اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

لاوروف: اوکراین به دستور آمریکا برای مذاکرات تعلل می‌کند

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت که هدف عملیات نظامی روسیه اوکراین خلع سلاح این کشور است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، لاوروف درباره دولت کی‌یف گفت: این مردم اوکراین هستند که باید حاکمیت خود را تعیین کنند اما نماینده تمام قومیت‌های اوکراین باید در این کشور حضور داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه مسکو به کی‌یف اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد گفت: ما نمی‌توانیم تحمل کنیم که سلاحهای تهاجمی در اوکراین وجود داشته باشد که امنیت روسیه را تهدید کند.

 

وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه گفته بود که اوکراین توان ساخت سلاحهای هسته‌ای را دارد و فناوری دوره شوروی به این کشور در ساخت سلاح اتمی کمک می‌کند. وی همچنین گفته بود، روسیه از آمریکا و متحدانش می‌خواهد به توقف استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌‌برد در اروپا بپیوندند.

 

وزیر خارجه روسیه در ادامه تاکید کرد، ما آماده برگزاری دور دوم مذاکرات هستیم اما طرف اوکراینی به دستور آمریکا تعلل میکند.

 

این مذاکرات تاکنون یک دور در مرز بلاروس با اوکراین برگزار شده است.

 

لاوروف درباره تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه نیز گفت: ما آمادگی این تحریم‌ها را داشتیم اما انتظار نداشتیم که ورزشکاران، هنرمندان، کارشناسان رسانه و روشنفکران روس را نیز هدف قرار دهند.

 

آمریکا و اروپا در پاسخ به عملیات نظامی روسیه در اوکراین تا کنون چندین بسته تحریمی علیه این کشور اعمال کرده‌اند. این تحریم‌ها علاوه بر بخشهای مالی و بانکی روسیه، ممنوعیت حضور ورزشکاران روس در میادین بین‌المللی و المپیک را شامل می‌شود. علاوه بر این کشورهای غربی پرواز شرکت‌های هواپیمایی روسیه به این کشورها را ممنوع کرده است. مسکو در مقابل پرواز هواپیماهای شرکت‌های غربی به روسیه را تحریم کرده است.

 

همچنین رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند دولت این کشور روز چهارشنبه پرواز هواپیماهای روسی در حریم هوایی خود را ممنوع اعلام می‌کند.

 

مقامات دولتی و صنعتی آمریکایی بامداد چهارشنبه به خبرگزاری «رویترز» گفتند که واشنگتن قصد دارد پروازهای روسیه با استفاده از حریم هوایی آمریکا را به دنبال‌روی از اتحادیه اروپا و کانادا، ممنوع کند.

 

وزیر خارجه روسیه در ادامه مصاحبه با الجزیره گفت: روسیه دوستان زیادی دارد و نمی‌توان آن را منزوی کرد.

 

لاوروف همچنین درباره مذاکرات امنیتی میان روسیه با کشورهای غربی گفت: غرب از رسیدگی به خواسته‌ها و مطالبات ما برای تدوین معماری جدید امنیت اروپا خودداری کرد.

 

لاوروف درباره جنگ جهانی سوم تاکید کرد، جنگ سوم جهانی یک هسته ای ویرانگر خواهد بود و جو بایدن باتجربه است و میداند که هیچ جایگزینی برای تحریم‌ها جز یک جنگ جهانی وجود نخواهد داشت.

 

در پی تحرکات اخیر غرب در نزدیکی مرز روسیه، پوتین روز پنجشنبه پنجم اسفند ماه دستور آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین را صادر کرد و کشورهای اروپایی به جای تنش‌زدایی در این چند روز، اقدامات شدیدی را علیه روسیه اتخاذ کردند و کشورهای عضو اتحادیه اروپا حریم هوایی خود را بر روی پروازهای روسیه بستند.

 

در حال حاضر نبرد در مناطق مختلف اوکراین ادامه دارد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که شهر خرسون را به کنترل خود درآورده است و وزارت دفاع اوکراین نیز از تنگ‌تر شدن حلقه محاصره کی‌یف پایتخت این کشور خبر داده است.

لاوروف: زمان آن رسیده آمریکا تسلیحات هسته‌ای خود را به خانه ببرد

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که ایجاد تأسیسات نظامی در خاک جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق و همچنین استقرار و نگهداری سلاح‌های هسته‌ای آمریکایی در برخی کشورهای اروپایی برای مسکو غیرقابل قبول است.

ادامه

اتحاد شوروی, اروپا, امریکا, امنیتی, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, روسیه

ایتالیا: بستن حریم هوایی روی روسیه نقض معاهدات بین‌المللی است

پیر لوئیجی دی پالما، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایتالیا دوشنبه شب تصمیم کشورهای اروپایی برای بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای روسیه را نقض معاهدات بین‌المللی دانست.

ادامه

اتحادیه اروپا, استونی, اسلواکی, انگلستان, اوکراین, ایتالیا, بلغارستان, چک, خبر, رومانی, لتونی, لهستان, لیتوانی

همراه با کارگران و زحمتکشان جهان و نیروهای مترقی، برای صلح، بر ضد جنگ، تجاوزگری و امپریالیسم

بیانیهٔ کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران دربارهٔ جنگ در اوکراین:همراه با کارگران و زحمتکشان جهان و نیروهای مترقی، برای صلح، بر ضد جنگ، تجاوزگری و امپریالیسم

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, المان, امپریالیسم, امریکا, امنیتی, انگلستان, اوکراین, بلاروس, بیانیه, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دونتسک, روسیه, سوریه, سومالی, سیاسی, شرق اروپا, صلح, ضد جنگ, عراق, فرانسه, لوگانسک, لیبی, مالی, ناتو, هائیتی