هشدار مصر درباره ادامه حمله اسرائیل به رفح

یک مقام بلندپایه مصری بیان کرد که کشورش به اسرائیل، آمریکا و دولت‌های اروپایی درباره عملیات اشغالگران در رفح اعتراض کرده است. به گزارش ایسنا، این مقام مصری عالی رتبه هشدار داد که این عملیات، پیمان صلح بین مصر و اسرائیل(پیمان صلحی که با وساطت آمریکا میان اسرائیل و مصر در سال ۱۹۷۹ در کمپ ... هشدار مصر درباره ادامه حمله اسرائیل به رفح

ادامه

آمریکا, اسراییل, اسلوونی, اشغالگری, پناهجویی, خاورمیانه, فلسطین, گزارش, مصر

عضو ارشد دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین به شهادت رسید

عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین در حمله هوایی اسرائیل به محله «صبره» در جنوب غزه به شهادت رسید. به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین در حمله هوایی اسرائیل به محله «صبره» در جنوب غزه به شهادت رسید. خبرگزاری وفا و شبکه تلویزیونی المیادین ... عضو ارشد دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین به شهادت رسید

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

رسانه اسرائیل: نیمی از قضات دادگاه لاهه به دنبال بازداشت مسئولان اسرائیل هستند

شبکه تلویزیونی «کان» اسرائیل گزارش داد که نیمی از قضات دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه به دنبال صدور حکم بازداشت مسئولان این رژیم هستند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از شبکه اسرائیلی «کان»، دادگاه لاهه همچنین به دنبال صدور حکم توقف جنگ در غزه قبل از آغاز حمله به شهر رفح است. پیش ... رسانه اسرائیل: نیمی از قضات دادگاه لاهه به دنبال بازداشت مسئولان اسرائیل هستند

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, جهان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, لیبی, نسل‌کشی, هلند

رئیس ستاد ارتش اسرائیل: جنگ غزه بی‌فایده است

فرماندهان ارتش اشغالگر اعلام کردند بنیامین نتانیاهو جان صهیونیست‌ها و سربازان ارتش را به خطر انداخته است، هرتزی هالوی نیز تاکید کرد که جنگ غزه بی‌فایده است. به گزارش ایسنا، طبق گزارش کانال ۱۳ عبری زبان، هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر به دلیل جنگی که ارتش در غزه به ... رئیس ستاد ارتش اسرائیل: جنگ غزه بی‌فایده است

ادامه

اسراییل, اشغالگری, تحلیل, جهان, خاورمیانه, صهیونیسم, فلسطین

خانواده‌های اسرای اسرائیلی خواستار سرنگونی کابینه نتانیاهو شدند

خانواده‌های اسرای اسرائیلی شنبه شب با برگزاری تظاهراتی در تل آویو خواستار سرنگونی کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل شدند. به گزارش ایرنا از الجزیره، خانواده‌های اسرای اسرائیلی در این تظاهرات، گفتند: نتانیاهو کابینه را به سمت شکست کامل سوق می‌دهد و هنوز استراتژی روشنی برای جنگ وجود ندارد. آنها افزودند: اگر بخواهیم اسرا را ... خانواده‌های اسرای اسرائیلی خواستار سرنگونی کابینه نتانیاهو شدند

ادامه

آزادی, اسراییل, اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, فلسطین

احتمال ضعیف درگیری نظامی ترکیه و سوریه

پنج روز از مداخله نظامی ترکیه در سوریه که به گفته مقامات آنکارا برای مبارزه با گروه‌های تروریستی و شکستن کریدور ترور انجام شده، می‌گذرد و نیروهای ارتش ترکیه مدعی شده‌اند در طی مدت یاد شده به همراه نیروهای ارتش ملی سوریه به اهدافی که تعیین شده بود، دست یافته‌اند.

 

ترکیه هم در عملیات نظامی یاد شده و هم در جریان دو عملیاتی که پیش تر در خاک سوریه انجام داده بود، اعلام کرده که چشمداشتی به خاک سوریه ندارد، در پی حفظ تمامیت ارضی سوریه است و عملیات یاد شده نیز در راستای هدف مبارزه با گروههای تروریسم انجام می‌شود.

 

در جریان دو عملیات قبلی و در این عملیات در کنار نیروهای نظامی ترکیه، نیروهای موسوم به ارتش آزادیبخش نیز جای داشته و دارند. ترکیه نیز به صورت عمده کنترل مناطقی که آزاد می‌شود را در اختیار نیروهای ارتش ملی سوریه قرار می‌دهد و تا قبل از آخرین عملیات نیز ترکیه نیروی نظامی در داخل خاک سوریه نداشت.

 

ترکیه در جریان دو عملیات قبلی به جد از رویارویی نظامی با نیروهای نظامی دولت سوریه اجتناب کرده بود و حتی در طول سالهای گذشته و در بدو شروع رخدادهای سوریه به رغم سرنگونی یک جنگنده ترکیه از سوی ارتش سوریه، ترکیه مبادرت به رویارویی مستقیم را ارتش سوریه نکرد.

 

مسوولان ترکیه بارها اعلام کرده اند که مداخله نظامی فعلی در سوریه برای مبارزه با گروههای تروریستی می باشد و قرارداد آدانا را مبنایی برای این مداخله برشمرده و اعلام کرده‌اند که با پایان مبارزه و تحقق اهداف تعیین شده نیروهای نظامی ترکیه به مرزهای بین‌المللی بازخواهند گشت.

 

برخی گروههای فعال سیاسی در شمال سوریه روز گذشته اعلام کردند که برای دفاع از تمامیت ارضی و مرزهای سوریه، ارتش این کشور می تواند در مرزهای ترکیه مستقر شود و استقرار نیروهای ارتش سوریه براساس هماهنگی با اداره خودگردان و نیروهای دمکراتیک خواهد بود.

 

کارشناسان سیاسی در آنکارا می گویند، هرچند سیاست‌های قبلی ترکیه قبل از روند آستانه و همکاری با ایران و روسیه در جهت حل سیاسی مساله سوریه در مجرایی متفاوت و تند قرار داشت، ولی در حال حاضر دولت آنکارا به رغم مخالفت با دولت مرکزی سوریه و شخص بشار اسد، با حکومت و حاکمیت سوریه دستکم به اندازه سه سال قبل مساله‌ای ندارد .

 

قبول تماس سازمان‌های اطلاعاتی سوریه و ترکیه از سوی شخص رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه نیز موید این مساله است که سوریه و ترکیه دستکم در رده‌های پایین دولتی تماس‌هایی با یکدیگر دارند و در چنین شرایطی استقرار نیروهای نظامی سوریه در مرزهای ترکیه از دید ترکیه مشکل ساز نخواهد بود .

 

این ناظران با توجه به اینکه در طول هفت سال گذشته هیچ درگیری مستقیمی بین نیروهای نظامی دو کشور رخ نداده است می‌گویند در برهه زمانی فعلی نیز امکان چنین درگیری اندک می‌باشد.

 

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه امروز و قبل از ترک فرودگاه آنکارا برای شرکت در هفتمین نشست سران شورای ترک در باکو طی سخنانی در پاسخ به سوالی پیرامون بازگشت نیروهای ارتش سوریه به عین العرب و توافق با پی وای دی گفت: با موضعگیریهای مثبت مسکو به نظر می رسد که در کوبانی مساله ای پیش نیاید. در مورد منبیچ نیز ما تصمیمی که گرفته بودیم را اجرا می کنیم. ما با آمریکا در مورد خروج نیروهای تروریستی از منبیچ طی ۹۰ روز به توافق رسیده بودیم ولی به رغم گذشت یکسال این توافق اجرا نشد . طبق این قرار اگر نیروهای تروریستی منبیچ را تخلیه می کردند قرار نبود ما وارد منبیچ بشویم، صاحبین اصلی منبیچ برادران عرب ما هستند. قرار بود که صاحبین اصلی منبیچ یعنی برادران عرب ما و عشایر عرب در آنجا اسکان یابند.

 

از سوی دیگر در رسانه های روز جاری ترکیه نیز نشانه ای در مورد نگرانی از درگیری بین نیروهای نظامی ترکیه و سوریه به چشم نمیخورد. رسانه های ترکیه دعوت از ارتش سوریه برای استقرار در مرزهای ترکیه از سوی برخی گروه‌های کرد را به عنوان یک تاکتیک ارزیابی کرده‌اند.

 

فهیم تاشتکین کارشناس برجسته مسایل خاورمیانه در مقاله‌ای در پایگاه اینترنتی گازته دووار، نوشت: نیروهای اس دی جی در مناطق شمال سوریه، واگذاری اداره امور مناطق مرزی را به ارتش سوریه قبول کرده‌اند. در چارچوب توافقی که بین نیروهای روس و نیروهای کُرد در منطقه صورت گرفته این توافق حاصل شده است. هدف بعدی دولت مرکزی سوریه انتقال نیروهای دولتی به دیرالزور به عنوان یک مرکز نفتی است و این مساله نیز در چند روز آینده مشخص و قطعی خواهد شد.

 

به نوشته تاشتکین منابع کُرد سوری در قبل از عملیات نظامی ترکیه می‌گفتند آمریکا با دادن مجوز عملیات در سوریه به ارتش ترکیه خواستار وابسته کردن نیروهای کرد سوریه و ترکیه بخود است.

 

به نوشته تاشتکین در حال حاضر در شرق فرات نیروهای روسیه به عنوان ضامنی در جهت ممانعت از درگیری نظامیان سوریه و ترکیه عمل می‌کنند و برای فعال ماندن این ضامن هماهنگی متقابل ضروری است.

 

“عبدالقادر سلوی” روزنامه نگار سرشناس ترکیه که به نزدیکی با احزاب سیاسی اشتهار دارد در مقاله روز جاری خود در روزنامه حریت نوشت: عملیات نظامی سپر فرات ترکیه ۷ ماه و شش روز بطول انجامیده بود. در جریان عملیات یاد شده جرابلس و الباب از تروریست‌های داعش پاکسازی شده بود. عملیات شاخه زیتون علیه پ.ک.ک و وای پی جی نیز ۵۸ روز بطول انجامیده بود.

 

سلوی با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود عملیات چشمه صلح بسیار کمتر از دو عملیات یاد شده بطول انجامد، گفت: در بعد از شهر رسولاین ، در مرکز شهر تی ابیاد نیز کنترل حاصل شده است.

 

سلوی با اشاره به اینکه ترکیه از سال ۲۰۱۶ میلادی به بعد وارد مرحله مبارزه پیشگیرانه با تروریسم پ.ک.ک و داعش شده است، افزود: انفجار بمب کار گذاشته شده از سوی داعش در ۲۰ آگوست در جریان یک عروسی درشهر قاضی آنتپ ترکیه میلادی برای این مساله بود.

 

سلوی با اشاره به اینکه عملیات چشمه صلح در اصل عملیاتی علیه تروریست‌های پ.ک.ک و داعش است، نوشت: فرق عمده این عملیات این است که در منطقه‌ای که تحت کنترل حامی پ.ک.ک یعنی آمریکا است جریان دارد.

 

هاشم بابااوغلو نویسنده روزنامه صباح نیز در مقاله خود با عنوان “اروپا در مخاطره است” نوشت: ترکیه در سوریه مواضع تروریست‌ها را نابود می‌کند، اروپا این را نمی‌خواهد زیرا این مساله رویای اروپا در زمینه تشکیل یک دولت پ.ک.ک در شمال سوریه و جنوب ترکیه را از میان بر می‌دارد.

ایرنا

شاه سعودی: خواستار روابط استراتژیک با روسیه هستیم/ امضا ۳۰ سند همکاری

سلمان بن عبدالعزیز در کنفرانس خبری با ولادیمیر پوتین در ریاض، خواستار برقراری روابط استراتژیک با روسیه شد و از سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور حمایت کرد.

ادامه

اقتصادی, امارات, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, عربستان سعودی