گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

پارلمان جزایر سلیمان، وزیر خارجه سابق این کشور را که معتقد به روابط نزدیک با چین است را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد. به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، مجله کثیرالانتشار «ایندیاتودی» در گزارشی، انتخاب «جرمیا مانل» به عنوان نخست وزیر جزایر سلیمان را یک پیروزی برای چین ارزیابی کرد. براساس این گزارش، نمایندگان پارلمان جزایر ... نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امنیتی, جزایر سلیمان, جنوب اقیانوس آرام, جهان, چین, شرق آسیا

عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ژنرال «الکساندر سیرسکی» فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. وی گفت که پس از این‌که روسیه تعداد قابل توجهی از نظامیان خود ... عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

سئول: کره شمالی به دنبال شلیک موشک بالستیک از زیردریایی است

ارتش کره جنوبی روز شنبه ادعا کرد کره شمالی در حال انجام تحرکاتی با هدف شلیک موشک بالستیک از زیردریایی در سواحل شرقی این کشور است.

 

به گزارش روز شنبه ایرنا؛ خبرگزاری رسمی کره جنوبی “یونهاپ” نوشت نشانه‌های مشکوک از جانب کره شمالی درشرایطی درحال وقوع است که کره جنوبی و آمریکا تصمیم دارند در پایان ماه جاری میلادی در رزمایشی با حضور یک ناو هواپیمابر هسته ای آمریکا شرکت کنند.

 

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های خارجی، ناو هواپیمابر «یو.اس.اس رونالد ریگان» روز گذشته با هدف شرکت در رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی، در بنده بوسان کره پهلو گرفت.

 

بر اساس این گزارش، مقامات آمریکا از نزدیک در حال رصد جدیدترین تحولات کره شمالی هستند.

 

به گفته منابع ارتش آمریکا، اخیرا نشانه هایی نیز از فعالیت‌های مربوط به آزمایش هسته ای از سوی کره شمالی در شهر ساحلی سینپو در شمال شرقی این کشور رصد شده است.

 

تصاویر ماهواره ای اخیر نشان می دهد شماری از شناورهای در کنار یک زیردریایی در ساحل سینپو در شمال شرق کره شمالی پهلو گرفته اند.

 

کارشناسان با بررسی تصاویر ماهواره ای به این نتیجه رسیده اند احتمالا این زیردریایی با هدف شلیک موشک بالستیک در حال تجهیز شدن است.

 

بر اساس این گزارش، سینپو دارای امکانات تولید و توسعه و تست برای زیردریایی ها است.

 

پیش تر نیز یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرده بود کره شمالی ممکن است همزمان با سفر قریب الوقوع کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا به ژاپن و کره جنوبی، دست به آزمایش هسته ای جدید بزند..

 

این مقام ارشد آمریکایی که اشاره ای به نامش نشده است، می گوید کره شمالی در صورت انجام آزمایش موشکی با عواقب جدی روبرو خواهد شد.

 

بر اساس این گزارش، گفته می شود که پیونگ یانگ مدتی است در حال انجام  آزمایش هسته ای است.

 

کامالا هریس معاون رییس جمهوری آمریکا قرار است روز دوشنبه (۴ مهرماه سال جاری) یک سفر چهار روزه به ژاپن داشته باشد. سئول نیز مقصد بعدی وی در این سفر خواهد بود.

 

هریس در جریان سفر به ژاپن قرار است در مراسم تشییع جنازه نخست وزیر سابق ژاپن «شینزو آبه» شرکت کند.

 

همچنین قرار است هریس روز پنجشنبه (۸ مهرماه) با «یون سوک یئول» رییس جمهوری کره جنوبی دیدار کند..

 

این اولین سفر هریس به ژاپن و کره جنوبی از زمان تصدی وی در این سمت در اوایل سال گذشته میلادی به شمار می‌آید.

رئیس‌‌جمهور صربستان؛ احتمال وقوع درگیری جهانی روسیه و چین با غرب طی یک یا ۲ ماه دیگر وجود دارد

به نقل از وبگاه دی تی تی نِت، «الکساندر ووچیچ» رئیس‌ جمهور صربستان امروز چهارشنبه در سخنانی اعلام کرد که «یک یا ۲ ماه دیگر» ممکن است «درگیری بزرگ جهانی» بین روسیه و چین از یک سو و قدرت‌ های غربی از سوی دیگر آغاز شود.

ادامه

اروپا, امریکا, انگلستان, اوکراین, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صربستان

اعتراف فرمانده نیروی هوایی آمریکا: چین در حوزه هوافضا پیش افتاده است

«ژنرال مارک کلی» فرمانده نیروی هوایی آمریکا گفت که چین در قدرت هوایی و فضایی خود آنقدر سریع پیشرفت کرده که توانایی نیروی هوایی امریکا برای بازدارندگی از طریق نیروهای متعارف در خطر است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

در ادامه تحریکات؛ ناو هواپیمابر آمریکا در کره جنوبی پهلو گرفت

آمریکا در ادامه تحریکات نظامی خود در اقصی نقاط جهان این بار ناوهواپیمابر اتمی خود موسوم به «یو.اس.اس رونالد ریگان» را برای نخستین بارطی پنج سال گذشته به شبه جزیره کره، یکی از کانون های ملتهب در جهان اعزام کرد و امروز (جمعه) در بندر «بوسان» کره جنوبی پهلو گرفت.

ادامه

امریکا, تایوان, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی