شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

نشریه بیلد: آلمان برای عملیات نظامی در خاورمیانه آماده می‌شود

روزنامه بیلد آلمان به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که دولت برلین تصمیم گرفته است تا برخی از واحدهای رده‌بالای نیروهای ویژه این کشور را در حالی که برای شرایط بحرانی احتمالی در اراضی اشغالی، غزه و «خاورمیانه» آماده می‌شود، در قبرس مستقر کند. به گزارش ایسنا، نشریه بیلد روز چهارشنبه گزارش داد که ... نشریه بیلد: آلمان برای عملیات نظامی در خاورمیانه آماده می‌شود

ادامه

آلمان, آمریکا, اسراییل, اشغالگری, شمال افریقا, صهیونیسم, فلسطین, قبرس, گزارش, لبنان

توافق گروه‌های لیبیایی بر سر تقسیم پست‌های حساس حاکمیتی

در ادامه گفتگوی سیاسی لیبی که میان نمایندگان پارلمان شرق این کشور و شورای عالی دولت وفاق ملی در مراکش برگزار شد، دو طرف بر لزوم پیروی از مکانیزم عادلانه در خصوص پست های عالی تاکید کردند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، در بیانیه چهارمین دور از نشست گفتگوی سیاسی لیبی در مراکش آمده است: پیشنهادات هیئت حمایتی سازمان ملل از لیبی پیرامون مکانیزم انتخاب متصدیان پست های عالی در قوه مجریه در مرحله مقدماتی بررسی شد. دو تیم گفتگو به نمایندگی از شورای پارلمان و دولت وفاق ملی لیبی بر لزوم انتخاب مکانیزم شفاف، عادلانه و متعادل تاکید کردند که برای مجمع هر منطقه این فرصت را فراهم می کند تا بیش از یک نامزد برای هر پستی معرفی کند و سپس در نشست گفتگوی سیاسی در یک جلسه عمومی به نامزدها رای داده شود.

 

همچنین در این نشست بر سر تشکیل کار گروه کوچک از دو تیم توافق شد و این کارگروه کار خود را پیرامون ماده ۱۵ توافق سیاسی صخیرات در مورد یکپارچه سازی نهادهای حاکمیتی آغاز خواهد کرد.

 

طبق ماده ۱۵ توافق صخیرات که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسید نهادهای حاکمیتی شامل رئیس بانک مرکزی لیبی، رئیس دیوان محاسبات، رئیس سازمان کنترل اداری، رئیس کمیسیون مبارزه با فساد، رئیس و اعضای کمیسیون عالی انتخابات، رئیس دیوان عالی کشور و دادستان کل لیبی می‌شود.

 

در بیانیه پایانی این نشست اعلام شد، دولت باید حاکمیت سراسر خاک لیبی را برعهده داشته باشد، آشتی ملی برقرار شود، آوارگان و افراد مهاجر در داخل و خارج در امنیت به منازل خود بازگردند و عاملان مطابق قانون مجازات شوند.

 

در بیانیه مذکور همچنین دو طرف بر حمایت از تلاش های هیئت سازمان ملل برای پایان دادن به درگیری و دو دستگی در لیبی، اجرای قانون اساسی و برگزاری انتخابات سراسری برای پایان دادن به مرحله انتقالی و ورود به مرحله بعد و برقراری ثبات تاکید کردند.

 

تاکنون در شهر بوزنیقه مراکش سه دور از گفتگوی سیاسی لیبی میان پارلمان دولت شرق لیبی و شورای دولت وفاق ملی لیبی برگزار شده است.

 

شهر طنجه مراکش هم در تاریخ ۲۳ تا ۲۸ نوامبر با حضور بیش از ۱۲۰ نماینده از دو طرف لیبیایی میزبان نشست مشورتی بود و در پایان آن بر برگزاری نشست شورای پارلمان در شهر غدامس لیبی تاکید شد.

 

لیبی از سال ۲۰۱۱ و بعد از سقوط رژیم سابق این کشور صحنه دو دستگی در پیکره قانون گذاری و اجرایی است که به درگیری مسلحانه و کشته شدن غیر نظامیان و بروز خسارت های مادی سنگین منجر شده است.

بیانیه مشترک عربستان و مصر درباره فلسطین، لیبی و خلیج فارس

عربستان و مصر با صدور بیانیه‌ای مشترک بر اهمیت تضمین کشتیرانی آزاد در منطقه خلیج فارس، تنگه باب المندب و دریای سرخ و اهمیت مسأله فلسطین تاکید کردند.

ادامه

اتحادیه عرب, جهان, خاورمیانه, خبر, شمال افریقا, عربستان سعودی, فلسطین, لیبی, مصر

لاوروف: آمریکا باعث تهدیدهای تروریستی در عراق و سوریه است

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: تهدیدهای تروریستی در عراق و سوریه و لیبی را آمریکا بوجود آورده است.

ادامه

اسراییل, امریکا, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, دخالت نظامی, روسیه, سوریه, شمال افریقا, عراق, فلسطین, لیبی, یمن

لغو سفر هیأت آمریکایی به سودان پس از اعلام تأسیس پایگاه روسی

یک دیپلمات سابق سودانی با اشاره به لغو سفر هیأت آمریکایی به خارطوم گفت که لغو سفر این هیأت بی‌ارتباط با اعلام تصمیم روسیه برای احداث پایگاه دریایی در سودان نیست.

ادامه

اسراییل, امریکا, جهان, خبر, روسیه, سودان, شمال افریقا

جنبش ضد خشونت پلیس نیجریه به خیزشی سراسری فراروییده است

نیجریه‌ای‌ها از ۷ اکتبر/ ۱۶ مهرماه ۹۹ تا کنون بر ضد “گروه ویژهٔ ضد راهزنی” یا “سارس” (SARS)- واحد بدنام پلیس نیجریه که به قتل، اخاذی، و سوءِاستفاده‌های دیگر متهم است- در خیابان‌ها حضور یافته‌اند و تظاهرات‌ برپا کرده‌اند. این واحد پلیس اخیراً منحل شده ‌است، اما اکنون معترضان تغییرهای دموکراتیک بیشتری در کشور را ... جنبش ضد خشونت پلیس نیجریه به خیزشی سراسری فراروییده است

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, شمال افریقا, مقاله, نیجریه