عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

روسای جمهوری کلمبیا، بولیوی و هندوراس در واکنش به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه اسرائیل، بر تعهد خود به بازگرداندن صلح در غرب آسیا و جلوگیری از جنگ جدیدی در خاورمیانه با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی تاکید کردند و تشکیل جلسه فوری سازمان ملل متحد را خواستار شدند. به گزارش ... درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, برزیل, بولیوی, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, ضد جنگ, غرب آسیا, فلسطین, کلمبیا, گزارش, نسل‌کشی, هندوراس, ونزوئلا

اولین رئیس جمهور چپگرای کلمبیا سوگند یاد کرد

گوستاوو پترو به عنوان اولین رئیس جمهور چپگرای کلمبیا در حضور صدها هزار نفر از جمله هیات های رسمی از کشورهای مختلف در مراسم تحلیف خود، شب گذشته در بوگوتا سوگند یاد کرد.

 

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه ، سیاستمدار ۶۲ ساله و شهردار پیشین کلمبیایی، با برنامه‌هایی برای اصلاحات عمیق در کشوری که درگیر نابرابری اقتصادی و خشونت مواد مخدر است، جای ایوان دوکه را که بسیار نامحبوب است، به عنوان رئیس جمهور گرفت.

 

به زعم آگاهان، پیروزی دشوار پترو در انتخابات خردادماه، کلمبیا را که مدت‌ها توسط محافظه‌کاران اداره می‌شد، وارد بلوک چپ در حال گسترش در آمریکای لاتین کرد.

 

وی در مراسمی در بوگوتا در آستانه تحلیف خود تاکید کرد که دولت او که باید از حمایت اکثریت چپ‌گرای کنگره برخوردار باشد، هدفش آن است که “آنچه را که در طول قرن‌ها وجود نداشته به کلمبیا بیاورد؛ یعنی آرامش و صلح. ”

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی افزود: «از امروز دولتی شروع می شود که برای عدالت مبارزه خواهد کرد.»

 

سید محمد حسینی معاون پارلمانی ریس‌جمهوری اسلامی ایران نیز در مراسم تحلیف «گوستاوو پترو» رییس جمهور جدید کلمبیا حضور داشت.

 

در جریان مبارزات انتخاباتی، پترو قول داده بود در دوره چهار ساله‌اش مالیات ثروتمندان را افزایش دهد، روی مراقبت‌های بهداشتی و آموزش سرمایه‌گذاری کند، و پلیس را پس از سرکوب وحشیانه اعتراضات ضد نابرابری در سال گذشته که در سطح بین‌المللی محکوم شد، اصلاح کند.

 

او متعهد شده است که اکتشاف نفت را متوقف کند، انرژی پاک را ترویج کند و روابط دیپلماتیک و تجاری با دولت نیکلاس مادورو در ونزوئلا را که از سال ۲۰۱۹ به حالت تعلیق درآمده است، دوباره فعال کند.

 

خورخه رسترپو، تحلیلگر مرکز تحلیل منازعه (سراک)، به خبرگزاری فرانسه گفت: پترو از یک “موقعیت غبطه‌انگیز، با حمایت اکثریت بزرگ در کنگره و از نظر مردمی، با حمایتی که هیچ دولتی در سال‌های اخیر از آن برخوردار نبود، شروع می‌کند. ”

 

ریاست جمهوری پترو از جنبه دیگری نیز تاریخی است: در کنار او اولین معاون رئیس جمهور زن آفریقایی-کلمبیایی کشور، فرانسیا مارکز، فعال محیط زیست و حقوق زنان ۴۰ ساله، حضور خواهد داشت.

 

این زوج سیاسی با اقتصاد متزلزل ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، افزایش خشونت ها و بدبینی ریشه‌دار مردم کلمبیا نسبت به تشکیلات سیاسی دست و پنجه نرم خواهند کرد که در اعتراضات سال گذشته به اوج خود رسید.

 

تقریبا ۴۰ درصد از جمعیت ۵۰ میلیونی کلمبیا در فقر زندگی می کنند و ۱۱.۷ درصد بیکار هستند. تورم در تیرماه نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۰.۲ درصد رسید.

 

روز دوشنبه، یک کمیسیون مقدماتی که توسط پترو ایجاد شد، اعلام کرد که او “سطحی از بدهی و کسری مالی را به ارث برده است که بسیار مهم است. ”

 

پترو، که در جوانی عضو گروه چریک شهری موسوم به M-۱۹ بود، قول داده است که مفاد برجسته توافقنامه صلح ۲۰۱۶ را اجرا کند؛ توافقی که جنبش شورشی فارک پس از نزدیک به شش دهه درگیری داخلی، سلاح‌ها را کنار گذاشت.

 

شهردار سابق بوگوتا همچنین قول داده است که مذاکرات را با گروه مسلح ارتش آزادیبخش ملی (ELN) دنبال کند.

 

با وجود انحلال فارک برای تبدیل شدن به یک حزب سیاسی، کلمبیا طی چند سال اخیر شاهد افزایش خشونت ها بوده است.

 

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح ایندپاز، ۹۰ گروه مسلح با حدود ده هزار عضو در کلمبیا، بزرگترین کشور تولید کننده کوکائین در جهان، فعال هستند. پترو پیشنهاد داده است که در ازای نوعی عفو، به گروه‌های مسلح اجازه داده شود خود را تسلیم کنند.

 

در کلمبیا روسای جمهور فقط یک دوره خدمت می‌کنند.

تلخکامی واشنگتن با توسعه سامانه موقعیت‌یاب روسی

آژانس فضایی روسیه در چارچوب مقابله با تحریم‌های آمریکا، جایگزین کردن سامانه موقعیت‌یابی روسی با جی‌پی‌اس آمریکا را در دستور کار قرار داده است و تلاقی این عزم روسیه با آمریکای لاتین از طریق استقرار ایستگاه‌های این سامانه، بی تردید کام واشنگتن را تلخ خواهد کرد.

ادامه

ارژانتین, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, اوکراین, برزیل, پاراگوئه, جهان, چین, دانش, روسیه, شرق اروپا, غرب, گزارش, ناتو

وزیر خارجه بولیوی؛ آمریکای لاتین برعکس اروپا روز به‌روز بیشتر از عمل به‌فرامین آمریکا دورتر می‌شود

«روخلیو مایتا» وزیر امور خارجه بولیوی گفت درگیری در اوکراین ممکن است به جنگ جهانی سوم تبدیل شود.

ادامه

ارژانتین, اروپا, امریکا, امریکای شمالی, اورگوئه, اوکراین, برزیل, بولیوی, پاراگوئه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, روسیه, شرق اروپا

کوبا: آمریکا در اقداماتش علیه هاوانا شکست خورده است

«میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهوری کوبا اعلام کرد، دولت آمریکا در تلاش‌های جدید خود با هدف براندازی نظم اقتصادی و اجتماعی این کشور حوزه کارائیب شکست خورده‌ است و واشنگتن از طریق اقدامات اقتصادی علیه کشورهای مستقل نیز به اهداف خود نخواهد رسید.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تحریم, تحلیل, جهان, حقوق بشر, کوبا, نیکاراگوئه, ونزوئلا