گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

پارلمان جزایر سلیمان، وزیر خارجه سابق این کشور را که معتقد به روابط نزدیک با چین است را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد. به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، مجله کثیرالانتشار «ایندیاتودی» در گزارشی، انتخاب «جرمیا مانل» به عنوان نخست وزیر جزایر سلیمان را یک پیروزی برای چین ارزیابی کرد. براساس این گزارش، نمایندگان پارلمان جزایر ... نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امنیتی, جزایر سلیمان, جنوب اقیانوس آرام, جهان, چین, شرق آسیا

عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ژنرال «الکساندر سیرسکی» فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. وی گفت که پس از این‌که روسیه تعداد قابل توجهی از نظامیان خود ... عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

افشای جاسوسی امریکا از متحد خود کره جنوبی

منابع قانونی کره جنوبی افشا کردند که سازمان جاسوسی آمریکا تا سال گذشته یک دفتر مخفی در این کشور را اداره کرده و با استفاده از آن مشغول جاسوسی از این کشور بوده است.

 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از “اسپوتنیک”، وجود این دفتر مخفی پس از شکایت سه کارمند کره‌ای از دولت آمریکا به دلیل اخراج غیر قانونی آنها مشخص شد.

 

این سه کارمند توسط این دفتر استخدام شده بودند. این دفتر تحت برنامه “منبع باز” سازمان سیا بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ فعالیت و در سال ۲۰۲۰ این سه کارمند محلی را اخراج کرده است.

 

این افراد در دادخواست خود اعلام کرده‌اند اخراج آنها ناعادلانه بوده است زیرا هیچ دلیل موجه و ضروری برای انجام چنین اقدامی وجود نداشته است.

 

با این حال دادگاه مرکزی منطقه‌ای کره جنوبی این دادخواست را رد و اعلام کرده است اخراج این این افراد یک تصمیم از سوی کشوری مستقل بوده و خارج از حوزه قضایی این دادگاه محسوب می‌شود.

 

سازمان سیا سال گذشته تمام دفاتر “برنامه منبع باز” خود را تعطیل کرد.

 

جاسوسی سازمان سیا از کره جنوبی جدیدترین مورد جاسوسی آمریکا از متحدان خود محسوب می‌شود.

 

در تابستان سال جاری رسانه‌های اروپایی فاش کردند که آمریکا از سرویس مخفی دانمارک برای جاسوسی از سران بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان استفاده کرده است.

 

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، خواستار توضیح واشنگتن و کپنهاگ شد و گفت که جاسوسی از متحدان و شرکای اروپایی قابل قبول نیست. کاخ سفید وعده داد که این موضوع را با متحدان خود از طریق کانال‌های امنیت ملی “مناسب” حل خواهد کرد.

 

افشای جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا از سیاستمداران اروپایی برای اولین بار توسط ادوارد اسنودن در سال ۲۰۱۳ انجام شد. اسنودن با انتشار اسنادی اعلام کرده بود که سازمان امنیت ملی آمریکا حتی گوشی‌های همراه رهبران اروپایی را به مدت چند سال شنود کرده است.

چین خواستار انتقال فناوری تولید واکسن کرونا به‌کشورهای درحال توسعه شد

رئیس جمهوری چین با ایراد سخنانی در اجلاس گروه ۲۰ خواستار انتقال فناوری تولید واکسن ضد کرونا به کشورهای درحال توسعه شد.

ادامه

ایتالیا, جنوب اروپا, جهان, چین, حقوق بشر, سازمان بهداشت جهانی, شرق آسیا, گزارش

آمریکا درحالی‌که بی‌سر و صدا رزمایش مشترک با کره جنوبی برگزار می‌کند، برنامه تسلیحاتی کره شمالی را محکوم می‌کند

خبرگزاری رویترز از آغاز بی سر و صدای رزمایش هوایی مشترک آمریکا و کره جنوبی خبر داد که در پی جدیدترین آزمایش تسلیحات کره شمالی و تلاش برای آوردن پیونگ یانگ به پای میز مذاکره صورت می‌گیرد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

گلوبال تایمز : آمریکا هیچ شانسی برای تغییر مسئله تایوان ندارد

روزنامه گلوبال تایمز پکن که منعکس کننده نظر محافل نظامی و سیاسی چین است، امروز (جمعه) در یادداشتی نوشت: تسای اینگ ون، رهبر تایوان و همه تجزیه طلبان این منطقه، با وجود حمایت آمریکا، مجازات خواهند شد.

ادامه

امریکا, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, سازمان ملل, شرق آسیا, مقاله

انتخابات پارلمانی ژاپن و تبعیض جنسیتی؛ تنها ۱۰ درصد از قانونگذاران پارلمان را زنان تشکیل می‌دهند

انتخابات پارلمانی زودهنگام ژاپن روز یکشنبه ۳۱ اکتبر برگزار خواهد شد تا سرنوشت ۴۶۵ کرسی مجلس نمایندگان همچنین سرنوشت دولت آتی این کشور مشخص شود.

ادامه

تبعیض جنسیتی, حقوق بشر, خبر, زنان, ژاپن, شرق آسیا