گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

حقوق کارگران در سایه تهاجم سرمایه‌داری به تولید به شدت کاهش یافت

رهبر حزب نسل دموکراتیک مصر تأکید کرد که حقوق کارگران در سایه تهاجم وحشیانه سرمایه‌داری به جنبش کار و تولید و هیمنه آن بر بازارهای جهانی به شدت کاهش یافت.

 

«ناجی الشهابی» رهبر حزب نسل دموکراتیک و رئیس هماهنگ‌کننده جریان مدنی مصر و عضو سابق پارلمان این کشور به مناسبت روز جهانی کارگر در شرح وقایع این روز و تهدیدها و فرصت‌های کنونی کارگران به خبرنگار ایلنا گفت:‌ کارگران جهان هر سال اول ماه می را به عنوان عید سالانه خود جشن می‌گیرند. این روز در بیشتر کشورهای جهان به عنوان روز جهانی کارگر شناخته می‌شود که قدمت آن به بیش از ۱۵۰ سال می‌رسد. روز جهانی کارگر به حمایت از کارگران و تجلیل از مبارزات آنها در طول سال‌ها اختصاص داده می‌شود. این روز در راستای تکریم مبارزات چندین ساله کارگران به طور رسمی در سال ۱۸۸۹ میلادی در اولین کنفرانس بین‌المللی سوسیالیست در پاریس که برای یادبود موضوع «هایمارکت» برگزار شد، رسما تعطیل اعلام شد.

 

الشهابی گفت: این موضوع به درگیری‌ها، اعتصاب‌ها و شورش‌هایی مرتبط بود که در سال ۱۸۸۶ میلادی بین اتحادیه کارگری و پلیس شیکاگو رخ داد و اعتراضات کارگران علیه این تقابل‌ها در بیشتر مناطق ایالات متحده ادامه یافت. در سال ۱۹۰۴ میلادی، مبارزات کارگری ادامه یافت و وارد مرحله جدیدی شد که طی آن اتحادیه‌های کارگری در تمام کشورهای جهان در تظاهرات گسترده‌ای خواهان صدور قانون کار برای کاهش تعداد ساعات کار روزانه به هشت ساعت بودند.

 

وی افزود: کارگران در مبارزات خود موفق به کاهش ساعات کار روزانه به هشت ساعت شدند و همین مبارزات در ایالت کالیفرنیا نیز تکرار شد و کارگران توانستند بخشی از حقوق از دست رفته خود را احیا کنند. در حقیقت، روز کارگر یادآور مبارزه کارگران علیه سیستم سرمایه‌داری استثمارگر است.

 

الشهابی گفت: در بسیاری از کشورهای جهان از قاره آفریقا مانند مصر و الجزایر گرفته تا قاره آسیا و کشورهایی مانند چین، هندوستان، سوریه، عراق، فلسطین، اردن و یمن و تا سایر نقاط جهان مانند ترکیه و روسیه روز اول ماه می را به عنوان روز کارگر جشن می‌گیرند.

 

وی تاکید کرد: با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و ظهور ایالات متحده آمریکا به عنوان یک قطب جهان یا بهتر بگوییم به عنوان کنترل‌گر جهان، هیمنه نظام اقتصادی آن بر اقتصاد بیشتر کشورهای جهان، غارت ثروت‌های جهانی با استفاده از دلار آمریکا به عنوان ارز خرید، فروش، انجام معاملات و هزینه‌های عبور و مرور در کانال سوئز و پذیرش آن توسط کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، حقوق کار در سایه تهاجم وحشیانه سرمایه‌داری به جنبش کار و تولید و کنترل آن بر بازارهای جهانی به دلیل حرصش برای به دستیابی به سودهای بزرگ و چند برابر کردن منافع مالی خود از طریق ایجاد انحصار در بازارهای تجاری و صنعتی ایالات متحده آمریکا، اروپا، آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین بسیار کاهش یافت.

 

الشهابی گفت:‌ جنبش کارگری از این تاریخ روزهای غم‌انگیزی را سپری کرد، اگرچه کورسویی برای پایان دادن به دوران هیمنه آمریکا و سرمایه‌داری وحشیانه آن پس از آگاه و هوشیار شدن اکثریت کشورهای جهان نسبت به خطر وابستگی به دلار آمریکا در معاملات بازارهای جهانی مشاهده می‌شود.

 

وی افزود:‌ تصمیم فدراسیون روسیه برای اتخاذ واحد پولی خود، «روبل»، به عنوان ارز مورد نظر برای پرداخت بهای فروش نفت به کشورهای اروپایی و تسلیم شدن آنها در برابر این تصمیم و همچنین اقدام چین به اتکا به ارز خود، «یوان» در تعامل با بازارهای جهانی به مفهوم آغاز واقعی فروپاشی این نظام اقتصادی و فروپاشی دلار آمریکا و نارضایتی‌های جهانی و چند قطبی ناشی از آن است.

 

الشهابی در پایان تأکید کرد که در این نظام جدید، سرمایه‌داری وحشیانه رو به افول رفته و نقش اتحادیه‌های کارگری دوباره از نو احیاء و دستاوردهای جدیدی برای کارگران محقق خواهد شد.

در مناسبات تولیدی حاکم است که حقوق کارگران به‌ شدت پایمال می‌شود

اجرای قانون اساسی کشور و قانون کار، حذف دست واسطه‌ها از بازار کار ایران، ایجاد سندیکای کارگری، حذف قرادادهای موقت و حذف فاصله‌ی بین دستمزد و سبد معیشت از مهم‌ترین مطالبات کارگران است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

پیش به‌ سوی سازمان‌دهی سراسری و منسجم اعتراض‌های کارگری و زحمتکشان جامعه بر ضد رژیم استبدادی حاکم

اعلامیۀ کمیتۀ مرکزی حزب تودۀ ایران، به‌مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر! پیش به‌سوی سازمان‌دهی سراسری و منسجم اعتراض‌های کارگری و زحمتکشان جامعه بر ضد رژیم استبدادی حاکم

ادامه

اختلاف طبقاتی, اروپا, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, پرستاری, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معلمان, یادنامه

اگر پیمانکاران حذف نشوند، شاهد مهاجرتِ کارگرانِ متخصصِ نفت و گاز به کشورهای منطقه خواهیم بود

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پالایشگاه چهارمِ مجتمع گازی پارس جنوبی گفت: تنها امید ما طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولتی و حذف پیمانکاران است. اگر این طرح به نتیجه نرسد باید شاهد کوچ نیروهای تخصصی پارس جنوبی به کشورهای همسایه باشیم که چند برابرِ اینجا به نیروها حقوق می‌دهند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

بیانیۀ فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به مناسبت اول ماه مه ۲۰۲۲

اول ماه مه ۲۰۲۲: «ما متحد ادامه می‌دهیم! برای برآورده ساختن نیازهای معاصرمان، علیه بربریت امپریالیستی-سرمایه‌داری!«

ادامه

اروپا, استثمار, افغانستان, امپریالیسم, امریکا, امنیتی, اوکراین, بیانیه, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, سوریه, عراق, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگری, کوبا, لبنان, لیبی, ناتو, همبستگی, ونزوئلا, یوگوسلاوی