رسوایی ارتش کلمبیا؛ اعتراف نظامیان بازنشسته به کشتار غیرنظامیان

۱۰ عضو بازنشسته ارتش کلمبیا اعتراف کردند در ترور ۱۲۰ غیرنظامی طی نیم قرن درگیری بین دولت و نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) دست داشتند.

 

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اولین اعتراف نظامیان سابق کلمبیایی است مبنی بر اینکه غیرنظامیان را قبل از کشتن آنها، ناپدید می کردند.

 

یک ژنرال، چهار سرهنگ، پنج افسر و یک غیرنظامی اعترافات خود را در یک دادگاه ویژه که در قالب توافق صلح ۲۰۱۶ برای پایان دادن به درگیری ها بین دولت و فارک تشکیل شد، ارائه دادند.

 

این رسوایی که در آن غیرنظامیان به قتل رسیده به عنوان نیروهای دشمن جا زده می شدند، بزرگترین رسوایی است که نیروهای مسلح کلمبیا را درگیر کرده است.

 

حدود ۵۰ نفر از اعضای خانواده قربانیان در محلی در نزدیکی مرز شمالی کلمبیا با ونزوئلا که جلسات دادگاه ویژه صلح در آنجا برگزار شد، حاضر شدند.

 

«نستور گوتیرز» افسر سابق ارتش کلمبیا در این دادگاه گفت: من مسئولیت خود را به عنوان یکی از مرتکبان این قتل ها که بین سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ اتفاق افتاد، می پذیرم. وی افزود: ما مردم بی گناه و دهقانان را به قتل می رساندیم.

 

نظامیان بازنشسته در حضور اعضای خانواده قربانیان، جزئیات مربوط به نحوه کشتار قربانیان را که اکثرشان مردان ۲۵ تا ۳۵ ساله بودند، شرح دادند.

 

در دادگاه ویژه صلح که در سال ۲۰۱۷ با هدف بررسی بدترین فجایع روی داده در جریان درگیری های آن زمان تشکیل شد، گفته شد که بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ غیرنظامی در فاصله سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ پس از کشیده شدن به مناطقی دور از منازل خود، کشته شدند.

 

فارک ( FARC) موسوم به  “نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا”، یک سازمان چریکی انقلابی مارکسیست-لنینیستی بود که پیشتر دولت کلمبیا آن را گروهی تروریستی می‌نامید. در دهه ۱۹۶۰ میلادی این گروه به عنوان شاخه نظامی “حزب کمونیست کلمبیا” تشکیل شد.

 

شمار  چریک های فارک تا سال ۲۰۱۳ میلادی بین هشت تا ۱۰ هزار نفر تخمین زده می شد.

 

بنابر برآوردی که از سوی مرکز مطالعات ملی کلمبیا در امور ذهنیت تاریخ به عمل آمد، حاکی است که در جریان نبرد بین چریک های فارک و نیروهای دولتی، بین سال های ۱۹۵۸ تا ۲۰۱۳، حدود ۲۲۰ هزار نفر کشته شدند که از این میان بالغ بر ۱۱۷ هزار غیر نظامی و نزدیک به ۴۱ هزار نفر از چریک ها و نظامیان کشته شدند و بین سال های ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۲ این مناقشات منجر به بی خانمان شدن بیش از پنج میلیون نفر از ساکنان کلمبیا شد.

 

مذاکرات صلح بین دولت کلمبیا و فارک از ۲۶ اوت ۲۰۱۲ (۵ شهریور ۱۳۹۱) در هاوانا آغاز شد و در ۲۵ اوت۲۰۱۶  (۴ شهریور ۱۳۹۵) به پایان رسید؛ این موافقتنامه شامل  اصلاحات روستایی، مشارکت سیاسی، آتش‌بس دوجانبه، راه حل مشکل مواد مخدر و سازوکار اجرا و ارزیابی صلح بود.

 

در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶، “خوآن مانوئل سانتوس” رئیس‌ جمهوری کلمبیا و «رودریگو لوندونو» رهبر گروه فارک، با امضای توافقنامهٔ صلح به بیش از نیم قرن رویارویی خونین پایان دادند.

کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا