تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین: مصادره دارایی‌های افغانستان با راهزنی تفاوتی ندارد

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به فرمان جو بایدن برای مصادره نیمی از دارایی‌های مردم افغانستان گفت که این اقدام تفاوتی با راهزنی ندارد.

 

به گزارش تسنیم، «وانگ وبین» سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به فرمان «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای مصادره نیمی از دارایی‌های افغانستان گفت که این اقدام تفاوتی با رفتار راهزنان ندارد.

 

وی افزود: این اقدام بار دیگر آشکار کرد که “نظم مبتنی بر قوانین” که آمریکا مدعی حمایت از آن است، نوعی قوانین و نظم برای دفاع از ضعیفان و حمایت از عدالت نیست، بلکه برای حفظ هژمونی آمریکا است.

 

براساس بیانیه منتشر شده توسط وزارت خارجه چین، وبین ادامه داد: آمریکا به عنوان مقصر بحران افغانستان نباید رنج این مردم را افزایش دهد، آمریکا باید دارایی‌های این کشور را آزاد کند، هرچه زودتر تحریم‌های یکجانبه بر افغانستان را بردارد و مسئولیت خود را برای کاهش بحران انسانی در این کشور بر عهده بگیرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد که دارایی‌های افغانستان در خارج از این کشور متعلق به مردم افغانستان است و باید به منفع این مردم به افغانستان بازگردانده شود.

نخست وزیر پاکستان: جنگ ضدتروریسم آمریکا باعث رشد تروریسم در سطح جهانی شده است

نخست وزیر پاکستان در واکنش به آنچه استراتژی ضدتروریسم جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای حمله به شبه‌نظامیان در افغانستان از پایگاه‌های منطقه خوانده شده است، گفت: اسلام‌آباد هرگز شریک واشنگتن برای جنگ نخواهد بود.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, پاکستان, تحلیل, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, سازمان ملل

تظاهرات ضد آمریکایی در شهرهای مختلف افغانستان

مردم افغانستان در مناطق مختلف این کشور علیه تصمیم بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای مصادره پول این کشور تظاهرات کرده و از آمریکا خواستند که پول افغان ها را حاتم بخشی نکنند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر

بحران گرسنگی؛ صف‌های طویل افغان‌ها مقابل نانوایی‌ها برای دریافت نان رایگان

بیکاری ، گرسنگی و کمبود مواد غذایی در شهرهای مختلف افغانستان بویژه کابل باعث شده است که همه روزه تعداد زیادی از مردم برای بدست آوردن قرص نانی رایگان در مقابل نانوایی ها صف بکشند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, تحریم, جهان, حقوق بشر, فقر

شفیعی کدکنی: انگلیسی‌ها گفتند گور بابای زبان فارسی! فارسی برایتان خوب نیست+ ویدئو

وقتی [انگلیسی‌ها] به زبان فارسی مسلّط شدند، گفتند: گور بابای زبان فارسی! شما زبان فارسی برایتان خوب نیست. می‌دانستند که زبان فارسی شاهنامه دارد، مثنوی دارد، سعدی دارد، حافظ دارد، نظامی دارد.

ادامه

ادبیات, اسیای مرکزی, انگلستان, ایران, تحلیل, جهان, حقوق بشر, روسیه, فرهنگ, ویدیو