روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

چین ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

چین با موفقیت ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را پرتاب کرد که در تشخیص محیط زیست، پیشگیری و کاهش بلایا و سایر زمینه‌ها استفاده خواهد شد. به نقل از خبرگزاری شینهوا، چین در ساعت ۶:۵۱ صبح روز چهارشنبه (۲۷ مارس) ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را با استفاده از موشک حامل اصلاح شده Long March-۶ در مرکز پرتاب ماهواره تایوان به ... چین ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

ادامه

تایوان, جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا, فیلم

حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

به‌دنبال حمله انتحاری به کاروان مهندسان چینی در پاکستان، سفارت پکن در اسلام‌آباد به شهروندان چینی حاضر در کشور جنوب آسیا اعلام کرد که تدابیر امنیتی را تشدید کرده و گوش به زنگ باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی کشته شدن ۶ نفر از جمله پنج شهروند چینی در حمله ... حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

ادامه

امنیتی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

در سایه از سرگیری روابط پیونگ یانگ با کشور‌های آسه آن، یک هیئت از کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس سفر کرده است. یونهاپ امروز جمعه به نقل از رسانه دولتی کره شمالی گزارش داد که هیئت حزب حاکم کره شمالی در یک سفر به سه کشور (چین، ویتنام و لائوس) لحظاتی قبل وارد ... سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

ادامه

آسه آن, احزاب کمونیستی و کارگری, جنوب شرق آسیا, چین, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی, لائوس, ویتنام

انتخابات پارلمانی ژاپن و تبعیض جنسیتی؛ تنها ۱۰ درصد از قانونگذاران پارلمان را زنان تشکیل می‌دهند

انتخابات پارلمانی زودهنگام ژاپن روز یکشنبه ۳۱ اکتبر برگزار خواهد شد تا سرنوشت ۴۶۵ کرسی مجلس نمایندگان همچنین سرنوشت دولت آتی این کشور مشخص شود.

 

به گزارش ایسنا به نقل از یورونیوز، مبارزات انتخاباتی نامزدها تا روز شنبه ۳۰ اکتبر ادامه دارد و آنها سعی دارند در مدت باقی مانده، گروه‌های بیشتری از رای دهندگان را با خود همراه کنند.

 

در این میان، جلب نظر رای دهندگان جوانان مهم است اما جوانان علاقه‌ای به حضور در پای صندوق‌های رای ندارند چراکه به نظر آنها، نامزدها که عمدتا مرد و مسن هستند، نگرانی‌های نسل جوان را درک نمی‌کنند.

 

در انتخابات یک دهه گذشتۀ ژاپن تنها یک سوم رای دهندگان جوان شرکت کرده‌اند و برخی تحلیلگران نگرانند که مشارکت در انتخابات ۳۱ اکتبر، کمترین میزان مشارکت در تاریخ انتخاباتی این کشور پس از جنگ باشد.

 

عدم تمایل جوانان ژاپن به شرکت در انتخابات دلایل متعددی دارد. از جمله اینکه میانگین سنی داوطلبان مرد و زن در این انتخابات ۵۴ سال است و بیش از یک سوم از این تعداد نیز ۶۰ سال و بالاتر دارند؛ تعداد انگشت شماری نامزد بالای ۸۰ نیز دیده می‌شود.

 

تنها ۱۰ درصد از قانونگذاران پارلمان منحل شدۀ ژاپن زن بودند و شمار نامزدهای زن حاضر در ائتلاف حاکم از این تعداد نیز کمتر است.

 

در مباحث انتخاباتی حقوق زنان مد نظر نیست و موضوعاتی همچون برابری جنسیتی، حمایت از خانواده‌های جوان، کمبود شدید نیروی کار و سیستم ناکارآمد مهاجرت نیز به ندرت در دستور کار قرار می‌گیرند.

 

از نظر تحلیلگران، این مشکلات ریشه عمیق‌تری دارد و منعکس کنندۀ یک مشکل سیستماتیک مهمتر در ساختار سیاسی ژاپن است که بر اساس آن، سیاست تحت سلطه خانواده‌هایی است که در طول نسل‌ها همیشه قانونگذاران و تصمیم‌گیران از میان آنها انتخاب شده‌اند.

 

حزب “لیبرال دموکرات” ژاپن که نماینده متنفذترین نیروی سیاسی این کشور است، در شش دهه گذشته به استثنای یک دوره کوتاه، همواره قدرت را در دست داشته است.

 

نگاه «سنتی» به زن در این کشور پیشتاز در عرصه صنعت نیز باعث شده که تنها ۹.۷ درصد از نامزدهای حزب حاکم و ۷.۵ درصد از نامزدهای شریک ائتلافی‌اش یعنی حزب «کمیتو» زن باشند و به گفته آیرو هینو، استاد دانشگاه واسدا «زنان حتی اگر انتخاب شوند نیز شانسی برای تصدی پست‌های مهم در کابینه ندارند».

 

نوجو، یکی از این جوانان است که با راه اندازی کمپینی اینترنتی تحت عنوان «بدون جوانان، ژاپنی در کار نیست» (No Youth No Japan) فعالانه درگیر انتخابات شده است و در تبلیغاتش نیز بر موضوعاتی همچون صلح و برابری و آینده سیاره زمین تاکید می‌کند.

آماده‌سازی ارتش چین برای نابودی بی‌‌سر و صدای بنادر دشمن

یکی از افسران نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین به دنبال آزمایش اخیر یک بمب که ظاهراً برای شبیه‌سازی حمله به یک بندر انجام شد، گفت ارتش چین به این فکر می‌کند چگونه بندر مورد استفاده نیروی دریایی دشمن را مخفیانه منهدم کند تا توانایی‌های دشمن را برای جنگیدن مختل سازد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش