گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

حرکت‌های اعتراضی‌ کارگران و بازنشستگان واحدهای مختلف ادامه دارد در هفته‌های گذشته نه‌تنها خللی در ادامۀ اعتراض‌های کارگری و بازنشستگان به‌وجود نیامد، بلکه منسجم‌تر شدن صف‌های آنان خصوصاً در یکشنبه‌های اعتراضی را مشاهده کردیم. نکتۀ قابل‌توجه در این حرکت‌های اعتراضی شعارها و پلاکاردهایی بودند با مضمون مخالفت با مصوبه‌هایی از قبیل لایحۀ هفتم توسعه، اعتراض ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, اجتماعی, استبداد, اعتراضات اجتماعی, امپریالیسم, امنیتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, زنان, سیاسی, فقر, کارگری, معلمان, معیشت

اعتراضات ضد دولتی در آرژانتین ۶۰ زخمی برجای گذاشت

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از رسانه‌های محلی آرژانتین امروز (شنبه) گزارش داد که در اعتراضات ضد دولتی این کشور، حدود ۶۰ معترض در اثر مداخله نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش زخمی شدند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، در درگیری‌هایی که میان معترضان ضد دولتی و نیروهای امنیتی رخ داد، ده‌ها ... اعتراضات ضد دولتی در آرژانتین ۶۰ زخمی برجای گذاشت

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, جهان, خبر, دانشجویی, کارگری

تظاهرات لیبیایی‌ها با درخواست برای برگزاری انتخابات و انحلال پارلمان و دولت

مردم لیبی روز شنبه تظاهرات گسترده‌ای با درخواست برای پایان دادن به دوره انتقالی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برگزار کردند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از عربی ۲۱، صدها لیبیایی در طرابلس، پایتخت لیبی برای مطالبه برگزاری انتخابات و پایان دادن به مرحله انتقالی در کشور دست به تظاهرات زدند.

 

معترضان در شهر “شحات” در شرق لیبی، خواستار برکناری پارلمان و دولت انتقالی شدند.

 

در همین حال جامعه بین‌المللی حمایت کامل خود را از لزوم حفظ یکپارچگی و استقلال شرکت ملی نفت اعلام کرد.

 

جمعه هم صدها معترض لیبیایی، در مرکز طرابلس دست به تظاهرات مشابه زدند. معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن‌ها شعارهایی همچون “نه به تمدید و آری به انتخابات”، “نه به دولت انتقالی، نابودی پارلمان” و “مشروعیت برای ملت است نه برای دزدان ملت” نوشته شده بود.

 

این در حالی است که تظاهراتی در تعدادی از شهرهای شرق لیبی از جمله شهر “البیضا” که تحت کنترل نیروهای حفتر است، برای براندازی پارلمان و دولت انتقالی و همچنین اعتراض به وضعیت بد معیشتی برگزار شد.

 

لیبی شاهد بحران سیاسی بر سر رهبری دولت است.  پارلمان لیبی ۱۰ فوریه فتحی باشاغا، وزیر کشور سابق را به تشکیل دولت جدید مکلف کرد. در حالی که عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر موقت، بر ادامه ریاست دولت خود اصرار دارد و از قبول تصمیم پارلمان این کشور سرباز می‌زند.

 

لیبیایی‌ها امیدوارند که برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری به پایان دادن به درگیری‌های مسلحانه که سال‌ها گریبان کشور نفت‌خیز آنها را گرفته است، کمک کند.

 

در این حال در جدید ترین گزارش  یک منبع بلندپایه لیبیایی گفت: ترکیب کابینه در دولت جدید به ریاست فتحی پاشاغا که از سوی پارلمان لیبی مکلف به رهبری دوره انتقالی است، متشکل از ۳۱ پست وزارتی خواهد بود.

 

به گزارش ایسنا، این منبع که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تاکید کرد، تعداد پست‌ها در ترکیب کابینه جدید دولت فتحی پاشاغا ۱۴ پست برای منطقه غربی، ۱۰ پست برای منطقه شرقی و هفت پست برای منطقه جنوبی لیبی است.

 

وی تصریح کرد، وزارتخانه‌های مستقل به شرح زیر تقسیم بندی شده است: وزارت کشور و وزارت امور خارجه و همکاری بین‌المللی برای غرب لیبی، وزارت دفاع و دولت محلی برای جنوب لیبی و وزارت دارایی، ارتباطات و دادگستری برای شرق لیبی.

 

بنا بر این گزارش، اسما الخوجه، عضو مجلس نمایندگان لیبی روز جمعه گذشته در اظهاراتی به اسپوتنیک گفت، ریاست مجلس نمایندگان ترکیب کابینه دولت فتحی پاشاغا را دریافته کرده است و در جلسه پارلمانی روز دوشنبه جهت کسب رای اعتماد به رای گیری گذاشته خواهد شد.

 

مجلس نمایندگان طبرق، در ۱۰ فوریه، پاشاغا، وزیر کشور سابق، را مأمور تشکیل دولت جدید کرد.

تظاهرات سراسری در انگلیس در اعتراض به افزایش هزینه‌های زندگی

به دنبال تورم ،افزایش هزینه‌های زندگی و افزایش بهای انرژی، شهروندان انگلیس ناراضی از وضعیت موجود، روز شنبه به خیابان‌ها آمدند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اعتراضات اجتماعی, انگلستان, اوکراین, جهان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, غرب اروپا

افت محبوبیت اردوغان در آستانه انتخاباتی و اعتراضات در ترکیه نسبت به افزایش قیمت برق

در ادامه اعتراضات مردم ترکیه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی، رهبر حزب اپوزیسیون اعلام کرده است قبض برق خود را پرداخت نخواهد کرد.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ترکیه, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر

قطعنامه پایانی تجمع سراسری معلمان ایران، دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ + ویدئو

ما امروز در اینجا جمع شده‌ایم که فریاد بزنیم ساختار آموزش در این کشور سیر قهقرایی را می پیماید و عدالت آموزشی بیش از هر زمان دیگری به محاق رفته است. ما جمع شده ایم اعلام نماییم کارد به استخوان رسیده و زندگی و معیشت فرهنگیان بازنشسته و شاغل مانند اکثریت جامعه و زحمتکشان دچار ... قطعنامه پایانی تجمع سراسری معلمان ایران، دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ + ویدئو

ادامه

اختلاف طبقاتی, اعتراضات اجتماعی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, معلمان