چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

سرمایه‌گذاری‌های بین قاره‌ای چین در اجرایی‌کردن طرح «یک کمربند-یک جاده»

در طول دو دهه گذشته، چین برای اجرایی کردن طرح بزرگ «یک کمربند – یک جاده» در پروژه های مختلفی سرمایه گذاری کرده است و به عنوان سرمایه گذار اولیه در بسیاری از کشورهای با درآمد پایین و متوسط به شمار می‌آید و به برخی نیز وام اعطا کرده است.

 

به گزارش روز یکشنه ایرنا به نقل از داده‌های مرکز تحقیقاتی آمریکایی «اید-دیتا» (AidData) در یک بازه زمانی ۱۸ ساله چین در ۱۳ هزار و  ۴۲۷ پروژه به ارزش ۸۴۳ میلیارد دلار در ۱۶۵ کشور در مناطق مختلف جهان سرمایه گذاری کرده است.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد چین در دو دهه اول قرن ۲۱ فعالیت‌های مالی خود را در کشورهای متعدد در قاره های مختلف افزایش داده است.

 

با توجه به اینکه تعهدات مالی توسعه بین‌المللی سالانه حدود ۸۵ میلیارد دلار در سال برآورد شده است، چین اکنون بیش از آمریکا و سایر قدرت‌های بزرگ در این زمینه هزینه کرده است.

 

بر اساس این گزارش، چین با اعطای وام به کشورهای مختلف با آنها همکاری می‌کند و یکی از مصادیق این همکاری‌ها، طرح راه ابریشم نوین است که «یک کمربند- یک جاده» نیز نامیده می‌شود.

بر اساس این طرح قرار است قاره‌های آسیا، آفریقا و اروپا با شبکه‌های تجاری ریلی، زمینی و دریایی به یکدیگر متصل شوند.

 

گفتنی است بانک‌های تجاری دولتی چین با سازمان‌دهی سندیکاهای وام‌دهی و سایر مراکز تأمین مالی مشترک، امکان اجرای پروژه‌های زیرساختی بزرگ‌ را فراهم کرده‌اند.

 

بر اساس این گزارش، تعداد پروژه‌های بزرگی که چین در طرح یک کمربند-یک جاده سرمایه گذاری کرده است به ارزش ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است که به صورت سالانه تصویت شده‌اند و در مدت زمان ۵ سال اول اجرای این طرح ها سه برابر شده‌اند.

 

نکته دیگر اینکه چین با هدف بازپس گیری مبلغ وام ارائه شده به کشورهای مختلف از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کند که واردات کالا و منابع معدنی از کشورهای مقروض یکی از مصادیق آن به شمار می‌آید.

 

کمربند اقتصادی جاده ابریشم و جاده ابریشم دریایی قرن ۲۱ ابتکارهایی هستند که برای نخستین بار در پاییز ۲۰۱۳ توسط رییس جمهوری چین و به ترتیب در جریان دیدارهایی از قزاقستان و اندونزی ارائه شدند.

 

این کمربند به عنوان شبکه‌ای طراحی شده از جاده‌های فراسرزمینی و خطوط راه آهن، لوله‌های نفت و گاز و دیگر پروژه‌های زیرساختی است که از شهر شیئان در مرکز چین آغاز و سراسر آسیای میانه را در می‌نوردد و سرانجام به مناطق دوردستی چون مسکو، روتردام و ونیز می‌رسد.

 

پکن در سال ۲۰۱۷ متعهد به سرمایه گذاری ۱۲۴ میلیارد دلاری در این طرح شد. شرکت مشاوره‌ای مورگان استانلی پیش‌بینی کرده است ارزش سرمایه گذاری چین در پروژه‌های طرح یک جاده یک کمربند تا سال ۲۰۲۷ به ۱.۳ تریلیون دلار خواهد رسید.

خروج ونزوئلا از چرخه ابَرتورم با وجود تحریم های آمریکا

بانک مرکزی ونزوئلا اعلام کرد این کشور از چرخه ابَرتورم که از سال ۲۰۱۷ شروع شده بود، خارج شده و نرخ تورم ماهانه این کشور در ماه دسامبر به ۷.۶ درصد رسیده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای لاتین, تحریم, جهان, خبر, ونزوئلا

افشاگری یک رسانه آمریکایی از رونق کسب و کار پیمانکاران در جنگ افغانستان

یک رسانه آمریکایی در گزارشی آورده است که جنگ آمریکا در افغانستان با تخصیص میلیاردها دلار به پیمانکاران نظامی به یک کسب و کار (تجاری و اقتصادی) در این کشور تبدیل شد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, اقتصادی, امریکا, جنوب آسیا, جهان, عراق, گزارش

ماجرای فلفل‌های بازگشتی ایران از روسیه چه بود؟

بازگشت محموله صادراتی فلفل‌ دلمه‌ای کشور در هفته‌های گذشته از مقصد روسیه خبرساز بود و در این بین اظهارنظرهای مختلفی در رسانه‌ها مطرح شد اما برای روشن شدن موضوع باتوجه به اینکه بخش قابل توجهی از این محصول مربوط به تولید گلخانه داران استان مرکزی بود،به سراغ تولیدکنندگان و مسئولان رفتیم.

ادامه

اروپا, اقتصادی, ایران, جهان, روسیه, گزارش