عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: غرب به‌طور فزاینده‌ای نگران طرح کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور (بریکس) برای توسعه ابزارهای مالی مستقل خود است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری تاس نوشت: سرگئی لاوروف در نشست کمیسیون شورای عمومی حزب روسیه متحد در زمینه همکاری بین المللی و حمایت از شهروندان خارج از کشور گفت: ما ... لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

ادامه

آمریکا, بریکس, تحلیل, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ولودین با نوشتن از پیام در کانال تلگرامی خود، به داده‌های وزارت ... مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, گزارش, هژمونیسم

چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در دیدار با اولاف شولتس صدراعظم آلمان تاکید کرد که روابط دو جانبه با برلین پیوسته ادامه پیدا خواهد کرد و پکن به دنبال زمینه‌های مشترک است. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، شی امروز سه‌شنبه در دیدار با شولتس در پکن گفت: ما باید روابط دو جانبه را از منظر ... چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

ادامه

آلمان, اروپا, اروپای مرکزی, اسراییل, اقتصادی, اوکراین, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین, گزارش

رشد بی‌سابقه تجارت آمریکای لاتین و چین

همه‌گیری کووید-۱۹ و بحران جهانی زنجیره تامین کالا و خدمات در سال ۲۰۲۱، نه تنها خللی در روابط اقتصادی چین و آمریکای لاتین ایجاد نکرد بلکه ارزش کل تجارت میان این کشور آسیایی و آمریکای لاتین با افزایش ۴۱ درصدی نسبت به ۲۰۲۰ به سطوح تاریخی رسید.

 

به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای اسپانیایی فرانس۲۴ در گزارشی نوشت: تجارت میان چین و آمریکای لاتین در سطوح تاریخی در حال رشد است. ارزش کل تجارت بین چین و آمریکای لاتین در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰، ۴۱.۱ درصد افزایش یافت و بر اساس داده های رسمی چین، رکورد جدیدی در معاملات  به ارزش ۴۵۱ میلیارد و ۵۹۱ میلیون دلار به ثبت رسید.

 

فرانس‌۲۴ با تاکید بر اینکه “نه بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ و نه بحران جهانی در زنجیره تامین کالاها و خدمات نتوانست رشد تصاعدی تجارت میان این کشور آسیایی و منطقه آمریکای لاتین را متوقف کند” نوشت: به زعم تحلیلگران، بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین، چین را منبع فرصت‌هایی می‌دانند که سایر کشورها نمی‌توانند ارائه دهند.

 

چین در حال حاضر دومین شریک تجاری مهم منطقه آمریکای لاتین است. حجم صادرات آمریکای لاتین به چین در سال ۲۰۲۱ به ۲۲۲ میلیارد و ۵۸۲ میلیون دلار رسید که افزایش ۳۱.۴ درصدی نسبت به سال قبل (۲۰۲۰) را نشان می‌دهد.

 

به گفته اداره گمرک چین، میزان صادرات چین به آمریکای لاتین نیز در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۲۹ میلیارد دلار بوده است که رشد ۵۲ درصدی را نشان می‌دهد.

 

تجارت کالا و خدمات در سال ۲۰۲۱ در سطح جهانی نیز به رکورد تاریخی ۲۸.۵ تریلیون دلار رسید که افزایش سالانه ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین این میزان، ۱۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹، سال قبل از شیوع ویروس کرونا بود.

 

بر اساس گزارش آژانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، افزایش ۴۳ درصدی صادرات چین نسبت به ارقام پیش از همه‌گیری قابل توجه است. در مقابل چین، اقتصادهایی همچون ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ژاپن اعداد متوسط‌تری بین شش تا ۱۲ درصد را نشان می‌دهند.

 

“مارگارت مایِرز” مدیر برنامه آسیا و آمریکای لاتین معتقد است: چین، شبکه‌ای از تعاملات تجاری و سیاسی را در منطقه آمریکای لاتین  ایجاد کرده است. این یک رویکرد غیرتمرکز است که به آن‌ها اجازه می‌دهد از بسیاری کشورهای منطقه از طریق منابع و کمک‌های فنی حمایت کنند.

 

“پِپه ژانگ” تحلیلگر ارشد شورای آتلانتیک نیز می‌گوید: چین آمادگی بیشتری برای همکاری با همه کشورها دارد، از این رو نفوذ بیشتری دارد، در حالی که ایالات متحده در این زمینه محدودتر است.

 

فرانس۲۴ با اشاره به ابتکار “کمربند و جاده” چین و به نقل از “الخاندرو گودوی” کارشناس مسائل آسیا و خاورمیانه نوشت: این پروژه تا سال ۲۰۴۹ ادامه خواهد داشت و هزینه تقریبی آن، ۹۰۰ میلیارد دلار است.

 

ملحق شدن کشورهای آمریکای لاتین به طرح کمربند و جاده چین در حالی مورد توجه کارشناسان اروپایی قرار گرفته است که آرژانتین اخیرا به عنوان بیستمین کشور این منطقه به طرح نوار چین پیوست.

 

طرح «کمربند، یک جاده» اگر چه به بهبود روابط چین با شرکای اصلی خود می‌انجامد اما موجب نگرانی واشنگتن شده است. همچنین آخرین ارقام بر این احتمال تأکید می‌کند که با خروج جهان از بحران کووید-۱۹، چین می‌تواند تنها اقتصاد بزرگی باشد که رشد قابل توجهی داشته است.

 

تا سال ۲۰۱۰ میلادی، سرمایه‌گذاری‌های چین در آمریکای لاتین اگرچه عمدتا در بخش‌هایی مانند معدن، انرژی و کشاورزی متمرکز بود اما شرکت‌های چینی به ویژه در ده سال گذشته با تشویق فرصت‌های تجاری در برزیل، کلمبیا، پرو و بولیوی، توجه خود را به آمریکای لاتین معطوف کرده‌اند تا نه فقط در بخش‌های استخراجی بلکه جایگاه خود در کشورهای این نقطه را در حوزه خدمات تجاری، مالی، سرمایه‌گذاری، تولیدی و صنعتی ارتقا بخشند.

 

به این ترتیب، توسعه خطوط راه‌آهن و نیروگاه‌های برق‌آبی، بخش‌هایی مانند تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، تولید خودرو، ارتباطات راه دور و بهره‌برداری از مواد معدنی استراتژیک مانند مس و لیتیوم موجب تنوع‌بخشی به دامنه روابط این غول آسیایی و جغرافیای پهناور آمریکای لاتین شد. طبق آمار “کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب”، سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در آمریکای لاتین در سال ۲۰۲۰ در بخش‌های خودرو و قطعات خودرو (با سهم ۴۴ درصدی)، بخش انرژی‌های تجدیدپذیر (۱۷ درصد)، بخش خدمات مالی (۱۱ درصد) و کالاهای مصرفی (شش درصد) برجسته است.

بی‌عدالتی خشن سرمایه‌داری: بی‌بهره ماندن زحمتکشان از افزایش بهره‌وری

بر اثر توسعه و رشد فناوری و فرایند‌های تولید، بهره‌وری کارگران و زحمتکشان بسیار افزایش یافته است، اما در نبود توان تشکیلاتی زحمتکشان، بخش اعظم این ثروتی که زحمتکشان خودشان تولید می‌کنند، به جیب طبقهٔ سرمایه‌دار می‌رود.

ادامه

اختلاف طبقاتی, استثمار, اقتصادی, امریکا, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله, نئولیبرالیسم

طرح‌های اتحادیه اروپا برای رقابت با چین در آفریقا

تارنمای پولیتیکو نوشت: اتحادیه اروپا متعهد شده ۱۵۰ میلیارد یورو در پروژه های مهم آفریقا سرمایه‌گذاری کند. در حالی که چین سرمایه گذاری خود در آفریقا را کاهش داده اروپا فرصت جدیدی را برای افزایش نفوذ خود در آفریقا پیدا کرده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, استعمار, افریقا, اقتصادی, بلژیک, جهان, چین

۷۰ درصد سپرده‌ها، تنها در اختیار یک درصد افراد جامعه قرار دارد

درحالی‌که میانگین بلندمدت «رشد بهره‌وری» نزدیک به صفر بوده و رشد اقتصادی در ایران متأثر از «رشد سرمایه‌گذاری» است نتایج برآوردهای اقتصادی بیانگر آن است که رشد موجودی سرمایه در اقتصاد ایران برای سومین سال متوالی منفی خواهد بود که طبیعتاً تداوم این وضعیت، تحقق اهدافی همچون رشد بالای اقتصادی، افزایش سطح رفاه و اشتغال ... ۷۰ درصد سپرده‌ها، تنها در اختیار یک درصد افراد جامعه قرار دارد

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, مقاله

طرح اصلاح قانون کار و مزد توافقی، امنیت شغلی و معیشت زحمتکشان را نابود می‌کند!

یورش به امنیت شغلی کارگران با به‌اصطلاح اصلاح قانون کار و حمله به معیشت زحمتکشان در مقطع زمانی تعیین حداقل دستمزد کارگران همواره برنامه رژیم ولایی در سه دهه اخیر بوده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, دانشجویی, دهقانی, زنان, سیاسی, کارگری, معلمان, مقاله