افزایش بدهی دولت آلمان و تداوم رشد منفی اقتصادی برلین

بر اساس آمار بانک مرکزی جمهوری فدرال آلمان، بدهی دولت این کشور با افزایش ۶۲ میلیارد یورو، به رقم بی‌سابقه ۲ هزار و ۶۲۰ میلیارد یورو رسیده است. به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از دویچه وله، بانک مرکزی آلمان (بوندس بانک) همچنین اعلام کرده است که میزان نسبت بدهی دولت این کشور که ... افزایش بدهی دولت آلمان و تداوم رشد منفی اقتصادی برلین

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

لئوناردو سانتوس سیمائو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در غرب آفریقا و ساحل گفت که گسترش گروه بریکس تأثیر مفیدی بر توسعه کشورهای قاره آفریقا خواهد داشت. به گزارش ایرنا، سیمائو در مصاحبه با تاس افزود: امیدوارم بریکس بتواند یک منبع برای تامین مالی توسعه آفریقا، بویژه برای غرب آفریقا و ساحل باشد. وی ... نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

ادامه

اتیوپی, اقتصادی, ایران, بریکس, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, گزارش

صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین رسید. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اوکراین سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار را دریافت کرد. «دنیس شمیهال»، نخست‌وزیر اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که اوکراین در چارچوب برنامه مالی جدید، سومین ... صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

ادامه

آمریکا, افغانستان, اقتصادی, اوکراین, خبر, روسیه, شرق اروپا, صندوق بین‌المللی پول, غرب

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

آمریکا یا ایران؛ کدامیک پای شورای همکاری خلیج فارس را به پکن باز کرد؟

وزرای خارجه چهار کشور از عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و دبیر کل این شورا از روز دوشنبه به پکن رفته‌اند و قرار است تا روز جمعه در پکن با مقام‌های دولت چین دیدار و گفت‌وگو کنند.

 

اعتمادآنلاین| وزرای خارجه تعدادی از کشورهای کرانه جنوبی خلیج‌فارس برای سفری چندروزه با هدف دیدار با مقام‌های ارشد چین به پکن سفر کردند.

 

به گزارش روزنامه اعتماد، به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، وزرای خارجه چهار کشور از عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و دبیر کل این شورا از روز دوشنبه به پکن رفته‌اند و قرار است تا روز جمعه در پکن با مقام‌های دولت چین دیدار و گفت‌وگو کنند.

 

چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا و بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، تلاش زیادی برای بهبود روابط خود با کشورهای نفتخیز جنوب خلیج‌فارس انجام داده است. همزمان به نوشته رسانه‌های چینی، دولت‌های جنوب خلیج‌فارس نگران از تغییر رویکردهای دولت امریکا در منطقه، تمایل بیشتری به رابطه با چین نشان می‌دهند.

 

در این سفر وزرای خارجه عربستان سعودی، کویت، عمان، بحرین و دبیر کل شورای همکاری خلیج‌فارس حضور دارند. فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، شیخ احمد ناصر المحمود الصباح، وزیر خارجه کویت، سید بدر بن حمد بوسعیدی، وزیر خارجه عمان، عبداللطیف بن رشید الزیانی، وزیر خارجه بحرین و نایف الحجرف، دبیر کل شورای همکاری خلیج‌فارس، به مدت چهار روز از دوشنبه تا جمعه به دعوت رسمی وانگ ئی، وزیر خارجه چین مهمان دولت جمهوری خلق چین هستند.

 

سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روز دوشنبه خود جزییاتی از دستور کار این سفر اعلام نکرد و هدف سفر را «تعمیق روابط بین دوطرف» اعلام کرد.

 

با این حال روزنامه گلوبال‌تایمز چین دستور کار این سفر را گفت‌وگو در مورد توافق تجارت آزاد چین و شورای همکاری خلیج‌فارس، همکاری در ابتکار «یک کمربند؛ یک راه»، مسائل مرتبط با امنیت و ثبات منطقه خاورمیانه از جمله پرونده هسته‌ای ایران و موضوع افغانستان و تقویت روابط با چین همزمان با تغییر رویکرد امریکا در خاورمیانه توصیف کرده است.

 

روزنامه انگلیسی‌زبان گلوبال تایمز چین، در گزارشی این سفر را بی‌سابقه توصیف کرده است و می‌نویسد: «برای اولین‌بار یک بازدید گروهی از سوی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] به پکن سفر می‌کنند که می‌تواند نشانه‌ای از یک پیشرفت جدی در مذاکرات مربوط به توافق تجارت آزاد چین و شورای همکاری باشد.» مذاکرات برای امضای یک توافق تجارت آزاد میان چین و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از سال ۲۰۰۴ آغاز شده است اما بعد از ۱۸ سال گفت‌وگو ۶ کشور عضو شورای همکاری و پکن نتوانسته‌اند به یک سند مشترک دست پیدا کنند. با این حال گلوبال‌تایمز معتقد است که با تحولات اخیر در سیاست خارجی امریکا، دولت‌های جنوب خلیج‌فارس قصد دارند اتکای خود را به امریکا کاهش دهند و در این مسیر، چین را گزینه مناسبی برای پر کردن خلأ امریکا در روابط خارجی خود می‌دانند.

 

رقابت‌های چین و امریکا در خاورمیانه

 

آسوشیتدپرس در گزارش خود از سفر گروهی وزرای خارجه ۴ کشور عربی به پکن به رقابت‌ها میان چین و امریکا در منطقه اشاره می‌کند و می‌نویسد: «چین و ایالات متحده امریکا به شکل روزافزونی در حال رقابت برای نفوذ در خاورمیانه هستند، جایی که کمپانی‌های چینی بازارهای زیادی برای کالاها و خدمات از ساخت بزرگراه گرفته تا فروش پهپادهای نظامی پیدا کرده‌اند.»

 

روزنامه چینی گلوبال‌تایمز هم در گزارش خود به رقابت‌های چین و امریکا در منطقه اشاره می‌کند و می‌نویسد: «در طول مذاکرات در مورد توافق تجارت آزاد و دیگر همکاری‌های دوجانبه، اعضای شورای همکاری خلیج [فارس] تلاش خواهند کرد تا پرمنفعت‌ترین مسیر را برای رابطه این گروه با قدرت‌های اصلی جهان یعنی چین، ایالات متحده و روسیه پیدا کنند.» این روزنامه ادامه می‌دهد: «همکاری‌های سنتی این کشورها با ایالات متحده امریکا در زمینه انرژی با کاهش وابستگی واشنگتن به واردات نفت خلیج [فارس] تضعیف شده است و در نتیجه تقویت و افزایش همکاری‌ها با چین برای اعضای شورای همکاری منطقی و دارای فوریت است.»

 

گلوبال‌تایمز به نقل از «تحلیلگران» ادامه می‌دهد: «بسیاری از کشورها در سراسر جهان از جمله در خاورمیانه به تدریج به این نتیجه می‌رسند که وابستگی یا اتکای شدید به ایالات متحده امریکا خطرناک است، چراکه این کشور غیرقابل اطمینان است و سیاست‌هایش با تغییر قوای داخلی به شکل ناگهانی دچار تحول می‌شوند؛ در نتیجه منطقی است که روابط با چین تقویت شود که یک قدرت بزرگ جهانی قابل اطمینان و قابل اعتماد است.»

 

مساله ایران در روابط چین و شورای همکاری

 

گلوبال‌تایمز چین که معمولا نظرهای رسمی حزب کمونیست را در مورد مسائل بین‌المللی بازنشر می‌کند، روابط چین با ایران را الگویی توصیف می‌کند که کشورهای کرانه جنوبی خلیج‌فارس برای تقویت روابط با چین ترغیب کرده است. ئین گنگ به روزنامه گلوبال‌تایمز می‌گوید: «به‌ویژه بعد از اینکه توافق ۲۵ ساله میان ایران و چین برای همکاری‌ها در سال ۲۰۲۱ امضا شد، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] فوریت و ضرورت تثبیت روابط را با چین از طریق امضای پیمان‌ها و اسناد مشابه احساس کردند.»

 

این روزنامه پرونده هسته‌ای ایران را یکی از دستور کارهای سفر عنوان می‌کند و می‌نویسد: «مسائل دیگر مرتبط با ثبات و امنیت منطقه‌ای از جمله مساله هسته‌ای ایران و موضوع افغانستان مورد بحث قرار خواهد گرفت، چراکه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] نگرانی‌های مشترکی دارند و چین نقش کلیدی در این پرونده‌ها دارد.» ئین گنگ، پژوهشگر موسسه مطالعات آسیای غربی و آفریقا در آکادمی علوم اجتماعی چین به گلوبال‌تایمز می‌گوید: «یکی از دلایل اصلی تاسیس شورای همکاری خلیج‌فارس، رشد قدرت ایران در منطقه بود و در شرایطی که تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده تا حدی در دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن در حال کاهش است، کشورهای عضو شورای همکاری به این نتیجه رسیده‌اند که دوران سیاست‌های هماوردطلبی گذشته است و باید وابستگی‌شان را به ایالات متحده امریکا کاهش دهند.»

 

وابستگی چین به نفت به ویژه به کشورهای عرب جنوب خلیج‌فارس در طول سال‌های گذشته به شکل چشمگیری افزایش یافته است. از میان ۶ عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، چهار کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و عمان در میان ۱۰ تامین‌کننده اصلی نفت خام چین هستند که سال ۲۰۲۰ معادل ۵۰ میلیارد دلار بود که به گزارش اس‌اند‌پی گلوبال در سال ۲۰۲۱ با ۲۶درصد رشد مواجه شده است. تحریم‌های امریکا علیه ایران و ونزوئلا بر وابستگی بیشتر چین به نفت تولیدی کشورهای عربی کرانه خلیج‌فارس تاثیر بسزایی داشته است. عربستان سعودی سالانه بیش از ۱۲درصد از کل نفت خام مصرفی چین را تامین می‌کند. قطر نیز یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان گاز مایع چین است و سال ۲۰۲۰ با صادرات بیش از ۸ میلیون تن گاز مایع به چین، نزدیک به ۲۰درصد از کل واردات گاز مایع چین را تامین کرد.

 

 

رابطه چین و کشورهای جنوب خلیج‌فارس، فقط به نفت و گاز، سرمایه‌گذاری در ابتکار «یک کمربند؛ یک راه» و بازرگانی متعارف خلاصه نمی‌شود. تامین انرژی مورد نیاز چین از سوی کشورهای عربی جنوب خلیج‌فارس بدون چشمداشت نیست و هر ازگاهی برگی تازه از اقدامات پنهانی چین در این کشورها منتشر می‌شود، از جمله در هفته‌های گذشته شبکه خبری سی‌ان‌ان امریکا در گزارشی از انتقال فناوری تولید موشک‌های بالستیک چین به عربستان سعودی پرده برداشت.

 

عربستان سعودی که به صورت پنهانی از دهه‌ها پیش مشتری موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد چینی بوده است، حالا به نوشته سی‌ان‌ان، فناوری تولید این موشک‌ها را نیز از چین وارد می‌کند. پیش از این گزارش نیز، گزارش‌هایی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای از ساخت کارخانه تولید کیک‌زرد در عربستان سعودی منتشر شده‌ بود که تصور می‌شود با همکاری چینی‌ها برای ایجاد چرخه سوخت هسته‌ای در عربستان سعودی انجام می‌شود.

 

درحالی‌که عربستان از سال ۲۰۱۲ قراردادی برای توسعه توانمندی‌های هسته‌ای با چین امضا کرده‌ بود، گمانه‌زنی‌ها در مورد ابعاد این همکاری‌ها مربوط به سال‌های اخیر است. تابستان سال گذشته نیویورک‌تایمز در گزارشی از نگرانی دستگاه‌های امنیتی امریکا از همکاری‌های هسته‌ای چین و سعودی خبر داده ‌بود. به نوشته این روزنامه چین در حال کمک به عربستان سعودی برای ایجاد ظرفیت صنعتی غنی‌سازی سوخت هسته‌ای است و ممکن است هدف نهایی این همکاری‌ها ساخت سلاح هسته‌ای باشد.

 

همکاری‌های پیدا و پنهان نظامی و امنیتی چین و کشورهای جنوب خلیج‌فارس، تنها به عربستان سعودی منحصر نمی‌شود. امارات متحده عربی به تازگی یک قرارداد ۲۳ میلیارد دلاری نظامی با ایالات متحده امریکا را معلق کرد، به گفته مقام‌های اماراتی دلیل این تعلیق شروط سختگیرانه امریکا برای حفاظت از اطلاعات جنگنده‌های نسل جدید و پهپادهای مسلح امریکایی از چینی‌ها بود.

 

امریکا به‌شدت نسبت به همکاری امارات با کمپانی هوآوی چین برای توسعه خطوط ارتباطی اعتراض دارد. امریکایی‌ها معتقدند هوآوی یکی از بازوهای بین‌المللی حزب کمونیست چین است و این کمپانی را تحت تحریم‌های شدید قرار داده‌اند. در حالی که اماراتی‌ها گفت‌وگوها در مورد قرارداد خرید تسلیحات امریکایی شامل تعدادی پهپادهای مسلح را معلق کرده‌اند، در یک دهه گذشته به شکل روزافزونی واردات پهپادهای مسلح از چین را افزایش داده‌اند. به نوشته رسانه‌ها پهپادهای مسلح وارداتی امارات از چین به شکل گسترده در درگیری‌های منطقه از یمن گرفته تا لیبی توسط گروه‌های نیابتی و ارتش امارات مورد استفاده قرار گرفته‌اند. براساس آمار موسسه پژوهش‌های صلح بین‌الملل استکهلم (SIPRI) در بازه پنج سال ۲۰۲۰-۲۰۱۶ ارزش صادرات تسلیحاتی چین به عربستان سعودی و امارات به ترتیب ۳۸۶ درصد و ۱۶۹درصد نسبت به دوره قبلی (۲۰۱۵-۲۰۱۱) افزایش داشته است.

ذخایر ارزی چین به بالاترین میزان طی شش سال گذشته رسید

ذخایر ارزی چین در پایان دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی به ۳.۲۵ تریلیون دلار رسید که نسبت به ماه پیش از آن ۲۷.۸ میلیارد دلار افزایش داشته و به بالاترین رقم طی شش سال گذشته رسیده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

سرمایه‌گذاری‌های بین قاره‌ای چین در اجرایی‌کردن طرح «یک کمربند-یک جاده»

در طول دو دهه گذشته، چین برای اجرایی کردن طرح بزرگ «یک کمربند – یک جاده» در پروژه های مختلفی سرمایه گذاری کرده است و به عنوان سرمایه گذار اولیه در بسیاری از کشورهای با درآمد پایین و متوسط به شمار می‌آید و به برخی نیز وام اعطا کرده است.

ادامه

اروپا, اسیا, اسیای مرکزی, افریقا, اقتصادی, امریکا, اندونزی, روسیه, سوئیس, قزاقستان, گزارش, هلند

خروج ونزوئلا از چرخه ابَرتورم با وجود تحریم های آمریکا

بانک مرکزی ونزوئلا اعلام کرد این کشور از چرخه ابَرتورم که از سال ۲۰۱۷ شروع شده بود، خارج شده و نرخ تورم ماهانه این کشور در ماه دسامبر به ۷.۶ درصد رسیده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای لاتین, تحریم, جهان, خبر, ونزوئلا