرژی تلاش کنیم. باید هژمونی و به‌اصطلاح جنگ سرد جدید را رها کرد».

 

وزیر امور خارجه چین افزود: «ما خواستار گفت‌وگوی بدون شرط و شروط برای حل بحران اوکراین بوده و از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم خویشتن‌داری به خرج داده و شرایط برای حل سیاسی وضعیت اوکراین را فراهم کنند».

 

در این نشست، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفت، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تهدید به استفاده از سلاح اتمی را متوقف کند.

 

بلینکن در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت اوکراین، بدون اشاره به اینکه آمریکا تنها کشوری است که از بمب اتمی استفاده کرده گفت: «پوتین به جای خاتمه دادن به جنگ، تشدید تنش و تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای را انتخاب کرده است».

 

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به بسیج بخشی از نیروها در روسیه با فرمان پوتین گفت: «او به جای تغییر مسیر و اتمام جنگ، حجم تهاجم خود را دوبرابر کرده و با این کار منشور سازمان ملل را خوار شمرد».

 

او بدون اشاره به نقش ارسال تسلیحات غرب در طولانی شدن جنگ اوکراین و تلفات بیشتر آن گفت: «پوتین با صدور فراخوان برای سیصد هزار سرباز، دامنه جنگ را گسترش داده است. اکنون نظام جهانی که ما را در اینجا جمع کرده در مقابل چشممان در حال فروپاشی است».

 

بلینکن با اشاره به اظهارات اخیر «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین در دیدار با پوتین گفت: «شماری از کشورهایی که روابط خود را با مسکو حفظ کرده‌اند، به شکل علنی نگرانی خود را درباره تهاجم به اوکراین ابراز کرده‌اند».

 

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «انتظار این را داریم که پوتین هرگونه تلاش برای پس گرفتن اراضی توسط اوکراینی‌ها را حمله به خاک روسیه در نظر بگیرد. روسیه همواره با تهدید به استفاده از تسلیحات مختلف به تشدید تنش می‌پردازد. تهدیدات اتمی باید فوراً خاتمه یابند».

 

در این نشست، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت: «متأسفانه آنچه نیروهای اوکراینی و گروه‌های ملی‌گرا در دونباس مرتکب شده‌اند نادیده گرفته می‌شود. کی‌یف مدعی بود به توافقات مینسک احترام می‌گذارد و به طور همزمان آن‌ها را نقض می‌کرد».

 

وی تأکید کرد: «برلین، پاریس و واشنگتن چشم‌های خود را به روی آنچه در دونباس می‌گذشت، بستند. رژیم کی‌یف مصونیت در برابر این جنایات را مدیون متحدان غربی است. این رژیم در پی برانگیختن نفرت علیه روسیه است».

 

وزیر امور خارجه روسیه افزود: «در اوکراین، نیروهای نازی ضد روسیه قدرت را در دست گرفته و غرب به رهبری آمریکا از آن‌ها در برابر پاسخگویی محافظت می‌کند».

 

لاوروف افزود: «اوکراین به دنبال نابودی روسیه است و در این میان، غرب هیزم به اتش درگیری ریخته و قسر در می‌رود. ما شکی نداریم که اوکراین به کشوری خودکامه درست مانند زمان نازی‌ها تبدیل شده که در آن قوانین بین‌المللی زیر پا گذاشته می‌شوند».

 

او در ادامه گفت: «اوکراینی‌ها از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. به خاطر داشته باشید که بازدید آژانس از نیروگاه اتمی زاپوریژیه به شکلی عامدانه به تعویق افتاد».

 

لاوروف با رد اتهامات غرب درباره ارتکاب روسیه به جنایت جنگی در اوکراین گفت: «از [آنتونیو] گوترش [دبیرکل سازمان ملل] درخواست می‌کنیم از اوکراین بخواهد هویت اجساد پیدا شده در بوچا را فاش کند زیرا مهم است بدانیم در آنجا چه اتفاقی رخ داده است».

چین: از گفت‌وگو برای حل بحران اوکراین حمایت می‌کنیم

وزیر خارجه چین ضمن تاکید بر همکاری با روسیه برای افزایش عدالت در نظام بین‌الملل، بر گفت‌وگو برای حل بحران اوکراین تاکید کرد.

ادامه

امریکا, اوکراین, بریکس, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شانگ‌های, شرق آسیا, شرق اروپا

روسیه: غرب در منزوی کردن مسکو شکست خورد/ نیوزویک: هشتاد و هفت درصد جهانیان از آمریکا پیروی نکردند

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از شکست تلاش‌های کشور‌های غربی برای منزوی ساختن مسکو خبر داد.

ادامه

اروپا, اسیا, اقتصادی, امریکا, اوکراین, تحریم, تحلیل, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

لاوروف: آمریکا و متحدانش اوکراین را برای تحقق اهداف خود قربانی می‌کنند

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه آمریکا و متحدانش با ارسال تسلیحات به اوکراین در مسیر حل و فصل بحران این کشور مانع تراشی می کنند،گفت که آنها اوکراین را در راستای تحقق اهداف خود قربانی می‌کنند.

ادامه

اروپا, امریکا, انگلستان, اوکراین, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق اروپا