خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

۱۱ کارگر در چهار حادثه ناشی از کار کشته و زخمی شدند

از انتشار گاز سمی، سوختگی، سقوط از ارتفاع و برق گرفتگی به عنوان علت مرگ و مصدومیت این زحمتکشان نام برده می‌شود.

 

کشته و زخمی شدن شش کارگر در معدن شن و ماسه روستای «طینوج»

 

به گزارش ایلنا، شش کارگر معدن شن وماسه در روستای طینوج در بخش دستجرد استان قم حین انجام کار براثر گاز گرفتگی کشته و مصدوم شدند.

 

حوالی ساعت ۱۳:۲۴ دقیقه رور گذشته (سه شنبه ۲۱ دی ماه) شش کارگر در روستای طینوج (جهرود) در ۶۵ کیلومتری استان قم براثر انتشار گاز سمی کشته و مصدوم شدند.

 

«حمیدرضا باقری» رییس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی قم در این باره به رسانه‌ها گفته است: در این حادثه یک مرد ۳۳ساله بر اثر مسمومیت شدید با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست داد و ۵ کارگر دیگر مسموم شده‌اند که یکی از آن‌ها بدحال بوده که سریعا با اورژانس هوایی به مرکز درمانی منتقل شد.

 

روستای طینوج (جهرود) در ۶۵ کیلومتری استان قم حدود شمال غربی و غرب قم واقع شده که این روستا در جاده ساوه و در جاده تفرش واقع شده که انتهای این جاده (تفرش) به استان مرکزی ارتباط دارد.

 

 

حادثه کار پتروشیمی شازند در استان مرکزی موجب مرگ یک کارگر و سوختگی ۲ کارگر دیگر شد

 

به گزارش ایلنا، ۳ کارگر تمیزکار پتروشیمی شازند دچار حادثه شدند. این حادثه موجب مرگ یک نیروی کار و سوختگی ۵۰ درصدی ۲ کارگر دیگر شد.

 

کارگران می‌گویند: شامگاه دوشنبه (۲۰) دی ماه کارگران تمیزکاری وارد لاین فلر می‌شوند. نشتی این لاین موجب بروز حادثه می‌شود. این حادثه موجب مرگ یک کارگر و سوختگی ۲ نفر دیگر می‌شود. سوختگی کارگر از ناحیه کمر به پایین و حدود ۵۰ درصد است.

 

این منابع خبری توضیح دادند: علی علیدادی در این حادثه جانش را از دست داد؛ همچنین جواد فراهانی در این حادثه دچار سوختگی می‌شود. سومین مصدوم این حادثه نیز از کارگران واحد آتش‌نشانی این پتروشیمی است.

 

 

کارگر یک کارخانه در شهرک صنعتی هشتگرد در استان البرز بر اثر حادثه کار جان باخت

 

منابع کارگری در شهرستان ساوجبلاغ به ایلنا گفتند: یک کارگر شاغل در یک کارخانه واقع در شهرک صنعتی هشتگرد بر اثر سقوط از ارتفاع ۱۲ متری جان باخت.

 

به گفته این کارگران؛ کارخانه محل وقوع حادثه در شهرک صنعتی هشتگرد در شهرستان ساوجبلاغ واقع است که پس از اعلام حادثه، گروه‌های امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند.

 

از قرار معلوم، این کارگر حدود ۵۰ سال سن داشت. او حین کار بر اثر سقوط از ارتفاع دچار حادثه کار شده است.

 

 

یک کارگر سیمبان شرکت توزیع برق لاهیجان بعد از ۱۸۰ روز کما در گذشت

 

به گزارش ایلنا، اسماعیل زارع، سیمبان شرکت توزیع برق لاهیجان که در تاریخ ۱۸ تیر ماه سال جاری بر اثر برق گرفتگی دچار حادثه کار شده بود، بعد از حدود شش ماه در کما بودن، روز ۱۸ دی ماه در بیمارستانی در گیلان جان باخت.

 

به گفته یکی از کارگران؛ اسماعیل زارع، سیمبان خط گرم در شرکت توزیع برق لاهیجان است که به دلیل کمبود امکانات دچار برق گرفتگی شد

گول زدن مردم برای پیش برد اهداف ضدملی

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا اظهار داشت: آماری که ارائه می‌دهند تناسبی با واقعیت‌های روزمره ندارد. مردم برای خرید اقلام‌های اساسی خود شاهد رشد قیمت‌ها به صورت روزانه و هفتگی هستند چطور می‌شود در این شرایط اعلام کرد نرخ تورم کاهش یافته است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, کارگری

رژیم کارگرستیز ولایی پیمانکاران را به جان کارگران فاقدتشکل مستقل انداخته است

کارگران قطار شهری اهواز بیش از یک سال است که حقوقی دریافت نکرده‌اند. یکی از این کارگران می‌گوید: «همکاری داشتم که فرزندش را تا درِ مدرسه بغل می‌کرد. یکبار از او پرسیدم چرا نمی‌گذاری خودش برود، گفت کفشهایش تنگ شده و پول ندارم برایش کفشی بخرم. بغلش می‌کنم تا راه اذیتش نکند.»

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

تجمع اعتراضی کارگران پیمانکاری پتروشیمی مارون با خواست عقد قرارداد مستقیم و افزایش دستمزد+ویدئو

کارگران پیمانکاری پتروشیمی مارون در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر نسبت به پایین بودن دستمزد و مزایا در مقایسه با دیگر پتروشیمی‌های این منتطقه اعتراض دارند. آن‌ها همچنین خواهان عقد قرارداد مستقیم با کارفرما هستند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, ویدیو

یک نماینده مجلس؛ نمایندگان پشت مردم را خالی کردند/ قطعا بودجه ۱۴۰۱ آبروی دولت و مجلس را خواهد برد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: این بودجه تکافوی نیازمندی‌های امروز مردم ایران را نخواهد داد و من با صراحت می‌گویم که قطع به یقین شک نکنید آبروی دولت سیزدهم و مجلس یازدهم را خواهد برد.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, تحلیل, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری