تلاش قانونگذاران آمریکا برای خاتمه جنگ افروزی علیه کره شمالی

شماری از قانونگذاران آمریکایی لایحه‌ای را امضا کرده‌اند که در صورت تصویب به طوری رسمی به جنگ بین ایالات متحده با کره شمالی خاتمه می‌دهد.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, جهان, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

لاوروف: غرب در تلاش است تا بی‌ثباتی را در اطراف روسیه ایجاد کند

وزیر امور خارجه روسیه گفت آمریکا و متحدانش نزدیکترین همسایگان مسکو را مجبور به انتخاب میان غرب و روسیه می‌کنند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اسیای مرکزی, امریکا, اوکراین, بی‌ثباتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, جهان غرب, روسیه, سوریه, شرق اروپا

مسدود شدن حساب کاربری زن کوبایی به دلیل اعتراض به‌ سوءاستفاده از عکسش توسط کمیسر حقوق بشر سازمان ملل

اعتراض زن کوبایی به سوءاستفاده کمیسر حقوق بشر سازمان ملل از عکسش موجب بسته شدن حساب کاربری او در توییتر شد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل

گوترش: اقدام آمریکا در به‌رسمیت شناختن حاکمیت مغرب تغییری در وضعیت صحرای غربی ایجاد نمی‌کند

دبیرکل سازمان ملل به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی توسط آمریکا را بی‌تأثیر در اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت درخصوص این صحرا دانست و گفت: این اقدام واشنگتن تغییری در وضعیت صحرای غربی ایجاد نمی‌کند.

 

به گزارش تسنیم، دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه القدس العربی درباره ارزش حقوقی اقدام آمریکا در به‌رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی گفت: همانطوری که قبلاً به‌طور واضح بیان کردم، موضع ما (سازمان ملل) در قبال صحرای غربی تغییری نکرده‌ است و اوضاع همانند قبل باقی خواهد ماند.

 

آنتونیو گوترش تصریح کرد: راه‌‌حل‌ها در مسئله صحرای غربی به شناسایی یکجانبه دولت‌ها بستگی ندارد، بلکه به اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت مربوط است و ما خود را حامی این قطعنامه‌ها می‌دانیم.

 

خبرنگار این روزنامه همین سؤال را از «استفان دوگاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل پرسید و او گفت: موضع دبیرکل درباره صحرای غربی تغییر نکرده‌ است و سازمان ملل قطعنامه‌های شورای امنیت را که آخرین آن قطعنامه ۲۵۴۸ مصوب اکتبر ۲۰۲۰ است، عامل تعیین‌کننده در مسئله حاکمیت بر صحرای غربی می‌داند.

 

سازمان ملل به‌منظور پایان‌دادن به مناقشات صحرای غربی چند قطعنامه درباره حق تعیین سرنوشت این منطقه توسط ساکنان صحرای غربی تصویب کرده است، اما این قطعنامه‌ها به دلایل مختلف تاکنون اجرایی نشده‌ است.

 

انتقاد روسیه از اقدام آمریکا در به‌رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی

 

به گزارش خبرگزاری «تاس»، وزارت امور خارجه روسیه، با انتشار بیانیه‌‌ای، اعلام کرد که تصمیم واشنگتن برای به‌رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی می‌تواند تلاش‌‌های سازمان ملل متحد برای حل و فصل این مناقشه را با مشکل روبه‌رو کند و منجر به آغاز دور جدیدی از خشونت‌ها در منطقه شود.

 

وزارت خارجه روسیه این تصمیم ایالات متحده را یک اقدام یک‌جانبه دیگر ارزیابی کرد که امنیت و ثبات مناطق دیگر جهان را در معرض تهدید قرار می‌‌دهد و تأکید کرد: «دولت دونالد ترامپ، با این تصمیم تلاش کرده تا چارچوب حقوق بین‌المللی درخصوص به‌رسمیت شناخته‌شدن صحرای غربی را که تعیین وضعیت نهایی این سرزمین را از طریق برگزاری همه‌پرسی در نظر گرفته است، تضعیف کند؛ این موضع‌گیری جدید ایالات متحده می‌تواند تلاش‌های سازمان ملل برای حل و فصل این مناقشه را به‌طور جدی با دشواری مواجه و پیچیده کند، روابط طرفین درگیر در این مناقشه را به‌تیرگی بکشاند و در نهایت محرک دور جدیدی از خشونت‌های مسلحانه در منطقه صحرا – ساحل باشد».

 

همانطور که وزارت امور خارجه روسیه یادآور شده است، مواضع اصولی مسکو در رابطه با مسئله صحرای غربی این است که راه‌حل درازمدت و عادلانه آن فقط بر اساس اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در چارچوب تشریفات منطبق با اصول و اهداف منشور سازمان ملل امکان‌پذیر خواهد بود.

 

این وزارتخانه تأکید کرد که راه رسیدن به این هدف هم صرفاً از طریق ازسرگیری مذاکرات مستقیم بین مغرب و جبهه پولیساریو(جبهه مردمی طرفدار استقلال صحرای غربی از مغرب) با میانجی‌گری سازمان ملل متحد ممکن است.

 

در خاتمه این بیانیه آمده است: «ما معتقدیم که طرف‌های درگیر در این مناقشه قادر به یافتن راه‌حل‌هایی هستند که منافع امنیت و ثبات منطقه را برآورده سازد و از بین بردن این کانون تنش می‌تواند به‌جلوگیری از توقف طرح‌های همگرایی مغرب و برقراری تعامل جمعی و مؤثر در مبارزه با چالش‌های امنیتی مشترک و در وهله نخست تروریسم و ​​جرایم سازمان یافته فرامرزی کمک کند».

 

روز پنجشنبه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که اسرائیل و مغرب درخصوص برقراری روابط دیپلماتیک کامل توافق کرده‌اند و آن را یک دستاورد بزرگ برای صلح در خاورمیانه خواند. ترامپ همچنین اعلام کرد که بیانیه‌ای را برای به‌رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی امضا کرده است.

درخواست دبیر کل سازمان ملل از ایران

درحالی که ایران در پی خروج آمریکا از برجام و همچنین عمل نکردن اروپا به تعهدات برجامی‌اش اقدام به کاهش تعهدات برجامی نمود، دبیرکل سازمان ملل با ابراز تاسف نسبت به خروج آمریکا از برجام، خواستار بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش در این توافق شد.   به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ... درخواست دبیر کل سازمان ملل از ایران

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, امریکا, ایران, جهان, خبر, سازمان ملل, مذاکرات اتمی

«شی جین پینگ»: فلسطین اصلی‌ترین مساله خاورمیانه است

«شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهوری خلق چین در پیامی به نشست بزرگداشت «روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین» که با همت سازمان ملل برگزار شد، فلسطین را اصلی‌ترین مساله خاورمیانه عنوان کرد.

ادامه

اسراییل, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, صلح, فلسطین

توافق گروه‌های لیبیایی بر سر تقسیم پست‌های حساس حاکمیتی

در ادامه گفتگوی سیاسی لیبی که میان نمایندگان پارلمان شرق این کشور و شورای عالی دولت وفاق ملی در مراکش برگزار شد، دو طرف بر لزوم پیروی از مکانیزم عادلانه در خصوص پست های عالی تاکید کردند.

ادامه

جهان, خبر, سازمان ملل, شمال افریقا, لیبی, مراکش

توافق درباره خروج نیروهای نظامی بیگانه از لیبی

نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور لیبی از توافق کمیته نظامی مشترک (۵-۵) این کشور درباره اجرای بندهای توافقنامه آتش بس و خروج نیروهای نظامی بیگانه از لیبی خبر داد.

ادامه

جهان, حقوق بشر, خبر, دخالت نظامی, سازمان ملل, شمال افریقا, لیبی

فقر زدایی در چین، معجزهٔ‌‌ تاریخی بشریت است

“احترام به حقوق بشر و تضمین آن خواست مشترک و همیشگی تمامی انسان‌هاست و کاهش و نابودی فقر نیز یکی از مسئله‌های بسیار مهم حقوق بشری است. حزب کمونیست و دولت چین همیشه حق زیست و پیشرفت مردم را در اولویت برنامه های‌شان قرار داده و درراستای ترویج و تضمین حقوق بشر، در کاهش فقر ... فقر زدایی در چین، معجزهٔ‌‌ تاریخی بشریت است

ادامه

بانک جهانی, جهان, چین, حقوق بشر, سازمان ملل, شرق آسیا, فقرزدایی, کمونیسم