هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

عطوان؛ چگونه مقدمات شکست توطئه آمریکا در اوکراین تنها بعد از دو هفته آغاز شده است؟

“آمریکا آتش جنگ اوکراین را برافروخت تا با قربانی کردن این کشور و وارد کردن آن به یک جنگ فرسایشی طولانی مدت با روسیه مقابله کند اما هنوز دو هفته از جنگ نگذشته که مقدمات شکست توطئه آمریکا شروع شده است.”

 

به گزارش ایسنا، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم در تحلیلی نوشت: «طی جنگ آمریکا علیه عراق در مارس ۲۰۰۳ مقاله‌ای برای روزنامه آبزرور انگلیس با عنوان “آمریکا استاد خراب کردن است، نه درست کردن” نوشتم. این اتفاق زمانی که جنگنده‌های آمریکا تمام تأسیسات و زیرساخت عراق را بمباران کرده و بیش از یک میلیون عراقی را کشتند، عملا رخ داد.

 

بعد از ۲۰ سال و با پیگیری تحولات جنگ اوکراین این مقاله را به یاد آوردم. بعید نیست که تحولات اوکراین، آتش جنگ جهانی هسته‌ای را شعله ور کند که به نابودی جهان منجر شود. احتمالا این جنگ از اروپا شروع می‌شود که احتمالا صحنه اصلی این جنگ خواهد بود. مگر اینکه میانجیگری‌های کنونی به راه حل سیاسی منجر شود. در این صورت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیروز خواهد بود چراکه تنها بعد از دستیابی به تمام شروطش یا حداقل بیشتر آن، این راهکار را قبول خواهد کرد.

 

آمریکا طرفی است که آتش این جنگ را برافروخت و در چارچوب طرح‌های دولت کنونی اوکراین و ملت بی گناهش را وارد این جنگ کرد. باید این مسئله را به یاد آوریم که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا طی کمپین انتخاباتی خود و بعد از ورود به کاخ سفید اعلام کرد که روسیه دشمن اول آمریکا است و بعد از روسیه چین دشمن بعدی است. برای همین از اوکراین به عنوان یک “طعمه مسموم” استفاده کرد تا آن را وارد جنگ فرسایشی طولانی مدتی کند.

 

تهدید آمریکا و اروپا به تحریم‌های بی سابقه یک طرح دوگانه بود؛ یا مقابله با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ممانعت از حمله به اوکراین یا تحریک کردن آن برای ورود به جنگ فرسایشی طولانی مدت همزمان با اعمال تحریم‌های اقتصادی جدی که باعث شود ملت روسیه علیه مقاماتشان اعتراض کرده و در نهایت آن‌ها را سرنگون کنند. اما بعد از حدود دو هفته از آغاز جنگ ثابت شد که این طرح چقدر ساده لوحانه است و نتایجی برعکس داده است که نه به نفع آمریکا است و نه هم‌پیمانان اروپایی‌اش.

 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین درحال بیدار شدن از شوک است و سردرگم است و بعد از اینکه دید روسیه به کشورش حمله کرده دچار آشفتگی شده است. به ویژه بعد از اینکه دید همگی حتی آمریکا که نماینده‌اش روز گذشته گفت حتی یک سرباز را به اوکراین نمی‌فرستد، کشورش را رها کرده‌اند. تعدادی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، بلغارستان و فرانسه اعلام کردند که نمی‌توانند از گاز و نفت روسیه بی نیاز شوند. این یعنی شکافی در ائتلاف اروپا و آمریکا ایجاد شده است که احتمالا به ناتو نیز می‌رسد.

 

اروپا قدرت خود را از امکانات اقتصادی‌اش و ارزش‌های دموکراسی، حقوق بشر و عدالت اجتماعی می‌گیرد اما اکنون این‌ها در حال از بین رفتن هستند و جای آن را نژادپرستی و جنبش‌های راستگرای نازی جدید می‌گیرد. رفاه اقتصادی و امنیت و ثباتی که ملت‌های اروپا از پایان جنگ جهانی دوم از آن برخوردار شدند اولین قربانی این درگیری در اوکراین و آشوب و دودستگی است که احتمالا به دنبال آن ایجاد خواهد شد.

 

اهداف تمام تحریم‌هایی که آمریکا به عنوان جایگزینی برای ممانعت از مداخله نظامی مستقیم در کره شمالی و ایران، سوریه، کوبا و ونزوئلا اعمال کرده، محقق نشده است و نتایج عکسی دارد و هیچ نظامی را سرنگون نکرده است. ما معتقدیم که تحریم‌های کنونی علیه روسیه نیز همین گونه خواهد بود.

 

الکساندر نوواک، معاون نخست وزیر روسیه در پرونده انرژی دوشنبه هشدار داد که اگر آمریکا تهدیدات خود را درباره ممنوعیت صادرات نفت اجرا کند، عواقب فاجعه باری برای بازارهای جهانی نفت و گاز دارد. وی تهدید کرد که کشورش انتقال گاز به اروپا را متوقف خواهد کرد.

 

آمریکا عراق، سوریه، افغانستان و لیبی را ویران کرد و در بازسازی هیچ کدام از این کشورها مشارکت نکرد و بعد از اینکه از نابودی خاورمیانه فارغ شد، اکنون نوبت به اروپا رسیده است اما فرق اساسی در اینجا وجود دارد و آن این است که آمریکا در خاورمیانه با نظام‌های ضعیفی مواجه بود اما اکنون با ابرقدرتی به اسم روسیه و رئیس جمهور زیرک و “بولدوزری” به نام ولادیمیر پوتین روبرو است که کشورهای هسته‌ای به نام هند، چین و کره شمالی از آن حمایت می‌کنند. برای همین بعید نیست که توطئه‌ای که آمریکا کرده، علیه خودش تمام شود و ویرانی و خرابی به خود این کشور برسد.»

هشدار سفیر سوریه در مسکو نسبت به تبدیل اوکراین به «ادلب بزرگ اروپا»

سفیر سوریه در مسکو هشدار داد، تصمیم مقامات اوکراین درخصوص «تشکیل سپاه بین‌المللی»، می‌تواند این کشور را به «ادلب بزرگ اروپا» تبدیل کند.

ادامه

اروپا, اوکراین, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, حقوق بشر, روسیه, سوریه, شمال اروپا, ناتو

چین: تایوان و اوکراین در ماهیت خود تفاوت دارند/ انگلیسی‌ها با آتش بازی نکنند

«وانگ یی» وزیر امورخارجه روز دوشنبه با اشاره به جدیدترین تحولات مربوط به تنش‌های اوکراین اعلام کرد :تایوان و اوکراین در ماهیت خود متفاوت هستند و نباید آنها را با یکدیگر مقایسه کرد.

ادامه

امریکا, انگلستان, اوکراین, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا