تجمع اعتراضی دانشجویان کوبایی علیه جنایت‌های اسرائیل+ فیلم

دانشجویان دانشگاه هاوانای کوبا تجمعی اعتراضی را علیه جنایت‌های اسرائیل برگزار کردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، دانشگاه‌های جهان یکی پس از دیگری شاهد خیزش دانشجویان بیدار علیه جنایت‌های اسرائیل در حق فلسطینیان به ویژه در نوار غزه است. منابع خبری گزارش دادند که این بار دانشگاه هاوانا شاهد تجمع اعتراضی ضدصهیونیستی ... تجمع اعتراضی دانشجویان کوبایی علیه جنایت‌های اسرائیل+ فیلم

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, دانشجویی, صهیونیسم, فرانسه, فلسطین, کانادا, کوبا

گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

با تبرئه لولا داسیلوا از اتهام فساد مالی، راه برای شرکتش در انتخابات ریاست‌ جمهوری برزیل باز شد

«لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری سابق برزیل که دو سال پیش بعد از تحمل ۱۸ ماه زندان آزاد شده بود توانست با پیروزی در دیوان عالی این کشور، خود را از اتهام فساد مالی مبرا کرده و راه برای نامزدی احتمالی در انتخابات سال آینده برزیل را هموار کند.

 

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی تله سور، «اِدسون فاچین» قاضی دادگاه عالی برزیل با صدور بیانیه ای رسمی، «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری پیشین این کشور را از همه اتهام‌های مالی مبرا دانست؛ به این ترتیب نامزدی داسیلوا در انتخابات ریاست جمهوری آینده (۲۰۲۲) بلامانع خواهد بود.

 

فاچین اعلام کرد که دادگاه شهر جنوبی کوریتیبا صلاحیت محاکمه لولا به اتهام فساد را نداشته و او باید در دادگاه‌های فدرال شهر برزیلیا، پایتخت برزیل، محاکمه می‌شده است.

 

لولا داسیلوا ۷۵ ساله که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ رئیس جمهوری برزیل بود، قرار بود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ نیز شرکت کند اما با وجود شانس بالای او برای پیروزی در انتخابات، در سال ۲۰۱۸ وی به رشوه‌خواری متهم شد و یک سال و نیم را در زندان گذراند.

 

رئیس جمهوری سابق برزیل پیشتر اعلام کرده بود که اهداف سیاسی، پشت پرده صدور حکم علیه وی به اتهام فساد مالی بوده چون راست گراها قصد داشتند با طرح این پرونده اجازه ندهند وی به عرصه سیاست بازگردد.

 

سال ۲۰۱۴ به دنبال آغاز بررسی پرونده فساد مالی در شرکت نفتی دولتی «پتروبراس» در برزیل، شمار زیادی از مقامات این کشور با اتهامات فساد مالی روبرو شدند.

 

این پرونده جنجال های بسیاری را در این کشور منطقه آمریکای جنوبی به همراه داشت. داسیلوا نیز در حالی به دریافت رشوه از یک شرکت ساختمانی به نام «او ای اس» محکوم شد که براساس اعلام دادستان ها هدف از این کار تسهیل قرارداد این شرکت ساختمانی به شرکت «پتروبراس» بود.

 

از زمان زندانی شدن داسیلوا برای گذراندن محکومیت ۱۲ ساله، حامیان وی بارها به این حکم اعتراض کرده و خواهان آزادی او شده بودند.

 

سر انجام در نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۹۸) دیوان عالی حکم داد که او می‌تواند بدون آن که در زندان باشد درخواست تجدیدنظر بدهد.

 

به دنبال انتشار خبر تبرئه لولا داسیلوا، شماری از روسای جمهوری و سیاستمداران جهان واکنش نشان دادند. «آلبرتو فرناندز» رئیس‌جمهوری آرژانتین در صفحه توییترش نوشت: خوشحالم که لولا تمام حقوق سیاسی‌اش را دوباره به دست آورد. همه اتهام‌هایی که با هدف آزار و حذف او از فعالیت سیاسی صادر شده بود، لغو شد. عدالت به اجرا درآمد.

 

«پابلو ایگلسیاس» دبیر کل حزب «پودِموس» اسپانیا نیز اعلام کرد، طرح اتهام علیه لولا برای ممانعت از نامزدی او در انتخابات و باز کردن مسیر برای راست افراطی، نمونه ای از عملکرد جدید قدرت‌های بزرگ است. به امید پیروزی لولا داسیلوا.

 

«اوو مورالس» رئیس‌جمهوری سابق بولیوی نیز ضمن ابراز مسرت از تبرئه داسیلوا نوشت: دادگاه عالی، احکام علیه او را باطل کرد و بدین ترتیب حقوق سیاسی به داسیلوا بازگردانده شد.

 

این در حالی است که «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری راستگرای افراطی برزیل در واکنش به پیروزی داسیلوا در دادگاه عالی گفت،  مردم برزیل از نامزدی لولا در انتخابات ۲۰۲۲ استقبال نخواهند کرد.

روز جهانی زن؛ ضرورت مبارزه با تبعیض اقتصادی علیه زنان

تارنمای فرانس ۲۴ روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی زن نوشت: مقاومت برخی مردان و مخالفت آن‌ها با استقلال مالی زنان، گونه‌ای بدرفتاری خانگی به شمار می‌رود که اغلب نادیده گرفته می‌شود.

ادامه

اقتصادی, المان, امریکای لاتین, برابری اجتماعی, جهان, حقوق بشر, زنان, فرانسه, فقر, گزارش, همبستگی

۸۰ نماینده مجلس آمریکا خواستار احیای رابطه با کوبا شدند

۸۰ عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای از جو بایدن خواستند تا تحریم‌های”ظالمانه” ترامپ علیه کوبا را لغو کرده و تعامل با این کشور کمونیست(سوسیالیست) را دوباره احیا کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا

کشورهای حوزه آلبا خواستار توقف اقدامات قهری آمریکا و اروپا شدند

کشورهای حوزه مقاومت آمریکای لاتین (اتحادیه آلبا)، ضمن ارزیابی اثرات همه‌گیری ویروس کروندا و لزوم اتخاذ راهکار موثر، پویا و هماهنگ برای مقابله با آن، خواستار خاتمه فوری و بی‌قید و شرط اقدامات قهری و تحریم‌های اقتصادی – تجاری واشنگتن و متحدانش علیه ملت‌های تحت‌ تحریم شدند.

ادامه

اکوادور, امریکا, امریکای لاتین, ایران, بولیوی, تحریم, حقوق بشر, دومینیکن, سوریه, کوبا, نیکاراگوئه, هائیتی, هندوراس, ونزوئلا

احضار نماینده اتحادیه اروپا از کوبا به‌دلیل نامه جنجالی‌ به بایدن

سفیر اتحادیه اروپا در کوبا برای ادای توضیحات درباره امضای نامه سرگشاده‌ای خطاب به رئیس جمهوری آمریکا که از او می‌خواست دیگر در امور داخلی کوبا مداخله نکند، به بروکسل احضار شد.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, کوبا