آرژانتینی‌ها در حمایت از معاون رئیس‌جمهوری کشورشان به پاخواستند

ده‌ها هزار تن در آرژانتین، در اعتراض به خشونت سیاسی و اعلام حمایت از معاون رئیس‌جمهوری کشورشان که به تازگی هدف ترور ناکام قرار گرفت، به خیابان‌ها آمدند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت روزنامه گاردین، رهبران سیاسی در سراسر جهان و پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان اقدام علیه کریستینا فرناندز دی کرچنر، معاون رئیس‌جمهوری کنونی آرژانتین را محکوم کرده‌اند و سیلی از معترضان در سراسر این کشور به نشانه همبستگی با این رهبر سیاسی که نقش پررنگی در عرصه سیاسی داشته، به خیابان‌ها آمدند.

 

این حمله عصر پنج‌شنبه رخ داد و دوربین‌های تلویزیونی آن را به صورت زنده پخش می‌کردند چون کرچنر در حال خروج از دادگاه بود و مردی از میانه جمعیت راهش را باز کرد و سلاحی را به سمت صورت کرچنر گرفت. سلاح او پر بود اما عمل نکرد. فرد مهاجم که فرناندو آندرس ساباگ مونتیل ۳۵ ساله و اهل برزیل معرفی شده، به سرعت بازداشت شد. او از ۱۹۹۸ در آرژانتین ساکن بوده است.

 

پلیس درباره انگیزه این حمله که در پی تنش‌های سیاسی و بحران اقتصادی رخ می‌دهد، گمانه‌زنی نکرده اما آلبرتو فرناندز، رئیس جمهوری آرژانتین آن را “جدی‌ترین” حادثه از زمان بازگشت کشورش به دموکراسی در سال ۱۹۸۳ توصیف کرد.

 

روز جمعه معترضان با به دست داشتن پرچم‌های آبی و سفید آرژانتین و بنرهایی از جنبش‌های اجتماعی قدرتمند این کشور، در مرکز بوئنوس‌آیرس حضور یافتند. برخی از معترضان تصاویری از فرناندز دی کرچنر که همسرش سابقا رئیس‌جمهوری آرژانتین بود، در دست داشتند و شعار می‌دادند “اگر به کریستینا دست بزنند، چه آشوبی به پا کنیم!”

 

خوآن پابلو فورت فلاناگان، یک معلم ۵۱ ساله آرژانتینی، ترور ناکام کرچنر را “حمله فاشیستی” توصیف کرد. او گفت: آنچه رخ داد، مایه شرمساری نهادهای دموکراتیک ماست. ممکن است شما مثل او فکر کنید یا نکنید، اما شما باید به دموکراسی احترام بگذارید.

 

گرچه فرناندز دی کرچنر حامیان زیادی دارد، اما او همچنین در کانون نفرت تند و سوزان راستگرایان سیاسی قرار دارد. در ماه مارس گروهی از معترضان به دفتر سناتوری این معاون رئیس جمهوری آرژانتین حمله کردند و خسارت زیادی به بار آوردند.

کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا