مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد.

۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن رای مثبت دادند، چین یکی از اعضای دائم شورای امنیت رای ممتنع داد و روسیه دیگر عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مخالف داد و آن را وتو کرد.

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت ۱۵ عضوی سازمان ملل به ۹ رای موافق بدون مخالفت یا همان وتوی اعضای دائم (آمریکا، روسیه، انگلیس، چین و فرانسه) دارد.

شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در واکنش به وتوی قطعنامه کشورش از سوی روسیه گفت که این وتو، نگرانی‌های جدی را در مورد برنامه‌های روسیه برای فضای ماورای جو ایجاد می‌کند.

قطعنامه‌ای که آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا ارائه دادند، تنها هدفش روسیه بود.

این رای گیری پس از آن صورت گرفت که واشنگتن، مسکو را به ساخت سلاح هسته‌ای برای ارسال به فضا متهم کرد؛ ادعایی که روسیه آن را رد کرده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته است که مسکو مخالف استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا است.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل پس از رای گیری به شورای امنیت گفت که این رای ” شرم آور است.”

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد نیز گفت که واشنگتن برای متهم کردن مسکو تلاش می‌کند و افزود که روسیه به زودی مذاکرات خود را با اعضای شورا درباره پیش‌نویس قطعنامه خود با هدف حفظ صلح در فضا آغاز خواهد کرد.

نبنزیا خطاب به گرینفیلد گفت: “ما خواهان ممنوعیت قرار دادن هر نوع سلاح در فضا هستیم، نه فقط سلاح‌های کشتار جمعی اما شما این را نمی‌خواهید… بگذارید همین سوال را از شما بپرسم: چرا؟”

ایالات متحده آمریکا، تنها کشوری که از سلاح هسته‌ای در جنگ استفاده می‌کند، و ژاپن، تنها کشوری که با یک سلاح هسته‌ای مورد حمله قرار گرفت، با ارائه قطعنامه ای پیشنهادی به شورای امنیت سازمان ملل، از کشورهای متعهد به معاهده «فضایی ماورای جو» خواستند چنین سلاح‌هایی را توسعه ندهند و از استقرار آنها در فضا خودداری کنند.

سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که ایالات متحده و ژاپن از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت می‌کنند که از همه کشورها می‌خواهد تا از استقرار یا توسعه سلاح هسته‌ای در فضا خودداری کنند.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: «هر گونه قرار دادن سلاح هسته‌ای در مدار زمین بی‌سابقه، خطرناک و غیرقابل قبول خواهد بود.»

آمریکا معتقد است که روسیه در حال استقرار یک جنگ‌افزار هسته‌ای ضد ماهواره در فضا است که انفجار آن می‌تواند در همه موضوعات از ارتباطات نظامی تا حتی خدمات مسافربری اینترنتی، خرابکاری ایجاد کند.

دولت آمریکا پیش از این، به کنگره و همچنین متحدان خود در اروپا درباره توانمندی‌ استقرار جنگ‌افزارهای هسته‌ای روسیه در فضا، که می‌تواند یک تهدید بین‌المللی به شمار آید، اطلاع داده بود.

روسیه، یکی از طرف‌های معاهده « فضایی ماورای جو» سال ۱۹۶۷ که از قراردادن «هرگونه اجسام حامل سلاح‌های هسته‌ای یا هر نوع سلاح کشتار جمعی دیگر در مدار زمین» جلوگیری می‌کند، قبلاً اعلام کرده بود که با استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا مخالف است.

وزیر دفاع روسیه نیز ساخت چنین سلاحی را رد کرده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دهم اسفند در پارلمان روسیه گفت: مسکو هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا ندارد.

اطلاعات مربوط به استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا پس از آن فاش شد که مایک ترنر، نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، با صدور بیانیه‌ای غیرمعمول نسبت به یک «تهدید جدی امنیت ملی» هشدار داد.

معاهده «فضایی ماورای جو » که توسط حدود ۱۱۴ کشور از جمله ایالات متحده و روسیه به تصویب رسیده است، استقرار «سلاح‌های هسته‌ای یا هر نوع سلاح کشتار جمعی دیگر» در فضا یا استقرار «سلاح‌ها در فضای خارج از جو» را به هر شکل دیگری ممنوع می‌کند.

«یوکو کامیکاوا» وزیر امور خارجه ژاپن که ریاست جلسه شورای امنیت را بر عهده داشت، گفت که حتی در محیط تقابلی جنگ سرد، رقبا توافق کردند تا اطمینان حاصل کنند که فضای بیرونی صلح‌آمیز باقی می‌ماند. او گفت که ممنوعیت قرار دادن هرگونه سلاح کشتار جمعی در فضا امروز نیز باید رعایت شود.

سفیر آمریکا گفت: همه طرف‌های معاهده باید به ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای و سایر سلاح‌های مخرب متعهد شوند و ما باید از همه کشورهای عضوی که هنوز طرف آن نیستند بخواهیم بدون تاخیر به آن بپیوندند.

او گفت که ایالات متحده مشتاقانه منتظر تعامل با سایر ۱۵ عضو شورای امنیت “برای ایجاد اجماع در مورد این متن” است.

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادامه خط‌مشی آمریکا و متحدانش در ناتو برای تحمیل «شکست راهبردی» بر مسکو، هشدار داد: غربی‌ها به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای تعادل ایجاد کرده که می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، ... لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, روسیه, سازمان ملل, غرب, ناتو