خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

سوئد و فنلاند همکاری امنیتی خود را تقویت می‌کنند

نخست وزیران کشورهای سوئد و فنلاند درخصوص حمله روسیه به اوکراین اعلام کردند که هر دو کشور “همکاری امنیتی” خود را بیشتر تقویت خواهند کرد اما “هیچ تعهدی” نسبت به پیوستن به ناتو ندارند.

 

گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، «سانا مارین»، نخست وزیر فنلاند در یک کنفرانس خبری در هلسینکی به همراه «ماگدالنا آندرسون»، نخست وزیر سوئد، به خبرنگاران گفت: جنگ روسیه علیه حاکمیت اوکراین، امنیت اروپا را به خطر انداخته است. در چنین موقعیتی که فضای امنیتی تغییر پیدا کرده است، فنلاند و سوئد همکاری خود را درخصوص امنیت بیشتر تقویت خواهند کرد.

 

سوئد و فنلاند روابط تاریخی قوی و محکم و همچنین همکاری امنیتی نزدیکی از جمله برگزاری رزمایشات مشترک را با یکدیگر دارند.

 

حمله روسیه به اوکراین که روسیه آن را “عملیات ویژه نظامی” نامیده است، همچنین باعث تغییراتی سریع در رویه و نگاه هر دو کشور نسبت به ناتو شده است؛ کشورهایی که در حال حاضر خارج از این ائتلاف هستند.

 

نتایج نظرسنجی‌ها در روزهای اخیر حاکی از آن است که اکثریت مردم در هر دو کشور موافق پیوستن به ناتو هستند. مارین اظهار کرد که چنین چیزی “قابل درک” است که اکثر مردم در سوئد و فنلاند در حال حاضر می‌خواهند به ناتو بپیوندند.

 

مارین افزود: ما در حال حاضر گفت‌وگوهایی را در فنلاند داریم. ما با پارلمان، با رئیس جمهور، با دولت و با تمامی احزاب گفت‌وگو خواهیم کرد.

 

آندرسون گفت: مسئله امنیت به شکل “خیره کننده‌ای” تغییر پیدا کرده است. من رهبران احزاب مختلف سوئد را بارها در هفته اخیر ملاقات کرده‌ام و درخصوص مسائل مختلفی گفت‌وگو کرده‌ایم.

 

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در ماه ژانویه عنوان داشت که این دو کشور (سوئد و فنلاند) اگر قصد دارند، “خیلی سریع” باید عضو این ائتلاف شوند.

 

همچنین کاخ سفید روز شنبه اعلام کرد که روسای جمهوری آمریکا و فنلاند درباره اهمیت سیاست “در باز” ناتو و همکاری بین اروپا و آمریکا علیه روسیه گفت‌وگو کردند.

ناو هواپیمابر ترومن آمریکا وارد شمال دریای اژه شد

شبکه خبری سی ان ان آمریکا به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد همزمان با تشدید تنش بین اوکراین با روسیه، ناو هواپیمابر بزرگ آمریکا به شمال دریای اژه وارد شد.

ادامه

امریکا, امنیتی, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, روسیه, شرق اروپا, لهستان

لاوروف: اوکراین به دستور آمریکا برای مذاکرات تعلل می‌کند

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت که هدف عملیات نظامی روسیه اوکراین خلع سلاح این کشور است.

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, امریکا, امنیتی, اوکراین, تحریم, تحلیل, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, روسیه, شرق اروپا, غرب, کانادا, ورزشی

لاوروف: زمان آن رسیده آمریکا تسلیحات هسته‌ای خود را به خانه ببرد

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که ایجاد تأسیسات نظامی در خاک جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق و همچنین استقرار و نگهداری سلاح‌های هسته‌ای آمریکایی در برخی کشورهای اروپایی برای مسکو غیرقابل قبول است.

ادامه

اتحاد شوروی, اروپا, امریکا, امنیتی, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, روسیه