استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: تایوان و اوکراین در ماهیت خود تفاوت دارند/ انگلیسی‌ها با آتش بازی نکنند

«وانگ یی» وزیر امورخارجه روز دوشنبه با اشاره به جدیدترین تحولات مربوط به تنش‌های اوکراین اعلام کرد :تایوان و اوکراین در ماهیت خود متفاوت هستند و نباید آنها را با یکدیگر مقایسه کرد.

 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری «سوت چاینا مورنینگ پست»، وزیر امور خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از چین است و مسائل تایوان جزو مسائل داخلی چین به شمار می‌آید.

 

وانگ تصریح کرد: مسئله اوکراین از اختلاف میان این کشور با روسیه نشأت می‌گیرد.

 

گفتنی است چین که تایوان را بخشی از قلمرو و خاک خود می داند در دو سال اخیر فعالیت نظامی‌اش را در نزدیکی این جزیره در واکنش به آنچه تبانی میان تایپه و واشنگتن می‌خواند، افزایش داده است. آمریکا اصلی‌ترین تامین کننده و پشتیبان نظامی تایوان می‌باشد.

 

«لی که چیانگ» نخست وزیر چین روز شنبه (۱۴ اسفند) اعلام کرد، برای پیشرفت رشد صلح آمیز روابط با تایوان و “اتحاد دوباره” تلاش می‌کند اما از سوی دیگر خاطرنشان کرد دولتش قاطعانه مخالف هرگونه فعالیت جدایی‌طلبانه و یا هرگونه مداخله خارجی در این مورد می‌باشد.

 

«لی که چیانگ» اعلام کرد چین بر اصل “چین واحد” متعهد است که این اصل معتقد است تایوان بخشی از چین می‌باشد.

 

او در ادامه سخنانش اضافه کرد: «ما به پیشرفت و رشد صلح آمیز روابط با تایوان در سراسر تنگه تایوان و “اتحاد دوباره” ادامه خواهیم داد. از سوی دیگر قاطعانه با هرگونه فعالیت جدایی‌طلبانه که به دنبال “تایوان مستقل” می‌باشد و یا هرگونه مداخله خارجی مخالفت خود را اعلام می‌کنیم. تمامی ما چینی‌ها، در هر دو سوی تنگه تایوان می‌بایست با هم برای پیشرفت و شکوه چین گام برداریم.»

 

انگلیسی ها با آتش بازی نکنند

 

سفارت چین در انگلیس مقایسه بین تایوان و اوکراین توسط برخی از اعضای مجلس اعیان انگلیس را به شدت محکوم کرد و آن را ناآگاهانه و تلاشی عمدی برای تضعیف حاکمیت و وحدت چین خواند.

 

تارنمای سفارت چین در انگلیس، کمیته بزرگ مجلس اعیان انگلیس ۱۲ اسفند مناظره ای در مورد “حمایت از دموکراسی در تایوان” برگزار کرد. در طول این مناظره برخی از اعضا از تایوان به عنوان “اوکراین شرق دور” یاد کردند و از دولت انگلیس درخواست کردند از تایوان حمایت و محافظت کند.

 

به نوشته تارنمای سفارت چین در انگلیس و ایرلند، مسئول این سفارت تاکید کرد مسئله تایوان صرفاً مربوط به امور داخلی چین است و منافع اصلی چین را تحت تأثیر قرار می دهد و  دولت چین هیچ دخالت خارجی را تحمل نمی کند. سخنگوی سفارت چین در بیانیه ای که روز شنبه منتشر شد، گفت: هیچ کس نباید عزم و توانمندی مردم چین در حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی کشور را دست کم بگیرد.

 

این سخنگو تاکید کرد که تنها یک چین در جهان وجود دارد و تایوان بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو چین است.

 

سفارت چین در این بیانیه تاکید کرد که سیاستمداران انگلیسی باید «بازی با آتش» (اشاره به مسئله تایوان) را متوقف کنند واز مداخله در امور داخلی چین دست بردارند.

 

در سال ۲۰۲۰ «تسائی اینگ-وین» دوباره به عنوان رئیس جمهوری تایوان انتخاب شد و سوگند خورد تا از دموکراسی در این جزیره و ایستادگی در برابر چین دفاع کند.

 

چین معتقد است، رئیس جمهوری تایوان خواستار استقلال رسمی می باشد، چیزی که خط قرمز دولت چین است و همیشه دعوت به مذاکره با وی را رد کرده است.

 

با این وجود  «تسائی اینگ-وین» معتقد است تایوان کشوری مستقل است.

 

پیش از این مقام‌ها و کارشناسان چینی در پنجاهمین سالگرد صدور بیانیه شانگ‌های، از آمریکا خواستند تا به اصل “چین واحد” احترام گذاشته تا روابط پکن-واشنگتن به حالت عادی بازگردد.

وال استریت ژورنال: روسیه جای آمریکا را در خاورمیانه می‌گیرد

یک رسانه آمریکایی نوشت که هم‌پیمانان سابق آمریکا در خاورمیانه به دلیل سیاست شکست‌خورده این کشور، به سمت روسیه متمایل شده‌اند و مسکو جای واشنگتن را در منطقه خواهد گرفت.

ادامه

اسراییل, اقتصادی, امارات, امریکا, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, عربستان سعودی

عواقب سیاست‌های آمریکا و اروپا؛ قیمت نفت به مرز ۱۳۰ دلار رسید/ پیش‌بینی‌ نفت ۲۰۰ دلاری

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا در واکنش به احتمال ممنوعیت صادرات انرژی روسیه توسط آمریکا و اروپا و ایجاد شوک رکود تورمی بزرگ در بازارهای جهانی، جهش پیدا کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, امریکا, اوکراین, جهان, حقوق بشر, روسیه, شرق اروپا, لیبی, ونزوئلا

ناو هواپیمابر ترومن آمریکا وارد شمال دریای اژه شد

شبکه خبری سی ان ان آمریکا به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد همزمان با تشدید تنش بین اوکراین با روسیه، ناو هواپیمابر بزرگ آمریکا به شمال دریای اژه وارد شد.

ادامه

امریکا, امنیتی, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, روسیه, شرق اروپا, لهستان

سوئد و فنلاند همکاری امنیتی خود را تقویت می‌کنند

نخست وزیران کشورهای سوئد و فنلاند درخصوص حمله روسیه به اوکراین اعلام کردند که هر دو کشور “همکاری امنیتی” خود را بیشتر تقویت خواهند کرد اما “هیچ تعهدی” نسبت به پیوستن به ناتو ندارند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, امریکا, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, سوئد, فنلاند