کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

بانک مرکزی اتحادیه اروپا ایده ایالات متحده برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به نیرو‌های مسلح اوکراین را محکوم کرد. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، از پیشنهاد آمریکا برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد که این امر خطرات قانونی دارد. لاگارد به فایننشال تایمز گفت: ... بانک مرکزی اروپا: انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, روسیه, شرق اروپا

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

طرح‌های اتحادیه اروپا برای رقابت با چین در آفریقا

تارنمای پولیتیکو نوشت: اتحادیه اروپا متعهد شده ۱۵۰ میلیارد یورو در پروژه های مهم آفریقا سرمایه‌گذاری کند. در حالی که چین سرمایه گذاری خود در آفریقا را کاهش داده اروپا فرصت جدیدی را برای افزایش نفوذ خود در آفریقا پیدا کرده است.

 

به گزارش چهارشنبه ایرنا، این رسانه آمریکایی افزود سران اروپا و آفریقا در اجلاس دو روزه این هفته رهبران اروپایی و آفریقایی خود در بروکسل، امیدوارند از طرح های بزرگی رونمایی شود که شامل اختصاص هزینه ۱۵ میلیارد یورویی از تعهدات اروپا به همسایگان جنوبی خود است.

 

اجلاس سران قرار است در روزهای ۱۷ و ۱۸ فوریه (۲۸ و ۲۹ بهمن) با تمرکز بر موضوع «اولویت های دو طرف؛ آینده مشترک» در بروکسل برگزار شود.

 

پیش نویس سند نهایی این اجلاس که به رویت پولیتیکو رسیده است شامل مجموعه از از طرح‌های جاه طلبانه با هدف تقویت ارتباطات دیجیتالی، ایجاد راه های ارتباطی جدید در حمل و نقل و تسریع تغییر در منابع انرژی با کربن پایین است و بخشی از راهبرد «دروازه جهانی» اتحادیه اروپا قلمداد می شود که در واکنش به طرح کمربند و جاده تدوین شده است.

 

به نوشته پولیتیکو، چین سرمایه گذاری خود در آفریقا را به ویژه از ابتدای همه گیری کرونا کاهش داده است. در نشست سال گذشته چین- آفریقا شی جین پینگ رئیس جمهوری چین درباره اختصاص سرمایه گذاری به ارزش ۴۰ میلیارد دلار در آفریقا متعهد شد که یک سوم کمتر از تعهدات قبلی چین بوده است. چین در سال ۲۰۱۹میلادی ۷.۸ میلیارد دلار وام به افریقا اختصاص داد که از زمان اوج خود به ارزش ۲۹.۵ میلیارد دلار کاهش شدیدی داشته است.

 

همچنین چین در نوامبر گذشته وعده داد یک میلیارد دز واکسن دیگر نیز به افریقا تحویل دهد که بیشترین میزان به نسبت ۲۰۰ میلیون دز واکسنی است که تاکنون در اختیار افریقا قرار داده است. واکسن مساله اختلاف برانگیزی بین اتحادیه اروپا و آفریقا است زیرا اتحادیه اروپا تمایلی ندارد حقوق مالکیت معنونی را که امکان تولید ارزان تر واکسن‌ها را می‌دهد به آفریقا واگذار کند.

 

رئیس جمهوری چین در پیام خود به سران آفریقا به یکی دیگر از موضوعات تنش آفرین اشاره کرد که شامل تاریخ استعماری اروپا در آفریقا است.

 

پولیتیکو نوشت: تلاش اروپا برای ورود به آفریقا در سفرهای مقامات ارشد اتحادیه اروپا به کشورهای آفریقایی در آستانه اجلاس بروکسل مشهود بود. این اجلاس قرار بود ۱۶ ماه پیش برگزار شود اما به دلیل همه گیری برگزار نشد.

 

مارگارت وستاگر مقام ارشد اتحادیه اروپا در حوزه دیجیتال دوشنبه همین هفته در سفر به ابوجا درباره یک بسته اقتصادی دیجیتالی بین نیجریه و اتحادیه اروپا گفتگو کرد.

 

پولیتیکو  نوشت: اتحادیه اروپا نگران توسعه ارتباطات دیجیتالی با بخش‌هایی آفریقا است. شرکت هووایی چین در حال تکمیل پروژه کابلی خود است که آسیا را به شرق افریقا متصل می‌کند.

 

این رسانه افزود سوالی که مطرح است این است که  سرمایه گذاری برای طرح‌های جاه طلبانه اروپا در آفریقا از کجا تامین خواهد شد. جزییات چندانی در این زمینه فاش نشده است اما به نظر می‌رسد سهم هنگفتی از بودجه ۱۵۰ میلیارد یورویی که در ۷ سال اعطا خواهد شد ازمنابع دولتی تامین نمی‌شود.

 

پیش‌نویس بیانیه نهایی اجلاس سران آفریقا و اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که دو طرف به «آینده‌ای مشترک» با همکاری‌های نزدیک‌تر امیدوارند اما هنوز معلوم نیست که طرح‌های اتحادیه اروپا در آفریقا با توجه به افزایش نفوذ چین دراین قاره از چه موقع اجرایی خواهد شد.

بی‌عدالتی خشن سرمایه‌داری: بی‌بهره ماندن زحمتکشان از افزایش بهره‌وری

بر اثر توسعه و رشد فناوری و فرایند‌های تولید، بهره‌وری کارگران و زحمتکشان بسیار افزایش یافته است، اما در نبود توان تشکیلاتی زحمتکشان، بخش اعظم این ثروتی که زحمتکشان خودشان تولید می‌کنند، به جیب طبقهٔ سرمایه‌دار می‌رود.

ادامه

اختلاف طبقاتی, استثمار, اقتصادی, امریکا, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله, نئولیبرالیسم

۷۰ درصد سپرده‌ها، تنها در اختیار یک درصد افراد جامعه قرار دارد

درحالی‌که میانگین بلندمدت «رشد بهره‌وری» نزدیک به صفر بوده و رشد اقتصادی در ایران متأثر از «رشد سرمایه‌گذاری» است نتایج برآوردهای اقتصادی بیانگر آن است که رشد موجودی سرمایه در اقتصاد ایران برای سومین سال متوالی منفی خواهد بود که طبیعتاً تداوم این وضعیت، تحقق اهدافی همچون رشد بالای اقتصادی، افزایش سطح رفاه و اشتغال ... ۷۰ درصد سپرده‌ها، تنها در اختیار یک درصد افراد جامعه قرار دارد

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, مقاله

طرح اصلاح قانون کار و مزد توافقی، امنیت شغلی و معیشت زحمتکشان را نابود می‌کند!

یورش به امنیت شغلی کارگران با به‌اصطلاح اصلاح قانون کار و حمله به معیشت زحمتکشان در مقطع زمانی تعیین حداقل دستمزد کارگران همواره برنامه رژیم ولایی در سه دهه اخیر بوده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, دانشجویی, دهقانی, زنان, سیاسی, کارگری, معلمان, مقاله

وال استریت ژورنال: آمریکا در سایه مناقشه اوکراین درصدد کنار زدن روسیه از بازار انرژی اروپا است

به نوشته یک روزنامه آمریکایی، دولت آمریکا با افزایش تولید نفت و گاز و برپا کردن مناقشه اوکراین سعی در کنار زدن روسیه از بازار انرژی اروپا دارد.

ادامه

اروپا, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, روسیه, شرق اروپا