چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

جنگ اوکراین؛ شکست یورو، پیروزی تورم

تحلیلگران معتقدند تا زمانی که جنگ اوکراین ادامه داشته باشد، سقوط ارزش یورو ادامه خواهد داشت و تورم پدیده‌ای است که در روندی رو به رشد، زندگی روزانه میلیون‌ها نفر در منطقه یورو را به این جنگ گره می‌زند.

 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبرگزاری رسمی کوبا (پرنسا لاتینا)، هفته دوم ژوئیه (اواسط تیر ماه) به دنبال افت ادامه‌دار ارزش یورو در برابر دلار آمریکا، نرخ برابری این ارز به پایین‌ترین میزان در دو دهه اخیر رسید. همزمان با اینکه واحد پول رایج اتحادیه اروپا در روند کاهشی قرار دارد، سایه جنگ اوکراین بر سراسر منطقه اروپای غربی سنگینی می‌کند و نشانه‌ای از آتش‌بس دیده نمی‌شود.

 

این میزان سقوط یورو از ۱۵ ژوئیه ۲۰۰۲ (۲۴ تیر ۱۳۸۱) بی سابقه بوده است. ارزش مبادله‌ای یورو در سال ۲۰۲۱ با یکهزار و ۱۳۷ دلار بسته شد و بر اساس گزارش مشاور مالی بلومبرگ، ارزش پول اروپا در سال جاری میلادی (۲۰۲۲) حدود ۱۲.۰۵ درصد کاهش یافته است.

 

افت یورو در برابر دلار در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ در حالی به حدود ۱۲ درصد رسیده است که سقوط آن در طول سال گذشته به ۱۵ درصد رسید.

 

وضعیت سیاسی- نظامی اروپا عامل اصلی تضعیف پول اروپایی است. تحلیلگران اقتصادی علت سقوط یورو در این هفته را با افشای داده‌های مربوط به سقوط اعتماد تجاری به آلمانِ گرفتار در بحران انرژی و وابستگی شدید به گاز روسیه مرتبط می‌دانند.

 

در ادامه این گزارش آمده است: اکنون چند روزی است که اظهارنظرها به آسیب اقتصادی بحران انرژی نه فقط به رشد منفی اقتصادی بسیار احتمالی آلمان بلکه رکود نهایی در کل منطقه یورو معطوف شده است. اقتصاددان‌ها زمانی از رکود صحبت می‌کنند که تولید ناخالص داخلی یک کشور یا منطقه برای دو فصل متوالی هیچ میزانی از رشد را ثبت نکند.

 

روزنامه ال پائیس اسپانیا در گزارشی پیرامون روند رفتار واحد پول رایج اتحادیه اروپا بر تحرکات و تدابیر بانک مرکزی اروپا تاکید کرد. ال پائیس در تحلیل پدیده تورم به عنوان «پدیده‌ای جهانی» که در مناطق مختلف با شدت متفاوت در جریان است، تاکید می‌کند فدرال رزرو آمریکا نسبت به تصمیم بانک مرکزی اروپا مبنی بر افزایش نرخ بهره، واکنش تهاجمی‌تری نشان داده و عادی‌سازی سیاست‌های پولی خود در برابر بانک مرکزی اروپا را آغاز کرده است.

 

تحلیلگران اقتصادی معتقدند افزایش نرخ بهره، کند شدن سرعت اقتصادی را بیش از پیش در پی خواهد داشت. از آنجا که که نرخ بهره افزایش خواهد یافت، وام‌ها گران می‌شوند، شرکت‌ها کمتر سرمایه‌گذاری خواهند کرد و مصرف‌کنندگان هم پول کمتری خرج می‌کنند. بدین ترتیب منطقه یورو حتی بدون بحران گاز نیز به دلیل افزایش نرخ بهره وارد رکود خواهد شد.

 

بانک مرکزی اروپا پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد به منظور مهار تورم، نرخ بهره پایه خود را نیم درصد افزایش خواهد داد. این برای نخستین بار از سال ۲۰۱۱ است که نرخ بهره بانک مرکزی اروپا افزایش می‌یابد. نرخ‌ها در این منطقه از سال ۲۰۱۴ منفی بوده است.

 

این اقدام بانک مرکزی اروپا که از ۲۷ ژوئیه (پنج مرداد) اجرایی می‌شود، در شرایطی است که اروپا با رقم‌های رکورد تورم ناشی از افزایش قیمت انرژی مبارزه می‌کند. تورم سالانه در اتحادیه اروپا در ماه ژوئن به ۹.۶ درصد افزایش یافت و در ۱۹ کشوری که از یورو استفاده می‌کنند به ۸.۶ درصد رسیده است.

 

تداوم جنگ اوکراین برابر است با ادامه افت یورو

 

تحلیلگران شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری Allianz Global Investors معتقدند دلار در کوتاه‌مدت «هر چند با سرعت کمتر» همچنان به افزایش ارزش خود در برابر یورو ادامه خواهد داد. «برونو کُلمانت» اقتصاددان برجسته بلژیکی معتقد است تا زمانی که جنگ اوکراین ادامه داشته باشد، افت یورو ادامه خواهد داشت و ممکن است یک دوره بسیار طولانی باشد. وی با تاکید بر ارتباط تنگاتنگ درگیری اوکراین و بحران اقتصادی کنونی در اروپای غربی می‌گوید: بدترین سناریوی قابل تصور این است این شرایط جنگی در مسیر ایجاد یک فرسایش قاره‌ای ادامه یابد. روند بسیار پیچیده و پر تنشی که در حال حاضر در منطقه یورو قابل درک است.

 

به گفته این کارشناس بلژیکی، در حالی که یورو در حال فروپاشی است، سیاست تهاجمی فدرال رزرو آمریکا با افزایش نرخ‌های بهره، بازدهی بالاتری از اوراق خزانه خود در مقایسه با اروپا را ارائه می‌دهد. به بیان ساده‌تر، در شرایط فعلی، دلار در نهایت نسبت به یورو، گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری است.

 

افت ارزش یورو در برابر دلار در حالی گزارش شده ‌است که نرخ تورم آمریکا در ماه ژوئن به ۹.۱ درصد رسید که بالاترین جهش سالانه تورم طی ۴۰ سال اخیر در این کشور است.

 

در چارچوب افزایش فعلی تورم اروپا، با میانگین ۸.۶ درصد، کاهش ارزش یورو در افزایش هزینه زندگی به موجب گران‌تر شدن واردات، تعیین کننده است.

 

اسپانیا از جمله کشورهای اروپایی است که با نرخ تورم سال به سال بسیار بالایی مواجه است. تورم اسپانیا در ماه ژوئن به ۱۰.۲ درصد رسید که بالاترین سطح آن در ۳۷ سال گذشته است.

 

به گفته سازمان غیردولتی اسپانیایی «آکسفام اینترمون»، تورم نه تنها به طور کلی به فعالیت‌های اقتصادی ضربه می‌زند، بلکه قدرت خرید فقیرترین خانوارها را ۳۰ درصد بیشتر از ثروتمندترین خانوارها کاهش می‌دهد.

 

طبق هشدار آکسفام، با وجود جنگ و همه‌گیری کووید-۱۹، برخی بخش‌های اقتصاد نه تنها متضرر نشده بلکه منتفع نیز شده‌اند. به این ترتیب، سود در برخی بخش‌های مالی، داروسازی، انرژی و مواد غذایی در حال افزایش است. این سازمان غیردولتی یادآور می‌شود که درآمد چهار شرکت بزرگ انرژی در اسپانیا بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، ۳۴ درصد رشد داشته است. نیروگاه‌های برق آبی و هسته ای به تنهایی از مارس ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲ بیش از شش هزار و ۵۰۰ میلیون یورو سود اضافی به دست آورده‌اند.

 

دولت اسپانیا با اقداماتی مانند یارانه سوخت و کاهش مالیات بر ارزش افزوده برق و همچنین افزایش حقوق بازنشستگان، به وضعیت تورمی کنونی واکنش نشان داده و در راستای کاهش آثار آن گام برداشته است. وضع مالیات بر سودهای فوق‌العاده شرکت‌های بزرگ انرژی از دیگر اقدامات دولت اسپانیا بوده است. دولت تخمین می‌زند که سالانه حدود دو میلیارد یورو در سال های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ از محل این مالیات‌ها جمع آوری کند.

 

موسسه‌های مالی بزرگ که از افزایش نرخ بهره‌ها منتفع خواهند شد نیز هدف مالیات موقت دو ساله دولت اسپانیا قرار گرفته‌اند. تخمین زده می شود که این مالیات امکان جمع آوری ۱.۵ میلیارد یورو در سال را فراهم کند.

 

چندین کشور اروپایی در ماه‌های اخیر مالیات استثنایی بر سود شرکت‌های منتفع از تورم، به‌ویژه گروه‌های انرژی که اخیرا سود بسیار بالایی را ثبت کرده‌اند، اعلام کرده‌اند. به عنوان نمونه، انگلیس و ایتالیا مالیات غیر مستقیم ۲۵ درصدی بر سود شرکت‌های بزرگ در بخش انرژی وضع کردند.

 

اسپانیا تا حدی نمونه وضعیت تشنجی است که اروپا به موجب پیامدهای جنگ اوکراین تجربه می‌کند: وضعیت پیچیده اقتصادی، تقابل سیاسی، شرایط دوقطبی به لحاظ ایدئولوژیکی، بحران انرژی، تورم افسارگسیخته، سقوط ارزش یورو، تعهد به افزایش بودجه نظامی، دستور کار داخلی و قاره‌ای غیر قابل پیش‌بینی.

 

فرجام سخن

 

در این شرایط، اروپای غربی سردرگم از وضعیت فعلی، با جنگ نیابتی واشنگتن در اوکراین مواجه بوده و زندگی روزانه میلیون‌ها نفر در منطقه یورو در حال حاضر به این جنگ گره خورده است. چنین چشم‌اندازی نه تنها برخی اظهارنظرهای قبلی مبنی بر تاثیر پیامدهای بحران اوکراین فقط بر دو کشور درگیر را زیر سوال می‌برد بلکه سقوط و لغزش یورو، واقعیت این خوش‌بینی کاذب را به تصویر می‌کشد. رکود تورمی تنها پدیده‌ای است که این روزها در اروپا رشد می‌کند.

اویل پرایس؛ اعتراضات کارگری، بحران جهانی تورم را وخیم‌تر می‌کند

تارنمای اویل پرایس با اشاره به بحران جهانی تورم که بیشتر کشورها را درگیر کرده است، نوشت، تهدید کارگران شاغل در زنجیره‌های اصلی تامین کالا به اعتصاب، به دلیل نارضایتی از اوضاع شغلی خود، می‌تواند بحران تورم را وخیم‌تر کند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ارژانتین, افریقای جنوبی, المان, امریکا, انگلستان, جهان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فرانسه, کارگری, کره جنوبی

شورش علیه طرح اضطراری تامین گاز کمیسیون اروپایی

مخالفت‌ها علیه طرح اضطرای تامین گاز کمیسیون اروپا به اندازه‌ای از طرف اعضای این اتحادیه بالا گرفته که مقامات مجبور شده‌اند برای ایجاد توافق شروط این طرح را بسیار کاهش داده و استثنائات زیادی برای آن را مد نظر قرار دهند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استونی, اقتصادی, المان, امپریالیسم, بالکان, بلژیک, پرتغال, تحریم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, لتونی, لیتوانی, مجارستان, یونان

زمینه‌های ارتقا روابط مسکو-ریاض؛ از بازار انرژی تا توازن راهبردی

تحلیلگران سعودی معتقدند که هماهنگی در بازارهای انرژی و همکاری برای حفظ توازن‌های راهبردی از مهم‌ترین دلایل ارتقا روابط عربستان و روسیه است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, عدالت اجتماعی, مقاله

رامافوزا؛ بحران غلات زنگ بیدارباش آفریقاست تا به خود متکی باشد

سیریل رامافوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی گفت: بحران غلات اوکراین باید به عنوان یک زنگ بیدارباش برای آفریقا عمل کند تا در تولید غلات و کود به خود متکی شود.

ادامه

افریقا, افریقای جنوبی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنوب آفریقا, جهان, خاورمیانه