خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

کمیسیون اروپا قصد دارد با ارائه طرحی تازه، راه‌هایی برای تقویت صنایع نظامی اتحادیه اروپا و همچنین حرکت به‌سوی وضعیت اقتصاد جنگی ارائه کند. باشگاه خبرنگاران: مقامات اروپایی اعلام کردند «تیری برتون» کمیسیونر صنایع اروپایی پیشنهاد‌هایی را ارائه خواهد کرد تا کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را به خرید بیشتر سلاح از شرکت‌های اروپایی تشویق کرده ... خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, گزارش, ناتو

روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

نشنال اینترست: آمریکا در جنگ با چین برسر تایوان شکست می‌خورد

یک نشریه آمریکایی به نقل از مقام‌های دفاعی سابق و فعلی آمریکا هشدار داد که واشنگتن در جنگ با پکن در خصوص جزیره تایوان شکست می‌خورد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، تنش‌ها میان ایالات متحده و چین بر سر موضوع تایوان که از قبل در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» به واسطه گشت‌زنی «آزادی دریانوردی» از طریق تنگه تاویان و فروش سلاح آمریکا به تایوان تشدید شده بود، در دوران ریاست‌جمهوری «جو بایدن» به واسطه وعده وی برای دفاع از جزیره تایوان در مقابل پکن و انتشار اخباری مبنی بر استقرار نظامیان آمریکایی در این جزیره بیش از پیش تشدید شد.

 

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، «گراهام آلیسون» استاد دولت در مدرسه «هاروارد کندی» دانشگاه هاروارد با تأکید بر تحلیل‌های مقام‌های دفاعی فعلی و سابق ایالات متحده در این خصوص هشدار داد که ایالات متحده باید با این واقعیت کنار بیاید که دیگر در غرب اقیانوسیه از «برتری نظامی» برخوردار نیست و با این واقعیت ناخوشایند روبرو شود که احتمالاً در تقابل نظامی با چین در خصوص تایوان شکست خواهد خورد.

 

آلیسون طی یادداشتی در نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» به تحلیل‌‌های اخیر شماری مقام‌های فعلی و سابق ارشد آمریکا از جمله «جیمز وینفلد» معاون سابق رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و «مایکل مورل» رئیس سابق سیا درباره احتمال جنگ بر سر تایوان اشاره کرد که اخیراً نتیجه‌گیری کرده بودند که ارتش چین احتمالاً حتی قبل از آن‌که نیروهای نظامی خود را فرابخواند، می‌تواند اقدامی را درباره تایوان انجام بدهد.

 

سرهنگ «باب ورک» معاون سابق وزیر دفاع آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری اوباما و بایدن همچنین بدبینی بیشتری در این خصوص از خود نشان داده است و آشکارا گفته است: «در واقع‌گرایانه‌ترین تمارین جنگی که پنتاگون موفق به طراحی شبیه‌سازی جنگ بر سر تایوان شده است، امتیاز به دست آمده، ۱۸ به صفر است و امتیاز ۱۸ برای تیم آمریکا نبوده است».

 

طبق گفته آلیسون، دلایل این امر دو دسته است. اول آن‌که، همانطور که«جیمز متیس» وزیر دفاع پیشین ایالات متحده در راهبرد دفاع ملی خود در سال ۲۰۱۸ گفت، ایالات متحده دیگر از «برتری غالب پسا-جنگ سرد در هر حوزه عملیاتی» از جمله توانمندی «استقرار نیروهایمان در هر زمان که می‌خواهیم، گردهم آوری آن‌ها در هرمکانی که می‌خواهیم و انجام عملیات به هر نحوی که می‌خواهیم» برخوردار نیست. امروز تمامی حوزه‌ها چه هوایی، زمینی، دریایی، فضایی و فضای سایبر، رقابتی شده است».

 

آلیسون ادامه داد، نکته دوم مربوطه به پیشرفت‌های بیش از اندازه چین در قابلیت دفاعی زرادخانه ضددسترسی/محصورسازی (A۲/AD) است و امروز محدوده عملیاتی A۲/AD چین اولین زنجیره جزیره از جمله جزایر تایوان و ریوکیو ژاپن را دربرمی‌گیرد.

 

طبق گزارش اسپوتنیک، هشدار آلیسون در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین پکن و واشنگتن بر سر تایوان مطرح شده است.

 

اوایل هفته جاری، «تسای اینگ ون»، رئیس‌جمهور تایوان علناً حضور نیروهای آمریکایی در خاک تایوان را برای اهداف آموزشی تأیید کرد و در حقیقت گزارش‌های رسانه‌ای مبنی بر حضور تعداد اندکی از نیروهای آمریکایی در جزیره تایوان برای مدت بیش از یکسال را تأیید کرد.

 

حضور نظامیان آمریکایی در جزیره تایوان در حقیقت در تناقض با توافقات آمریکا و چین است که در زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور امضا شده بود.

 

از طرف دیگر، علی‌رغم هشدارهای پیاپی پکن، بایدن هفته گذشته در مصاحبه با سی ان ان گفت که ایالات متحده به دفاع از تایوان متعهد است و به طور غیرمستقیم به پکن هشدار داد که مرتکب «اشتباهات جدی» نشود و در عین حال به خود می‌بالید که ایالات متحده، «قدرتمندترین ارتش را در تاریخ جهان در اختیار دارد».

 

پکن نیز بایدن را به دلیل اظهاراتش مورد انتقاد قرار داد و تأکید کرد که تایوان، «بخش جدایی‌ناپذیر از خاک چین است» و هشدار داد که چین برای آماده است برای این که این جزیره را از دست ندهد، وارد جنگ شود.

 

در اوایل ماه جاری، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین متعهد شد که اتحاد مجدد تایوان با چین قطعاً انجام خواهد شد و تاکید کرد که «دستیابی به اتحاد مجدد سرزمین مادری از طریق راه های مسالمت آمیز تاحد زیادی در راستای منافع ملت چین از جمله هموطنانمان در تایوان است».

 

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

روسیه: هرگونه تهدید آمریکا را در دریای سیاه با قدرت دفع می‌کنیم

وزیر خارجه روسیه با اعلام آمادگی نیروهای مسلح این کشور در دفع تهدیدات آمریکا گفت، نمایش پرچم نیروی دریایی آمریکا در دریای سیاه به ثبات جهانی نمی‌افزاید.

ادامه

امریکا, بلاروس, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, روسیه, شرق اروپا

رهگیری ناوشکن آمریکایی در دریای سیاه توسط ناوگان دریایی روسیه

وزارت دفاع روسیه از ورود یک ناوشکن آمریکایی به دریای سیاه خبر داد و اعلام کرد که تحرکات این ناو آمریکایی توسط ناوگان روسیه تحت کنترل و نظارت قرار دارد.

ادامه

اروپا, امریکا, انگلستان, اوکراین, تشنج زدایی, جنگ سرد, جهان, روسیه, ناتو

گلوبال تایمز : آمریکا هیچ شانسی برای تغییر مسئله تایوان ندارد

روزنامه گلوبال تایمز پکن که منعکس کننده نظر محافل نظامی و سیاسی چین است، امروز (جمعه) در یادداشتی نوشت: تسای اینگ ون، رهبر تایوان و همه تجزیه طلبان این منطقه، با وجود حمایت آمریکا، مجازات خواهند شد.

ادامه

امریکا, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, سازمان ملل, شرق آسیا, مقاله

بایدن خطاب به ماکرون: در توافق زیردریایی ناشیانه عمل کردیم

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در دیدار با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه گفت که واشنگتن در هماهنگ کردن قرارداد زیردریایی با استرالیا «ناشیانه» عمل کرده است.

ادامه

استرالیا, افغانستان, امریکا, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, فرانسه, گزارش