تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

کمپین همبستگی بین‌المللی «WFTU» با مردم فلسطین تا نیمه فروردین تشکیل و در آن جمع آوری کمک برای غزه مورد تاکید قرار گرفت. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از WFTU، اعضای فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (WFTU)، طی نشستی با پخش یک کلیپ ویدیویی درباره وضعیت غزه، بر همبستگی با مردم فلسطین تاکید کردند. جلسه ... نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

ادامه

اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگری, همبستگی

اگر پیمانکاران حذف نشوند، شاهد مهاجرتِ کارگرانِ متخصصِ نفت و گاز به کشورهای منطقه خواهیم بود

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پالایشگاه چهارمِ مجتمع گازی پارس جنوبی گفت: تنها امید ما طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولتی و حذف پیمانکاران است. اگر این طرح به نتیجه نرسد باید شاهد کوچ نیروهای تخصصی پارس جنوبی به کشورهای همسایه باشیم که چند برابرِ اینجا به نیروها حقوق می‌دهند.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، حشمت‌الله سلیمانی (رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پالایشگاه چهارمِ مجتمع گازی پارس جنوبی) در مورد مشکلات کارگران پیمانکاریِ پارس جنوبی گفت: در مورد حل مشکلات، بیشتر صحبت می‌شود و در واقعیت اتفاقی نمی‌افتد. بزرگترین دغدغه‌ی ما حذف پیمانکاران و بریدنِ دست‌های واسط از سفره‌ی کارگران است. پروژه‌ی گاز عسلویه یک پروژه‌ی ملی است اما این پروژه‌ی ملی را در قالب شرکتهای پیمانکاری به افراد صاحب نفوذ سپرده‌اند.

 

وی گفت: پیمانکاران حقوق و مزایایِ نیروهای متخصصی که سالهای سال سرمایه‌ی صنعت کشور هستند را می‌بلعند و به جای اینکه مزد به طور مستقیم به جیب کارگران برود اول به جیب پیمانکاران می‌رود و بعد از آنکه پیمانکار سود کلان خود را برداشت به صورت ناچیز به کارگران می‌رسد.

 

سلیمانی گفت: تنها راه‌حل مشکل ما حذف پیمانکاران است و طرح‌هایی مثل عدالت در پرداخت و نظارت بیشتر نمی‌تواند جایگزین حذف پیمانکاران شود، چون اگر پیمانکار بماند این روال ادامه پیدا می‌کند.

 

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پالایشگاه مجتمع گازی پارس جنوبی تصریح کرد: کارگری که در عسلویه و در گرمای ۴۰ درجه، در هوای شرجی کار می‌کند با نیروی رسمی که زیر کولر کار می‌کند، یکسان نیست. کارگری که در بدترین شرایط کار می‌کند حقوق کمتری از کارگر رسمی می‌گیرد و این اصلا عادلانه نیست.

 

سلیمانی همچنین به مشکل بیمه تکمیلیِ کارگران پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در سال جدید هنوز بیمه تکمیلیِ جدیدی برای ما معرفی نکرده‌اند و با هیچ بیمه‌ای قرارداد نبستند. کمترین کاری که می‌توانند انجام دهند این است که اجازه ندهند کارگران نگرانِ هزینه‌های درمان خود باشند و سریع‌تر تکلیف بیمه‌های تکمیلی را روشن کنند.

 

وی همچنین به هزینه‌ی رفت و آمد کارگران اشاره کرد و گفت: هزینه‌ی رفت و آمد فقط مختص کارگران رسمی است و کارگران پیمانکاری مجبورند خود هزینه‌های سنگین رفت و آمدشان را پرداخت کنند. بسیاری از کارگران برای اینکه هزینه‌ی کمتری بابت رفت و آمد بدهند مجبورند به جای هواپیما با اتوبوس به شهر خود بروند و دو روز از روز تعطیلات و استراحتشان صرف راه شود. این یک نمونه از تبعیض بین نیروهای کار است.

 

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پالایشگاه مجتمع گازی پارس جنوبی گفت: کار در این منطقه‌ی آلوده سلامت کارگران را تهدید می‌کند و ما انتظار داریم قانون کار نه فقط برای کارگران رسمی که برای ما هم اعمال شود.

 

سلیمانی گفت: درخواست ما این است آنچه به کارگران رسمی از بابت شرایط بدِ آب و هوای اینجا پرداخت می‌شود به کارگر پیمانکاری هم پرداخت شود. مگر هوای عسلویه برای کارگر رسمی و کارگر پیمانکاری فرق می‌کند؟! همه‌ی ما در یک آب و هوا کار می‌کنیم و این آب و هوا به یک اندازه سلامت ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

وی همچنین به رانندگانِ شرکت پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: وضع این راننده‌ها از سایر نیروها بدتر است. برای ما طرح طبقه‌بندی را به صورت ناقص اجرا کردند اما برای رانندگان همین طرح ناقص را هم اجرایی نکردند و حقوق آن‌ها بسیار کم است. ما برای حل مشکل رانندگان نامه زدیم و منتظرِ پاسخ از طرف وزارت هستیم اما هنوز جوابی نشنیده‌ایم.

 

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پالایشگاه مجتمع گازی پارس جنوبی گفت: در حال حاضر تنها امید ما طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولتی و حذف پیمانکاران است. اگر این طرح به نتیجه نرسد باید شاهد کوچ نیروهای تخصصی پارس جنوبی به کشورهای همسایه باشیم که چند برابرِ اینجا به نیروها حقوق می‌دهند.

پیش به‌ سوی سازمان‌دهی سراسری و منسجم اعتراض‌های کارگری و زحمتکشان جامعه بر ضد رژیم استبدادی حاکم

اعلامیۀ کمیتۀ مرکزی حزب تودۀ ایران، به‌مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر! پیش به‌سوی سازمان‌دهی سراسری و منسجم اعتراض‌های کارگری و زحمتکشان جامعه بر ضد رژیم استبدادی حاکم

ادامه

اختلاف طبقاتی, اروپا, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, پرستاری, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معلمان, یادنامه

بیانیۀ فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به مناسبت اول ماه مه ۲۰۲۲

اول ماه مه ۲۰۲۲: «ما متحد ادامه می‌دهیم! برای برآورده ساختن نیازهای معاصرمان، علیه بربریت امپریالیستی-سرمایه‌داری!«

ادامه

اروپا, استثمار, افغانستان, امپریالیسم, امریکا, امنیتی, اوکراین, بیانیه, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, سوریه, عراق, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگری, کوبا, لبنان, لیبی, ناتو, همبستگی, ونزوئلا, یوگوسلاوی

فعال صنفی؛ کارگران نه امنیت شغلی دارند و نه امنیت اجتماعی/ اجازه‌ی ایجاد تشکل آزاد و مستقل ندارند

یک فعال مستقل کارگری گفت: موقعیت ضعیف کارگران در شورای عالی کار مانع از این می‌شود که بتوانند تاثیری در تغییر وضعیت معیشتی خود داشته باشند. مزد و معیشت سال‌ها در شرایط بسیار یکجانبه و غیرعادلانه و غیردمکراتیک تعیین شده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, خصوصی‌سازی, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

حسین کمالی؛ سیستم اداریِ کشور ابزار کار سرمایه‌دارها شده است

دولت امروز از پذیرش مسئولیت خود در قانون اساسی طفره می‌رود. دیروز رئیس جمهور گفتند که دولت بنا نیست در توزیع یارانه‌ها نقشی ایفا کند، سوال من این است که پس دولت چه کاره است؟! دولت نسبت به مردم و طبقات ضعیف جامعه مسئول است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری