عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: غرب به‌طور فزاینده‌ای نگران طرح کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور (بریکس) برای توسعه ابزارهای مالی مستقل خود است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری تاس نوشت: سرگئی لاوروف در نشست کمیسیون شورای عمومی حزب روسیه متحد در زمینه همکاری بین المللی و حمایت از شهروندان خارج از کشور گفت: ما ... لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

ادامه

آمریکا, بریکس, تحلیل, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ولودین با نوشتن از پیام در کانال تلگرامی خود، به داده‌های وزارت ... مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, گزارش, هژمونیسم

چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در دیدار با اولاف شولتس صدراعظم آلمان تاکید کرد که روابط دو جانبه با برلین پیوسته ادامه پیدا خواهد کرد و پکن به دنبال زمینه‌های مشترک است. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، شی امروز سه‌شنبه در دیدار با شولتس در پکن گفت: ما باید روابط دو جانبه را از منظر ... چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

ادامه

آلمان, اروپا, اروپای مرکزی, اسراییل, اقتصادی, اوکراین, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین, گزارش

رزمایش ائتلاف آمریکایی‌ در سوریه و طرح‌های غارتگرانه در این کشور

آمریکایی ها در ادامه سیاست های تجاوزکارانه و اجرای طرح های اشغالگرانه این بار و در اقدامی غیرقانونی دیگر همزمان با ورود نیروهای کمکی و تازه نفس در مناطق شرق سوریه رزمایش برگزار کردند.

 

به گزارش ایرنا، منابع رسانه ای امروز (دوشنبه) گزارش دادند که نظامیان آمریکایی در پی تقویت و ورود نیروهای کمکی جدید از عراق، در حومه شرقی و شمالی دیرالزور واقع در شرق سوریه با استفاده از سلاح و تجهیزات سبک و سنگین رزمایش برگزار کردند.

 

بر پایه این گزارش، مناطق شرقی سوریه ساعاتی پس از رسیدن کمک های نظامی گسترده شاهد رزمایش نیروهای ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی نظامیان آمریکایی بود.

 

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع محلی خبر داد که مناطق نزدیک پایگاه های (غیرقانونی) آمریکا و ائتلاف بین‌المللی واقع در میدان نفت «العمر» و نیروگاه گازی «کونیکو» در شمال و صحرای «ذببان» در حومه شرقی دیر الزور، یکشنبه شب گذشته شاهد تمرین های نظامی زمینی و هوایی اشغالگران بود.

 

در این رزمایش انواع سلاح و تجهیزات نظامی سبک و سنگین مشارکت داشتند.

 

منابع محلی گفتند که رزمایش نظامی آمریکا و نیروهای ائتلاف بین‌المللی ساعاتی پس از ورود بیش از ۹۰ کامیون نظامی حامل تجهیزات کمکی و نیرو از پایگاه های این کشور در منطقه شمال عراق انجام شد.

 

در روزهای اخیر اخباری درباره اقدامات جدید آمریکا و ترکیه در شمال سوریه منتشر شده که حکایت از توطئه جدید واشنگتن – آنکارا در این کشور بحران زده دارد.

 

اقدام ظاهری سرمایه‌گذاری آمریکا در بخش‌هایی از شمال شرق سوریه که در کنترل کُردها قرار دارد و همچنین پروژه ساخت شهرک هایی در ۱۳ منطقه  اشغالی شمال سوریه (استان ادلب) که در تصرف تروریست ها و نیروهای ترکیه است، حکایت از توطئه جدید واشنگتن – آنکارا در شمال سوریه دارد، هرچند اهداف و طرح هر دو کشور با هم کاملا فرق دارد، ولی در عین حال اقدامات هر دو کشور علیه حاکمیت ملی سوریه و مردم این کشور می‌باشد.

 

ورود غیرقانونی نظامیان آمریکایی به شمال شرق سوریه (در سال ۹۶ خورشیدی به بهانه نابودی داعش) که ابتدا به منظور حمایت از داعش و در کنار آن کُردهای سوری انجام شد، علاوه بر مخالفت ساکنان منطقه و دولت دمشق شمال این کشور را با مشکلات فراوانی روبه رو ساخت.

 

چهارشنبه گذشته «ویکتوریا نولاند» معاون وزیر خارجه آمریکا طرحی را رونمایی کرد و گفت که واشنگتن اجازه سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی از شمال سوریه را که در کنترل دولت دمشق نیستند، صادر کرده است.

 

طبق گزارش رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور یک مجوز عمومی اعلام کرده که فعالیت‌های اقتصادی در چندین بخش از جمله کشاورزی، ساخت و ساز، امور مالی و خدمات بهداشتی در مناطق مذکور که تحت کنترل کردها است مشمول تحریم نخواهد بود.

 

معاون وزیرخارجه آمریکا همچنین اعتراف کرد که واشنگتن در سال میلادی گذشته در مجموع ۴۵ میلیون دلار در مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان کُرد هزینه کرده و قصد دارد ۳۵۰ میلیون دیگر برای آن‌چه تثبیت اوضاع در شمال شرق سوریه خواند، جمع‌آوری کند.

 

در حالی این مقام آمریکایی ادعای هزینه و سرمایه گذاری در شما سوریه را دارد که اولا این اقدام ناقض منشور ملل متحد است و دیگر اینکه اقدام تروریست های آمریکایی در سرقت روزانه هزاران بشکه نفت سوریه کاملا غیر قانونی است.

 

وزارت امورخارجه و مهاجران سوریه در واکنش به این طرح تاکید کرده که دولت دمشق نسبت به بیانیه وزارت امورخارجه آمریکا که مجوز فعالیت‌های اقتصادی در شمال شرق و غرب سوریه را داده است، غافلگیر نشده است، چرا که دولت واشنگتن در پشت جنگ تروریستی قرار دارد که سوریه بیش از ۱۰ سال با آن دست به گریبان است.

 

در ادامه این بیانیه تأکید شده است: کمک‌ به گروهک‌های مسلح تروریستی در شمال شرق و شمال غرب سوریه از سوی ایالات متحده آمریکا و ابزارهای غربی آن چیزی است که منجر به نابودی امکانات اقتصادی کشورمان و غارت ثروت آن از پنبه، نفت، گندم و آثار باستانی شده است.

 

دولت دمشق اعلام کرد: رویکرد آمریکا و غرب در تحمیل تحریم‌های یکجانبه موجب نابودی تأسیسات زیربنایی سوریه و کشته شدن شماری از سوری‌های بی‌گناه شده است، چرا که آنها مخالف مشارکت در نقشه‌های واشنگتن و غرب بودند.

 

دمشق هدف آمریکا و غرب را تجزیه سوریه دانست که پایداری ارتش، ملت و رهبران آن موجب شکست این هدف شد.

 

سوریه از سال ۲۰۱۱ و آغاز بحران این کشور، تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

سهم چین از اقتصاد جهانی به بیش از ۱۸ درصد رسید

بر اساس اعلام یک مقام چینی در روز پنجشنبه، این کشور بیش از ۱۸ درصد از اقتصاد جهانی را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده است که نسبت به عدد ۱۱.۴ درصدی در سال ۲۰۱۲ افزایش قابل توجهی به شمار می‌رود.

ادامه

اقتصادی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

بزرگ‌ترین بانک آمریکا: در مورد اقتصاد روسیه اشتباه کردیم

بانک «جی‌پی مورگان»، بزرگ‌ترین بانک سرمایه‌گذاری آمریکا اعلام کرد: اقتصاد روسیه بهتر از انتظار با تحریم های غرب علیه این کشور بر سر موضوع اوکراین کنار آمده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, تحریم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا