حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

اگر پیمانکاران حذف نشوند، شاهد مهاجرتِ کارگرانِ متخصصِ نفت و گاز به کشورهای منطقه خواهیم بود

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پالایشگاه چهارمِ مجتمع گازی پارس جنوبی گفت: تنها امید ما طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولتی و حذف پیمانکاران است. اگر این طرح به نتیجه نرسد باید شاهد کوچ نیروهای تخصصی پارس جنوبی به کشورهای همسایه باشیم که چند برابرِ اینجا به نیروها حقوق می‌دهند.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، حشمت‌الله سلیمانی (رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پالایشگاه چهارمِ مجتمع گازی پارس جنوبی) در مورد مشکلات کارگران پیمانکاریِ پارس جنوبی گفت: در مورد حل مشکلات، بیشتر صحبت می‌شود و در واقعیت اتفاقی نمی‌افتد. بزرگترین دغدغه‌ی ما حذف پیمانکاران و بریدنِ دست‌های واسط از سفره‌ی کارگران است. پروژه‌ی گاز عسلویه یک پروژه‌ی ملی است اما این پروژه‌ی ملی را در قالب شرکتهای پیمانکاری به افراد صاحب نفوذ سپرده‌اند.

 

وی گفت: پیمانکاران حقوق و مزایایِ نیروهای متخصصی که سالهای سال سرمایه‌ی صنعت کشور هستند را می‌بلعند و به جای اینکه مزد به طور مستقیم به جیب کارگران برود اول به جیب پیمانکاران می‌رود و بعد از آنکه پیمانکار سود کلان خود را برداشت به صورت ناچیز به کارگران می‌رسد.

 

سلیمانی گفت: تنها راه‌حل مشکل ما حذف پیمانکاران است و طرح‌هایی مثل عدالت در پرداخت و نظارت بیشتر نمی‌تواند جایگزین حذف پیمانکاران شود، چون اگر پیمانکار بماند این روال ادامه پیدا می‌کند.

 

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پالایشگاه مجتمع گازی پارس جنوبی تصریح کرد: کارگری که در عسلویه و در گرمای ۴۰ درجه، در هوای شرجی کار می‌کند با نیروی رسمی که زیر کولر کار می‌کند، یکسان نیست. کارگری که در بدترین شرایط کار می‌کند حقوق کمتری از کارگر رسمی می‌گیرد و این اصلا عادلانه نیست.

 

سلیمانی همچنین به مشکل بیمه تکمیلیِ کارگران پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در سال جدید هنوز بیمه تکمیلیِ جدیدی برای ما معرفی نکرده‌اند و با هیچ بیمه‌ای قرارداد نبستند. کمترین کاری که می‌توانند انجام دهند این است که اجازه ندهند کارگران نگرانِ هزینه‌های درمان خود باشند و سریع‌تر تکلیف بیمه‌های تکمیلی را روشن کنند.

 

وی همچنین به هزینه‌ی رفت و آمد کارگران اشاره کرد و گفت: هزینه‌ی رفت و آمد فقط مختص کارگران رسمی است و کارگران پیمانکاری مجبورند خود هزینه‌های سنگین رفت و آمدشان را پرداخت کنند. بسیاری از کارگران برای اینکه هزینه‌ی کمتری بابت رفت و آمد بدهند مجبورند به جای هواپیما با اتوبوس به شهر خود بروند و دو روز از روز تعطیلات و استراحتشان صرف راه شود. این یک نمونه از تبعیض بین نیروهای کار است.

 

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پالایشگاه مجتمع گازی پارس جنوبی گفت: کار در این منطقه‌ی آلوده سلامت کارگران را تهدید می‌کند و ما انتظار داریم قانون کار نه فقط برای کارگران رسمی که برای ما هم اعمال شود.

 

سلیمانی گفت: درخواست ما این است آنچه به کارگران رسمی از بابت شرایط بدِ آب و هوای اینجا پرداخت می‌شود به کارگر پیمانکاری هم پرداخت شود. مگر هوای عسلویه برای کارگر رسمی و کارگر پیمانکاری فرق می‌کند؟! همه‌ی ما در یک آب و هوا کار می‌کنیم و این آب و هوا به یک اندازه سلامت ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

وی همچنین به رانندگانِ شرکت پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: وضع این راننده‌ها از سایر نیروها بدتر است. برای ما طرح طبقه‌بندی را به صورت ناقص اجرا کردند اما برای رانندگان همین طرح ناقص را هم اجرایی نکردند و حقوق آن‌ها بسیار کم است. ما برای حل مشکل رانندگان نامه زدیم و منتظرِ پاسخ از طرف وزارت هستیم اما هنوز جوابی نشنیده‌ایم.

 

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پالایشگاه مجتمع گازی پارس جنوبی گفت: در حال حاضر تنها امید ما طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولتی و حذف پیمانکاران است. اگر این طرح به نتیجه نرسد باید شاهد کوچ نیروهای تخصصی پارس جنوبی به کشورهای همسایه باشیم که چند برابرِ اینجا به نیروها حقوق می‌دهند.

پیش به‌ سوی سازمان‌دهی سراسری و منسجم اعتراض‌های کارگری و زحمتکشان جامعه بر ضد رژیم استبدادی حاکم

اعلامیۀ کمیتۀ مرکزی حزب تودۀ ایران، به‌مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر! پیش به‌سوی سازمان‌دهی سراسری و منسجم اعتراض‌های کارگری و زحمتکشان جامعه بر ضد رژیم استبدادی حاکم

ادامه

اختلاف طبقاتی, اروپا, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, پرستاری, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معلمان, یادنامه

بیانیۀ فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به مناسبت اول ماه مه ۲۰۲۲

اول ماه مه ۲۰۲۲: «ما متحد ادامه می‌دهیم! برای برآورده ساختن نیازهای معاصرمان، علیه بربریت امپریالیستی-سرمایه‌داری!«

ادامه

اروپا, استثمار, افغانستان, امپریالیسم, امریکا, امنیتی, اوکراین, بیانیه, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, سوریه, عراق, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگری, کوبا, لبنان, لیبی, ناتو, همبستگی, ونزوئلا, یوگوسلاوی

فعال صنفی؛ کارگران نه امنیت شغلی دارند و نه امنیت اجتماعی/ اجازه‌ی ایجاد تشکل آزاد و مستقل ندارند

یک فعال مستقل کارگری گفت: موقعیت ضعیف کارگران در شورای عالی کار مانع از این می‌شود که بتوانند تاثیری در تغییر وضعیت معیشتی خود داشته باشند. مزد و معیشت سال‌ها در شرایط بسیار یکجانبه و غیرعادلانه و غیردمکراتیک تعیین شده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, خصوصی‌سازی, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

حسین کمالی؛ سیستم اداریِ کشور ابزار کار سرمایه‌دارها شده است

دولت امروز از پذیرش مسئولیت خود در قانون اساسی طفره می‌رود. دیروز رئیس جمهور گفتند که دولت بنا نیست در توزیع یارانه‌ها نقشی ایفا کند، سوال من این است که پس دولت چه کاره است؟! دولت نسبت به مردم و طبقات ضعیف جامعه مسئول است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری