زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادامه خط‌مشی آمریکا و متحدانش در ناتو برای تحمیل «شکست راهبردی» بر مسکو، هشدار داد: غربی‌ها به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای تعادل ایجاد کرده که می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، ... لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, روسیه, سازمان ملل, غرب, ناتو

نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

رسانه آمریکایی روز شنبه نوشت یگان موشکی چین بیش از ۱۰۰۰ موشک معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» آمریکا را در اختیار دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: یک رسانه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی نوشت، راهبرد نظامی چین تمرکز قابل توجه بر گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک «دانگ فنگ- ۲۱» معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» برای مقابله ... نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, گزارش

استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

اجلاس داووس؛ هشدار شی جین‌پینگ نسبت به عواقب هژمونی و قلدری

رئیس جمهور چین در جریان سخنرانی خطاب به مجمع جهانی اقتصاد در داووس ضمن آنکه خواستار همکاری برای رسیدگی به چالش‌های جهانی شد، نسبت به رویارویی و پیامدهای فاجعه‌آمیز آن هشدار داد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه دویچه‌وله، شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین روز دوشنبه در این سخنرانی به همه کشورهای جهان نسبت به سیاست حمایت از تولیدات داخلی، هژمونی و قلدری هشدارد داد و از آنها خواست تا در رسیدگی به چالش‌های جهانی با یکدیگر همکاری کنند.

 

وی بدون متهم کردن هیچ کشور خاصی همچنین نسبت به تشدید خصومت ایدئولوژیکی و سیاسی کردن مسائل اقتصادی، علمی و فنی هشدار داد.

 

شی جین‌پینگ این اظهارات را در نشست آنلاین مجمع جهانی اقتصاد که به طور معمول در داووس سوئیس برگزار می‌شود، مطرح کرد. رئیس جمهور چین تصریح کرد: تاریخ بارها و بارها ثابت کرده که رویارویی مشکلات را حل نمی‌کند و تنها پیامدهای فاجعه‌آمیزی بار می‌آورد.

 

وی افزود: سیاست حمایت از تولیدات داخلی و یک‌جانبه‌گرایی نمی‌تواند از هیچ کشوری حفاظت کند. آنها تنها به منافع دیگران و همچنین به منافع آن کشور لطمه می‌زنند. بدتر از این اقدامات مرتبط با هژمونی و قلدری هستند که در طول تاریخ با آنها مواجه می‌شویم. طبیعتا کشورها با یکدیگر اختلافاتی دارند اما رویکرد بده بستان که منافع یک کشور را در ازای منافع دیگران گسترش می‌دهد، کمک‌کننده نخواهد بود.

 

شی جین‌پینگ تاکید کرد: اعتماد و همکاری تنها راه برای شکست پاندمی کرونا هستند. حقایق بار دیگر نشان دادند که کشورها به تنهایی نمی‌توانند از پس یک بحران جهانی برآیند بلکه حل چنین بحرانی نیازمند همکاری و اقدام جمعی مشترک است. قایق‌های کوچک در برابر طوفان‌ها دوام نمی‌آورند، اما یک کشتی بزرگ آنقدر قوی است که از چنین طوفان‌هایی عبور کند.

 

این اظهارات شی جین‌پینگ در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان آمریکا و چین بر سر موضوعات مختلفی چون حاکمیت تایوان، مالکیت معنوی، تجارت و حقوق بشر مطرح شدند.

 

به خاطر پاندمی کرونا، نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد با حضور رهبران جهان، مدیران اقتصادی و دیگر افراد بانفوذ به صورت آنلاین در حال برگزاری است. علاوه بر شی جین‌پینگ، نارندرا مودی، نخست وزیر هند و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز  روز دوشنبه در روز نخست این مجمع سخنرانی کردند.

 

در همین حال آنتونی فائوچی، مشاور پزشکی کاخ سفید در این نشست شرکت خواهد کرد. نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن هم امروز (سه‌شنبه) در این نشست سخنرانی خواهند کرد. اولاف شولتس فردا (چهارشنبه) برای نخستین بار به عنوان صدراعظم آلمان در این نشست سخنرانی خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا در سفری شتابزده به کی‌یف می‌رود

در بحبوحه تنش‌های مسکو و غرب، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور فردا در سفر به کی‌یف بر تعهد ایالات متحده به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید می‌کند.

ادامه

اروپا, امریکا, انگلستان, اوکراین, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, فرانسه, ناتو