خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

کمیسیون اروپا قصد دارد با ارائه طرحی تازه، راه‌هایی برای تقویت صنایع نظامی اتحادیه اروپا و همچنین حرکت به‌سوی وضعیت اقتصاد جنگی ارائه کند. باشگاه خبرنگاران: مقامات اروپایی اعلام کردند «تیری برتون» کمیسیونر صنایع اروپایی پیشنهاد‌هایی را ارائه خواهد کرد تا کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را به خرید بیشتر سلاح از شرکت‌های اروپایی تشویق کرده ... خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, گزارش, ناتو

روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

شورش علیه طرح اضطراری تامین گاز کمیسیون اروپایی

مخالفت‌ها علیه طرح اضطرای تامین گاز کمیسیون اروپا به اندازه‌ای از طرف اعضای این اتحادیه بالا گرفته که مقامات مجبور شده‌اند برای ایجاد توافق شروط این طرح را بسیار کاهش داده و استثنائات زیادی برای آن را مد نظر قرار دهند.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه “تاگس اشپیگل” آلمان در مطلبی نوشت: تصمیم گیری در مورد طرح اضطراری تامین گاز اروپا که توسط “اورزولا فون در لاین”، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا پیشنهاد شده است، نیازمند اکثریت به اصطلاح واجد شرایط در میان ۲۷ کشور عضو است. ۱۵کشور عضو اتحادیه اروپا که به نوبه خود ۶۵ درصد از جمعیت اتحادیه اروپا را تشکیل می دهند باید در نشست ویژه وزیران انرژی اتحادیه اروپا در بروکسل که روز سه شنبه برگزار می شود با این طرح موافقت کنند.

 

اگر چنین اتفاقی بیفتد، به ویژه آلمان از طرح کمیسیون سود خواهد برد که بر اساس آن هر کشور اتحادیه اروپا باید ۱۵ درصد از میانگین مصرف گاز چند سال گذشته را تا ماه مارس آینده صرفه جویی کند.

 

بر اساس طرح کمیسیون اروپایی گر وضعیت عرضه گاز به دلیل توقف احتمالی کامل توسط شرکت دولتی گازپروم روسیه به وخامت خود ادامه دهد، کشورهای اتحادیه اروپا نیز ممکن است موظف به صرفه جویی طبق مقررات برنامه ریزی شده شوند.

 

این دقیقاً همان چیزی است که حدود ده کشور اتحادیه اروپا را نگران می کند. به همین دلیل است که روز دوشنبه در بروکسل این سناریو بعید به نظر نرسید که وزرای انرژی در ابتدا در نشست خود بدون هیچ تصمیم رسمی به خانه بروند.

 

هفته گذشته، دانمارک و هلند اعلام کردند که قبل از تصمیم گیری در سطح اتحادیه اروپا، پارلمان های داخلی ابتدا باید به این مقررات برنامه ریزی شده بپردازند.

 

علاوه بر مسئله تصویب پارلمان، برخی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا در مورد طرح اضطراری فون در لاین به دلیل برخی مسائل اساسی ابراز تردید کرده اند. ترزا ریبرا، وزیر انرژی اسپانیا از این واقعیت انتقاد کرد که قبل از ارائه طرح اضطراری بروکسل با دولت او مشورت نشده است.

 

در این میان نه تنها کشورهای جنوبی اتحادیه اروپا، بلکه کشورهای بالتیک نیز خواهان قائل شدن استثنائاتی در این طرح کمیسیون هستند. استونی، لتونی و لیتوانی می خواهند اطمینان حاصل کنند که در صورت قطع اتصال آنها به شبکه برق روسیه، مجبور به صرفه جویی در گاز نخواهند شد. این کشورهای بالتیک در حال حاضر هنوز به شبکه برق مشترک با روسیه و بلاروس متصل هستند.

 

در همین حال، طرح‌اضطراری کمیسیون اروپا با رد کامل ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، که قبلاً به عنوان یک ترمزگیر در جریان بحث‌ها درباره تحریم نفت اتحادیه اروپا علیه روسیه عمل کرده بود، مواجه شد. اوربان در بحث کنونی درباره کمبود گاز اروپا نیز در جهت مخالف حرکت می کند: هفته گذشته، حزب فیدز به رهبری اوربان اعلام کرد که مجارستان قصد دارد امسال ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز اضافی از روسیه خریداری کند.

 

روزنامه هندلزبلات آلمان هم در مطلبی نوشت: مقاومت چندین کشور جنوب اروپا در برابر طرح اضطراری گاز کمیسیون اتحادیه اروپا ظاهرا موفقیت آمیز بوده است.

 

در آستانه نشست ویژه ۲۷ وزیر انرژی اروپا در روز سه شنبه در بروکسل، این پیشنهاد بحث برانگیز به طور قابل توجهی کمرنگ شده بود.

 

آخرین پیش نویس این طرح که توسط جمهوری چک به عنوان ریاست دوره ای اتحادیه اروپا ارائه شده استثنائات متعددی را برای کشورهایی که به شبکه گاز یا برق اروپا متصل نیستند، در نظر گرفته است. بخش‌های حیاتی مانند صنایع فولاد و شیمیایی نیز از هدف کلی صرفه جویی حذف می‌شوند.

 

به گفته دیپلمات ها، مذاکرات در اتحادیه اروپا برای کاهش چشمگیر شرایط طرح اضطراری گاز اصلی اتحادیه اروپا در حال انجام است. سند سازشی که روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز ارائه شد، حفظ هدف داوطلبانه کاهش مصرف گاز به میزان ۱۵ درصد برای همه کشورها را فراهم می کند.

 

با این حال، استثناهایی برای هدف اجباری وجود دارد. بر این اساس اهداف الزام آور متفاوتی برای کشورها اعمال می‌شود. بر اساس پیشنهاد جدید، کمیسیون اتحادیه اروپا دیگر مسئول تعیین هدف الزام آور نیست، بلکه مسئولیت در این زمینه بر عهده دولت های ملی خواهد بود.

 

برخی از دیپلمات های اتحادیه اروپا از این پیش نویس به عنوان مبنایی برای توافق استقبال کردند. برخی دیگر ابراز نگرانی کردند و گفتند که به استثنای بسیاری از موارد، اروپا ممکن است در صورت توقف عرضه از روسیه، گاز کافی برای زنده ماندن در زمستان ذخیره نکند. وزرای انرژی اتحادیه اروپا به دنبال دستیابی به توافق در روز سه‌شنبه هستند.

 

یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت که بروکسل می خواهد اطمینان حاصل کند که کشورها با توافق بر روی یک رویکرد مشترک از خود همبستگی نشان می‌دهند. در عین حال، باید مشخص باشد که این پیشنهاد به حدی کم رنگ نخواهد شد که تبدیل به یک ببر بی‌دندان شود.

 

یونان روز دوشنبه اعلام کرد که از پیشنهاد اصلی اتحادیه اروپا حمایت نخواهد کرد. سخنگوی دولت یونان گفت که آتن می خواهد به استثناهایی دست یابد. یونان بر این عقیده است که مبنای مصرف باید سال گذشته باشد نه میانگین پنج سال گذشته. این سخنگو گفت: اگر یونان مجبورشود به قانون برنامه ریزی شده پنج ساله پایبند بماند، باید به جای ۱۵ درصد، ۲۴ درصد در مصرف گاز صرفه جویی کند.

 

یونان، همراه با پرتغال و اسپانیا، هفته گذشته از برنامه های اتحادیه اروپا در این راستا انتقاد کرده بودند.

فارن افرز: عصر سلطه آمریکا بر خاورمیانه به پایان رسیده است

نشریه آمریکایی با اشاره به اینکه تلاش‌های آمریکا برای یک جبهه متحد علیه ایران غیرسازنده است، تأکید کرد عصر سلطه آمریکا بر منطقه غرب آسیا به پایان رسیده است.

ادامه

اسراییل, امارات, امریکا, اوکراین, ایران, ترکیه, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق اروپا, عربستان سعودی, فلسطین, قطر, مصر, مقاله, یمن

پیام حضور لاوروف در اتحادیه عرب بعد از نشست‌های جده و تهران

سخنرانی وزیر خارجه روسیه در اتحادیه عرب چند روز بعد از نشست جده و نشست سه جانبه تهران حامل پیام‌های متعددی به ویژه برای غرب و آمریکا و اسرائیل است.

ادامه

اتحادیه عرب, اروپا, استونی, اسراییل, الجزایر, امپریالیسم, امریکا, اوکراین, ایران, ترکیه, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, شورای همکاری خلیج فارس, عربستان سعودی, مصر, مقاله

پوشش هوایی آمریکا و رزمایش تایوان برای سفر «نانسی پلوسی»

در حالیکه «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سفر احتمالی خود به تایوان خبر داده، رسانه‌ها از تمهیدات آمریکا و تایوان برای محافظت از مقام ارشد آمریکایی و تامین امنیت تایوان از ترس چین خبر دادند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تایوان, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

روسیه از شکست عملیات ناتو و اوکراین در ربودن جنگنده‌ها و خلبانان روس خبر داد

دستگاه امنیت فدرال روسیه از خنثی شدن عملیات دستگاه‌های اطلاعاتی اوکراین و ناتو در ربودن جنگنده‌ها و خلبانان روسیه خبر داد.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, انگلستان, اوکراین, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, ناتو