تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

«آری به صلح! نه به ناتو!»

هفتهٔ پیش هفتاد و پنجمین سالگرد پایه‌گذاری تشکیلات نظامی-امنیتی «سازمان پیمان اطلس شمالی» یا همان «ناتو» بود. این روزها نظامی‌گرایان و ‏جنگ‌طلبان امروزی، و در پیشاپیش آنها آمریکا، با پرده‌پوشی جنایت‌های گذشته و اکنون ناتو، سه ربع ‏قرن موجودیت این ائتلاف نظامی تجاوزکار را جشن می‌گیرند. هفتاد و پنج سال پیش، در روز ۴ آوریل ... «آری به صلح! نه به ناتو!»

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, اوکراین, جهان, حقوق بشر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, سوئد, سودان, سوریه, سوسیالیسم, شرق اروپا, صلح, عراق, غرب اروپا, فاشیسم, فنلاند, کمونیسم, گرسنگی, لیبی, مالی, مقاله, نئونازیسم, ناتو, یوگوسلاوی

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

روایت دست‌ اول یک زندانی از شکنجه‌های سیا در گوانتانامو خطاب به‌اعضای هیئت منصفه‌

یک زندانی زندان بدنام گوانتانامو که در دوره پس از حملات ۱۱ سپتامبر هدف شکنجه‌های یک برنامه بی‌رحمانه دولت آمریکا برای بازجویی قرار گرفت، برای نخستین بار توصیفاتی صریح از این شکنجه‌ها ارائه و تاکید کرد، تجربه این متدهای شکنجه‌ای که سیا مدت‌ها در پی مخفی نگه داشتنشان بود، او را دچار وحشت و توهم کرد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مجید خان، یکی از ساکنان سابق حومه شهر بالتیمور آمریکا که به عنوان پیک برای القاعده کار کرد، خطاب به اعضای هیئت منصفه‌ای که به بررسی حکم محکومیت برای او از بابت جنایات جنگی می‌پردازند، گفت که چگونه در تاسیسات مخفی سازمان سیا موسوم به “سایت‌های سیاه” در زیر فشارهای بازجویان برای گرفتن اطلاعات از او روزها مورد آزار و اذیت دردناک قرار گرفته است.

 

این اولین بار است که یکی از بازداشتی‌های به اصطلاح با ارزش بالای نگهداری شده در زندان گوانتانامو می‌تواند در مورد آنچه که آمریکا از آن به عنوان برنامه “بازجویی ارتقا یافته” نام می‌برد، اما در تلقی گسترده عمومی به عنوان شکنجه محکوم شده است، شهادت دهد.

 

او اظهار کرد: فکر می‌کردم قرار است بمیرم.

 

مجید خان در ادامه از این صحبت کرد که چگونه او را برای مدتی طولانی به شکلی برهنه از تیر سقف آویزان می‌کردند و مرتبا آب یخ به رویش می‌ریختند تا او را برای روزها بیدار نگاه دارند. او توضیح داد که سرش را تا حد غرق شدن زیر آب نگه داشتند و بازجوها زمانی سرش را از زیر آب بیرون می‌کشیدند که بینی و دهانش از آب پر بود. آنها او را کتک زدند، تنقیه اجباری کردند، مورد تجاوز جنسی قرار دادند و در زندان‌هایی در خارج که مکانشان فاش نشد، به او گرسنگی دادند.

 

او گفت: به آنها التماس می‌کردم که دست بردارند و قسم می‌خوردم که چیزی نمی‌دانم. اگر اطلاعاتی در اختیار داشتم، به آنها می‌دادم اما اطلاعاتی نداشتم که به آنها بدهم.

 

مجید خان، بیانیه‌ای ۳۹ صفحه‌ای را در روز اول محاکمه‌اش که انتظار می‌رود طی دو روز برای صدور حکمش در محل این پایگاه آمریکا در کوبا برگزار شود، قرائت کرد.

 

هیئتی از افسران نظامی که توسط یک مقام حقوقی پنتاگون موسوم به مرجع تشکیل جلسه انتخاب می‌شوند، می‌توانند مجید خان را به ۲۵ تا ۴۰ سال زندان محکوم کنند، اما به دلیل همکاری گسترده‌اش با مقامات آمریکا به مراتب کمتر از این مدت مجازات خواهد شد.

 

براساس یک توافق اقرار به گناه که به اطلاع هیئت منصفه رسانده نشد، حکم مجازات صادر شده از سوی هیات منصفه برای مجید خان قرار است که از سوی مقام مسئول تشکیل جلسه به ۱۱ سال حبس کاهش یابد و همچنین او از بابت مدت زمان بازداشتش از زمان اعتراف به گناهش در فوریه ۲۰۱۲ اعتبار دریافت خواهد کرد.

 

این بدان معناست که او باید اوایل سال آینده میلادی آزاد شود و در کشور ثالثی که هنوز نامشخص است، اسکان داده شود، زیرا او نمی‌تواند به پاکستان که شهروند آنجاست بازگردد.

 

برخی از بدرفتاری‌ها با مجید خان در گزارش کمیته اطلاعات سنا که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، با جزئیات ذکر شده است؛ گزارشی که در آن سازمان سیا به تحمیل درد و رنج به زندانیان القاعده بسیار فراتر از محدودیت‌های قانونی این سازمان و فریب مردم با ارائه روایت‌هایی از بازجویی‌های مفید که حتی اسناد و مدارک خود این سازمان هم آنها را پشتیبانی نمی‌کردند، متهم شد.

 

این زندانی گوآنتانامو با آن ارزیابی موافق بود. او گفت: هرچه بیشتر همکاری کردم و به آنها گفتم، بیشتر شکنجه می‌شدم.

 

او قبل از اینکه در سپتامبر ۲۰۰۶ به گوانتانامو منتقل شود، حدود سه سال را در این به اصطلاح سایت‌های سیاه سازمان سیا گذراند. او گفت که هرگز نور آفتاب را در این شکنجه‌گاه‌های موسوم به سایت‌های سیاه ندید و از زمان دستگیری تا سال ششم حضورش در زندان گوانتانامو با هیچکس دیگری به جز نگهبانان و بازجویان تماس نداشته است.

 

مجید خان ۴۱ ساله، اعتراف کرده است که پیک القاعده بوده و در طرح‌ریزی چندین توطئه که هرگز اجرا نشدند، مشارکت کرده است. او در فوریه ۲۰۱۲ از بابت اتهاماتی شامل دسیسه‌چینی، قتل و حمایت مادی از تروریسم طی معامله‌ای با مقامات اعتراف به گناه کرد؛ معامله‌ای که محکومیت او را در ازای همکاری با مقامات در تحقیقات دیگر، از جمله پرونده پنج مرد بازداشتی در گوانتانامو که از بابت برنامه‌ریزی و پشتیبانی لجستیکی برای حملات ۱۱ سپتامبر متهم هستند، محدود کرد.

 

مجید خان اولین نفر از این به اصطلاح زندانی‌های با ارزش است که هدف برنامه بازجویی‌های همراه با شکنجه قرار گرفتند و در دادگاه‌های نظامی برگزار شذه در پایگاه گوانتانامو مجرم شناخته و محکوم می‌شود. آمریکا در حال حاضر ۳۹ تن را در بازداشتگاه گوانتانامو متعلق به نیروی دریایی آمریکا نگه می‌دارد.

دمشق: با تجاوزات ترکیه مقابله و خاک خود را آزاد می‌کنیم

وزارت خارجه سوریه در واکنش به مصوبه پارلمان ترکیه برای ادامه حضور نظامی در این کشور و عراق، تأکید کرد که حق دفاع و آزادسازی اراضی را برای خود محفوظ می‌داند

ادامه

ترکیه, جهان, حضور نظامی, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, سوریه, عراق

معترضان سودانی بار دیگر خواستار تشکیل دولت مدنی شدند

میلیون‌ها سودانی امروز (شنبه) با تجمع در شهرهای خارطوم، پایتخت، عمران و خارطوم شمالی و بیش از ۲۵ شهر کشور و ۵۰ شهر در سراسر جهان در تظاهراتی در مخالفت با دولت نظامی تجمع کردند و خواستار تشکیل دولت غیر نظامی شدند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خبر, سودان, شرق افریقا

فرار دولت از مسئولیت با سوءاستفاده از ضعفِ نیرویِ کار

آموزش و پرورش تلاش دارد کمبود نیروی خود را با طرح‌هایی نظیر معلمان خرید خدمات جبران کند. مسئولان تصور می‌کنند چنین طرح‌هایی نه تنها مشکل آموزش و پرورش را حل می‌کند بلکه جوانان تحصیلکرده در شهرهای مختلف نیز به کار گرفته می‎شوند و مشکل اشتغال تا حدودی رفع می‌شود. اما چگونه و به چه قیمت؟  ... فرار دولت از مسئولیت با سوءاستفاده از ضعفِ نیرویِ کار

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, معلمان