پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

گاردین: افغانستان در آستانه قحطی و بیش از ۵ میلیون کودک در مواجهه با قحطی‌اند

روزنامه انگلیسی گاردین در یادداشتی با اشاره به ۲۰ سال اشغال افغانستان توسط آمریکا نوشت: مردم این کشور در نتیجه قحطی و ناامنی ناشی از این اشغال چاره‌ای جز فرار از وطن خود ندارند.

 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا روزنامه گاردین در این یادداشت با اشاره به زمستان‌های سخت در افغانستان و کمبود مواد غذایی و رنج مضاعف کودکان و زنان نوشت: بیش از ۵ میلیون کودک در سراسر این کشور در آستانه مواجهه با قحطی هستند، جوانان ناامید و میزان خودکشی در حال افزایش است.

 

گسترش سریع درگیری روسیه و اوکراین، بحران را بدتر کرده است. مردم و  افغانستان از این بابت نگران اند که افزایش قیمت گندم که به بالاترین قیمت از سال ۲۰۰۸میلادی به بعد رسیده به قحطی بیشتر منجر شود. سازمان ملل متحد با شناخت مشکلات مردم افغانستان بزرگ‌ترین درخواست برای تشکیل صندوق کمک ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری را فراخوان داده است. اما در همین شرایط جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا دستور مصادره ۷ میلیارد دلار از پول مردم افغانستان در بانک‌های آمریکا، را داد.

 

آمریکا و متحدانش طی ۲۰ سال اشغال افغانستان کاری برای پیشرفت و توسعه این کشور نکردند. کابل هر روز بیشتر به کمک‌های انسان‌دوستان وابسته شد و ورشکستگی اقتصادی و فاجعه انسانی فعلی موید این وابستگی است.

 

آمریکا از افغانستان خارج شد اما مسئولیت اشغال این کشور را برعهده نگرفت. در عوض جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا با تصمیم برای مصادره ۷ میلیارد دلار از پول مردم افغانستان باعث شد صف‌های طویل نان طولانی‌تر شده و کودکان بیشتری به دلیل سوءتغذیه و قحطی جان بسپارند. این جنایت علیه بشریت نباید فراموش شود.

 

سیاست بایدن به طالبان آسیبی نمی‌رساند بلکه مردم را متضرر می‌کند. کسانی که حتی نان شب هم ندارند و در پی غذا، آزادی و امنیتی مهاجرت می‌کنند. فقر در گذشته موجب جذب نیرو برای گروه‌های تروریستی می‌شد. احتمال دارد این وضع دوباره تکرار شده و در نتیجه آن خشونت بیشتر علیه زنان و قومیت‌ها منجر شود و چرخه فقر و پیمادهای آن استمرار یابد.

 

این یادداشت با اشاره به اینکه دولت آمریکا احتمالا به این وضع واکنشی نشان نمی‌دهد نوشت: ممکن است از نظر کاخ سفید تروریسم، موجب بی‌ثباتی روسیه و چین شود یا فقط به معنای بدبختی برای مردم افغانستان باشد اما در واقع منافع ژئوپلیتیکی آمریکا نیز نسبت به دو دهه اشغال افغانستان توسط آمریکا تنزل می‌یابد.

 

بازماندگان حمله ۱۱ سپتامبر سزاوار همدردی و حمایت هستند اما چرا مردم افغانستان که ۴۰۰ هزار نفر از آنان در ۲۰ سال اشغال کشورشان توسط آمریکا جان خود را از دست داده‌اند،  باید این هزینه را بپردازند. مردم افغانستان چه زمانی خسارت دو دهه اشغال و تخریب کشور خود را دریافت می‌کنند؟

عفو بین‌الملل: آمریکا جان افراد را به‌اهداف سیاسی خود در افغانستان اولویت دهد

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از دولت بایدن خواست تا با لغو تصمیم خود درباره مصادره دارایی‌های مردم افغانستان جان افراد را نسبت به اهداف سیاسی خود اولویت دهد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر

چین: مصادره دارایی‌های افغانستان با راهزنی تفاوتی ندارد

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به فرمان جو بایدن برای مصادره نیمی از دارایی‌های مردم افغانستان گفت که این اقدام تفاوتی با راهزنی ندارد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, شرق آسیا

نخست وزیر پاکستان: جنگ ضدتروریسم آمریکا باعث رشد تروریسم در سطح جهانی شده است

نخست وزیر پاکستان در واکنش به آنچه استراتژی ضدتروریسم جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای حمله به شبه‌نظامیان در افغانستان از پایگاه‌های منطقه خوانده شده است، گفت: اسلام‌آباد هرگز شریک واشنگتن برای جنگ نخواهد بود.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, پاکستان, تحلیل, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, سازمان ملل