حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

در مناسبات تولیدی حاکم است که حقوق کارگران به‌ شدت پایمال می‌شود

اجرای قانون اساسی کشور و قانون کار، حذف دست واسطه‌ها از بازار کار ایران، ایجاد سندیکای کارگری، حذف قرادادهای موقت و حذف فاصله‌ی بین دستمزد و سبد معیشت از مهم‌ترین مطالبات کارگران است.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، به مناسبت هفته کارگر از فعالان کارگری در مورد مهم‌ترین مطالبه‌ی کارگران سوال پرسیدیم. به گفته‌ی آن‌ها، اجرای قانون اساسی کشور و قانون کار، حذف دست واسطه‌ها از بازار کار ایران، ایجاد سندیکای کارگری، حذف قراردادهای موقت و حذف فاصله‌ی بین دستمزد و سبد معیشت از مهم‌ترین مطالبات کارگران است.

 

فاصله گرفتن از تعدیل ساختاری و خصوصی‌سازی

 

ناصر آغاجری (فعال مستقل کارگری) مهم‌ترین مطالبه‌ی کارگران را اجرای قانون دانست و گفت: اصول ۳۰.۳۱، ۲۹ و ۴۳ قانون اساسی به حقوق تمام کارگران توجه کرده است و قانون کار نیز بر اساس همین قانون اساسی نوشته شده است اما هیچ کدام از این قوانین اجرا نمی‌شود.

 

وی گفت: در حالیکه قانون اساسی بر بهداشت و درمان و آموزش رایگان تاکید کرده و همچنین داشتن مسکن متناسب با نیاز را حق هر فردی دانسته اما قانون نادیده گرفته می‌شود چراکه سیاستهای تعدیل ساختاری و خصوصی‌سازی امکان اجرایی شدنی قانون اساسی را نمی‌دهد.

 

این فعال مستقل کارگری بیان کرد: در چنین مناسباتی است که حقوق کارگران پایمال می‌شود و کارفرما و پیمانکار هر کاری بخواهد با نیروی کار انجام می‌دهد و هیچ کس هم نمی‌تواند مقابل او بایستد.

 

وی تصریح کرد: مهم‌ترین مطالبه‌ی ما اجرای قانون اساسی و به تبع آن اجرای قانون کار است. برای اینکه قانون اساسی اجرا شود باید مناسبات اقتصادی را به کلی تغییر داد. بدون تغییر این مناسبات و کنار گذاشتنِ سیاست تعدیل ساختاری و خصوصی‌سازی نمی‌توانیم پیشرفت کنیم.

 

آغاجری در ادامه به وضعیتِ کارگران پیمانکاری به خصوص کارگران پیمانکاری مناطق آزاد اقتصادی اشاره کرد و گفت: کارگرانی که در مناطق آزاد تجاری صنعتی کار می‌کنند معمولا کارگران متخصصی هستند که نیروگاه و پتروشیمی می‌سازند اما این کارگران هم قرارداد موقت هستند و چون در مناطق آزاد تجاری مشغول به کارند، قانون کار برای آن‌ها رعایت نمی‌شود و پیمانکار هر کاری بخواهد می‌تواند با این نیروی متخصص انجام دهد.

 

این فعال مستقل کارگری با تاکید بر اهمیت وجود سندیکاهای مستقل کارگری گفت: از آنجا که ما سندیکای مستقل نداریم در نتیجه کارگران نمی‌توانند مطالبات خود را به صورت جدی پیگیری کنند. وجود سندیکای مستقل و قدرتمند می‌تواند دولت را وادار به اجرای قوانین، از جمله اصل ۴۱ قانون کار و اصول ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی کند.

 

آغاجری در ادامه به دستمزد کارگران اشاره کرد و گفت: دستمزد به قدری ناچیز است که کارگران قادر نیستند نیازهای خود را تامین کنند. این برخلاف اصول علمی است. ببینید کشورهای پیشرفته برای اینکه اقتصاد کشور را نجات دهند دستمزد را بالا می‌برند. به طور مثال برزیل در دوره‌ای حداقل دستمزد کارگران را بالا برد و این باعث شد توان خرید کارگران افزایش پیدا کند که این اقتصاد برزیل را نجات داد. در واقع وقتی واردات را کنترل کردند و دستمزد را بالا بردند، اقتصاد رو به جلو رفت و برزیل که تا آن زمان بدهکار بود بدهی خود را پرداخت کرد و به سمت توسعه صنعتی رفت.

 

این فعال مستقل کارگری گفت: متاسفانه هنوز دیدگاه تعدیل ساختاری و خصوصی‌سازی حاکم است که این دیدگاه بر خلاف واقعیت‌های اقتصادی و برخلاف قانون اساسی کشور و فقط به سود دلال‌ها و واسطه‌ها است.

 

حذف پیمانکاران از بازار کار/ دادنامه‌ای که امنیت شغلی کارگران را بر باد داد

 

فرزاد نداف (فعال مستقل کارگری) مهم‌‎ترین مشکل کارگران را نبود امنیت شغلی عنوان کرد و گفت: از زمان تصویب دادنامه ۱۷۹دیوان عدالت اداری و رواج قراردادهای موقت مشکلات کارگران آغاز شد و میلیونها کارگر با واقعیت بسیار تلخی به نام نداشتن امنیت شغلی مواجه شدند.

 

وی گفت: این دادنامه‌ی ضدکارگری باعث شد که قانون کار با ۲۰۳ ماده، جنبه‌ی حمایتی خود را عملا از دست بدهد، کارگران ضعیف شوند و دیگر توان دفاع از حقوق خود را نداشته باشند، چراکه با کوچکترین اعتراضی کارفرما می‌تواند به راحتی آن‌ها را از کار اخراج کند.

 

نداف تصریح کرد: به دنبال از بین رفتنِ امنیتِ شغلی، امنیتِ معیشتِ کارگران نیز از بین رفت. کارگرها امروز با بیشترین و سخت‌ترین کارها کمترین دستمزد را می‌گیرند و زیر خط فقر هستند. این وضعیت خود نمونه‌ی بارزی از بردگی واستثمار کارگران است که هم مخالف قانون اساسی و هم مخالف اصول قانون کاراست.

 

این فعال مستقل کارگری در ادامه به مشکلات حضور پیمانکاران در بازار کار اشاره کرد و گفت: شرکتهای پیمانکاری به بهانه کوچک‌سازی وچابک‌سازیِ دولت روی کار آمدند اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه حضور پیمانکاران باعث تضییع شدنِ هرچه بیشترِ حقوق کارگران شد.

 

نداف به حضور پیمانکاران در شهرداری اشاره کرد و گفت: یک نمونه از ظلمی که شرکتهای پیمانکاری به کارگران شهرداری می‌کنند اجبار کارگران به انجام کار اضافی است، در صورتیکه کار کارگران خدمات شهری سخت و زیان‌آور حساب می‌شود و طبق ماده ۶۱ قانون کار ارجاع کار اضافی به کارگرانی که کار شبانه یا کارهای خطرناک و سخت و زیان‌آور انجام می‌دهند، ممنوع است.

 

نداف افزود: همچنین طبق ماده ۵۲ در کارهای سخت وزیان‌آور ساعات کار نباید از ۶ساعت در روز و۳۶ ساعت در هفته تجاوز نماید که این در مورد کارگران پیمانکاری شهرداری به هیچ وجه رعایت نمی‌شود.

 

وی گفت: در لیست بیمه پاکبانها عنوان شغلی کارگر ساده ذکر می‌شود که این باعث تضییع حقوق آن‌ها می‌شود، چرا که حداقل حقوق را دریافت می‌کنند و مزایای شغلی سختی کار به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

 

این فعال کارگری گفت: پیمانکاران برای رسیدن به سود بیشتر از کارگرانِ کمتری استفاده می‌کنند، بنابراین کارگران برای انجام کار، روزانه باید بیش از ده ساعت کار کنند و در ماه چندین نوبت اضافه کار اجباری بایستند بدون آنکه دستمزدی بابت این اضافه کار اجباری دریافت کنند.

 

نداف گفت: این بهره‌کشی و کارکشیدن‌های طولانی مدت، امنیت جانی کارگران شریف خدمات شهری را به خطر انداخته است. این کارگران در مکان‌هایی که احتمال وقوع حادثه زیاد است، به اجبار به کار گرفته می‌شوند و حق اعتراض ندارند. در صورتیکه شهرداری و پیمانکارش می‌تواند در جاهایی مثل بزرگراه‌ها از ماشین آلات مجهز استفاده کند تا جان کارگران به خطر نیفتد.

 

وی در پایان گفت: این تنها یک نمونه از ظلم پیمانکاران است. کارگران به شکل‌های مختلف از کار با پیمانکاران متضرر می‌شوند. بنابراین یکی از مهم‌ترین مطالبات ما تصویب قاطعانه‌ی طرح ساماندهی کارکنان دولت است تا امنیتِ شغلیِ میلیونها کارگر مظلوم تاحدودی تضمین شود.

حقوق کارگران در سایه تهاجم سرمایه‌داری به تولید به شدت کاهش یافت

رهبر حزب نسل دموکراتیک مصر تأکید کرد که حقوق کارگران در سایه تهاجم وحشیانه سرمایه‌داری به جنبش کار و تولید و هیمنه آن بر بازارهای جهانی به شدت کاهش یافت.

ادامه

اتحاد شوروی, اروپا, استثمار, اسیا, افریقا, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, مصر

پیش به‌ سوی سازمان‌دهی سراسری و منسجم اعتراض‌های کارگری و زحمتکشان جامعه بر ضد رژیم استبدادی حاکم

اعلامیۀ کمیتۀ مرکزی حزب تودۀ ایران، به‌مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر! پیش به‌سوی سازمان‌دهی سراسری و منسجم اعتراض‌های کارگری و زحمتکشان جامعه بر ضد رژیم استبدادی حاکم

ادامه

اختلاف طبقاتی, اروپا, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, پرستاری, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معلمان, یادنامه

اگر پیمانکاران حذف نشوند، شاهد مهاجرتِ کارگرانِ متخصصِ نفت و گاز به کشورهای منطقه خواهیم بود

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پالایشگاه چهارمِ مجتمع گازی پارس جنوبی گفت: تنها امید ما طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولتی و حذف پیمانکاران است. اگر این طرح به نتیجه نرسد باید شاهد کوچ نیروهای تخصصی پارس جنوبی به کشورهای همسایه باشیم که چند برابرِ اینجا به نیروها حقوق می‌دهند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

بیانیۀ فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به مناسبت اول ماه مه ۲۰۲۲

اول ماه مه ۲۰۲۲: «ما متحد ادامه می‌دهیم! برای برآورده ساختن نیازهای معاصرمان، علیه بربریت امپریالیستی-سرمایه‌داری!«

ادامه

اروپا, استثمار, افغانستان, امپریالیسم, امریکا, امنیتی, اوکراین, بیانیه, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, سوریه, عراق, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگری, کوبا, لبنان, لیبی, ناتو, همبستگی, ونزوئلا, یوگوسلاوی