خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

گره خوردن منافع دولت‌ها در رژیم ولایی با کارفرمایان سدی در مقابل شکیل‌گیری و فعالیت تشکل‌های واقعی کارگری

سهرابی  می‌گوید: گاهی اوقات در برخی تشکل‌ها شاهد هستیم پیمانکاران در نقش نمایندگان کارگران فعالیت می‌کنند در صورتی که نماینده واقعی کارگران، کسانی هستند که آثار پینه‌ی دستان آنان هرگز برطرف نمی‌شود.

 

احسان سهرابی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه «امروز آنچه در تشکل‌های کارگری و نحوه تعامل با آن‌ها مشهود است، سیاست یک‌جانبه‌گرایی‌ست نه سه‌جانبه‌گرایی» می‌گوید: متاسفانه کارفرمایان و دولت‌ها منافعشان به یکدیگر گره خورده است و تشکل‌های کارگری در اقلیت قرار دارند.

 

او ادامه می‌دهد: این روزها شاهد یک نواختی و سکون در تشکل‌ها هستیم که گاه به بی‌عملی پهلو می‌زند چراکه ماده ۱۳۱ قانون کار، فضا را مستعد کرده تا مدیران کل تعاون کار ورفاه اجتماعی، انتخابات کانون‌های استانی را مدیریت کنند و به نوعی در سیاست‌های خودشان ذوب کنند گویا این مدیران تاب نقد ندارند! تشکل‌ها، همان ناظرین و سوت‌زن‌هایی هستند که فساد و رانت را تشخیص داده و با آن مقابله می‌کنند پس به گمان عده‌ای، باید آنان منفعل شوند تا هیچ چالشی در این خصوص به وجود نیاید.

 

به گفته سهرابی، در ادوار مختلف شاهد هستیم که ادارات کار استان‌ها قانون را «تفسیر موسع» می‌نمایند مثلاً شورایی را که باید در کارگاه وفق قانون، ۳۵ نفر به بالا باشند با ۲۵ نفر تشکیل می‌دهند یا دست به انتصاب در هیات مدیره تشکل‌های کارگری می‌زنند.

 

او اضافه می‌کند: قانون گریزی و تفسیر به مطلوب تا جایی پیش می‌رود که در شرکت بزرگی مثل ایران خودرو که با ۴۰۰۰ نفر کارگر در استان خراسان فعالیت دارد کار با یک نماینده کارگر خاتمه می‌یابد! لاجرم امروز که شرکت نیمه‌تعطیل است و فعالیت‌های خود را متوقف کرده، کارگران هیچ پناه و ملجایی ندارند چون تشکل ندارند.

 

سهرابی در ادامه می‌گوید: گاهی اوقات در برخی تشکل‌ها شاهد هستیم پیمانکاران در نقش نمایندگان کارگران فعالیت می‌کنند در صورتی که نماینده واقعی کارگران، کسانی هستند که آثار پینه‌ی دستان آنان هرگز برطرف نمی‌شود. یا به چشم می‌بینیم شبه نمایندگانی در واحدها هستند که تنها دغدغه‌ی آن‌ها تشکیل تعاونی و یا ایجاد بیمه تکمیلی است تا تراز حاشیه درآمد و سود آنان از بین نرود. ازسوی دیگر تشکل‌ها و شوراهایی که می‌توانند در پویایی کارگاه موثر بوده و نقش واقعی شرکای اجتماعی را ایفا کنند با هماهنگی ادارات مرتبط اجازه تمدید فعالیت نمی‌گیرند و متوقف می‌شوند.

 

این فعال کارگری در پایان تاکید می‌کند: با فشار و مداخله نمی‌شود مشارکت سازمانی و تاثیرگذاری در سرنوشت جمعی را متوقف کرد؛ نیروی انسانی امروز به حقوق خود واقف است و سیاست‌های کارفرمایانه نمی‌تواند مقابل آگاهی و تشکل‌یابی کارگران ایستادگی کند؛ تشکل کارگری مستقل و قانونی، حق مسلم همه کارگران در تمام واحدهای تولیدی است و اعضای سطوح عالی این تشکل‌ها – چه در سطح استان و چه در سطح کشور- نیز باید آزادانه و با مشارکت نمایندگان واقعی کارگران انتخاب شوند؛ مداخلات دولت به نفع کارفرما و صاحبان سرمایه بایستی متوقف شود.

افزایش سن بازنشستگی، اقدامی علیه منافع کارگران و زحمتکشان

افزایش سن بازنشستگی از تصمیم‌هایی‌ است که جمهوری اسلامی در چند سال اخیر مطرح کرده است، ولی به دلیل مخالفت‌های گسترده اجرای آن به تعویق افتاده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله, نئولیبرالیسم

کارگران زیر چرخ‌های ماشین دولت ولایی خرد می‌شوند ؟

یک فعال کارگری گفت: همین امروز هم نماینده کارگر در شورایعالی کار در مقابل دولت و نماینده کارفرما که در یک طرف هستند از وزنه‌ی کافی برخوردار نیست. دولت از تغییر این ترکیب می‌خواهد به چه برسد؟

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

چرا ابطال دادنامه۱۷۹ ضروری‌ست؟

حسین حبیبی معتقد است با این دادنامه حق تشکل‌یابی کارگران نیز به اغما رفت، قراردادهای کار موقت کوتاه مدت منعقد شد و در مواردی نیز قراردادهای کار سفید امضاء رواج یافت؛ دستمزدها و دریافتی‌های کمتر از قانون کار عرف کارگاه شد؛ اخذ ضمانت های سنگین در قالب سفته از کارگران اتفاق افتاد؛ شرکت‌های پیمانکاری(تامین نیرو) ... چرا ابطال دادنامه۱۷۹ ضروری‌ست؟

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری

اعتراضات برعلیه گرانی و تورم، اتحادیه نیروی کار بخش مالی کره جنوبی را وارد فاز اعتصاب کرد

اتحادیه کارمندان و کارکنان بخش مالی کره جنوبی از روز جمعه ۱۶ سپتامبر در سراسر کره جنوبی وارد فاز اعتصاب شدند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, شرق آسیا, عدالت اجتماعی, کارگری, کره جنوبی