گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

۸۰ نماینده مجلس آمریکا خواستار احیای رابطه با کوبا شدند

۸۰ عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای از جو بایدن خواستند تا تحریم‌های”ظالمانه” ترامپ علیه کوبا را لغو کرده و تعامل با این کشور کمونیست(سوسیالیست) را دوباره احیا کند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اقدام از رشد حمایت‌ها در کنگره به منظور کاهش سرکوب علیه کوبا حکایت دارد.

 

قانونگذاران آمریکایی در این نامه از رئیس جمهوری کشورشان خواسته‌اند تا بدون اتلاف وقت یک دستور اجرایی برای پایان دادن به محدودیت‌های سفر و صدور حواله‌ها به امضا برساند و گفته‌اند که بیش از نیمی از کوبایی‌ها به مورد دوم شدیدا نیاز دارند.

 

این نمایندگان دموکرات گفتند: شما با یک حرکت قلم می‌توانید به رفع چالش خانواده‌های کوبایی و ارتقای یک رویکرد سازنده‌تر کمک کنید.

 

نامه مذکور به رهبری قانونگذاران دموکرات شامل بابی راش، گوئن مور، باربارا لی و استیو کوهن بود که از حامیان دیرینه تعامل با کوبا به شمار میروند. از دیگر امضاکنندگان می‌توان به رهبران کمیته‌های پرنفوذ روابط خارجی مجلس نمایندگان و کمیته سرویس‌های مالی و اعتبارات نام برد.

 

بایدن در دوران کارزار انتخاباتی خود برای بازگشت از سیاست دوران ترامپ که “به کوبایی‌ها لطمه زده و هیچ کمکی به پیشرفت دموکراسی و حقوق بشر نکرد” وعده داد. ترامپ تحریم تجاری دیرینه آمریکا علیه کوبا را سخت‌تر کرد. اما بایدن فعلا درباره بازگرداندن کامل تجدید روابط حسنه با کوبا که ابتکارعمل دولت باراک اوباما بود، صحبتی نکرده است.

 

ترامپ در طول ۴ سال دوره زمامداری خود، ۲۰۰ اقدام جدید علیه دولت هاوانا اتخاذ کرد و تحریم تجاری کوبا را بیش از پیش شدت بخشید.

 

یکی از اهداف وی از اتخاذ چنین رویکرد سختگیرانه ای، جلب آرای کوبایی تبارهای ساکن ایالت فلوریدا عنوان می‌شود.

 

همچنین از بایدن خواسته شده تا برای از سر گرفتن روابط دیپلماتیک، پرسنل آمریکایی را به سفارت این کشور در هاوانا بازگرداند.

 

ترامپ، ۹ روز مانده به پایان دوره زمامداری خود، کوبا را مجددا به لیست کشورهای حامی تروریسم بازگرداند حال آنکه ۸۰ عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا خواستار تغییر موضع دولت جدید واشنگتن در قبال این مسئله نیز شده‌اند.

کشورهای حوزه آلبا خواستار توقف اقدامات قهری آمریکا و اروپا شدند

کشورهای حوزه مقاومت آمریکای لاتین (اتحادیه آلبا)، ضمن ارزیابی اثرات همه‌گیری ویروس کروندا و لزوم اتخاذ راهکار موثر، پویا و هماهنگ برای مقابله با آن، خواستار خاتمه فوری و بی‌قید و شرط اقدامات قهری و تحریم‌های اقتصادی – تجاری واشنگتن و متحدانش علیه ملت‌های تحت‌ تحریم شدند.

ادامه

اکوادور, امریکا, امریکای لاتین, ایران, بولیوی, تحریم, حقوق بشر, دومینیکن, سوریه, کوبا, نیکاراگوئه, هائیتی, هندوراس, ونزوئلا

احضار نماینده اتحادیه اروپا از کوبا به‌دلیل نامه جنجالی‌ به بایدن

سفیر اتحادیه اروپا در کوبا برای ادای توضیحات درباره امضای نامه سرگشاده‌ای خطاب به رئیس جمهوری آمریکا که از او می‌خواست دیگر در امور داخلی کوبا مداخله نکند، به بروکسل احضار شد.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, کوبا

کوبا؛ حمله آمریکا نقض آشکار حاکمیت سوریه است

وزیر امور خارجه کوبا، تجاوز اخیر آمریکا به منطقه مرزی سوریه و عراق را نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی کشور دوست و برادر سوریه دانست.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تجاوز نظامی, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل, سوریه, عراق, کوبا, ویتنام

جو بایدن وضعیت فوق‌العاده ملی درباره کوبا را تمدید کرد

رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه وضعیت فوق‌العاده ملی درباره کوبا را برای یک سال دیگر تمدید کرد؛ وضعیت فوق‌العاده‌ای که از سال ۱۹۹۶ میلادی پس از ساقط کردن دو هواپیمای غیرنظامی اعمال شده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تجاوز نظامی, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا