اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

از دوم بهمن‌ماه سال ۱۳۲۴، روزی که رفیق زنده‌یاد “قاضی محمد”، پیشوای محبوب خلق کُرد و حزب دمکرات کردستان، در اجتماع باشکوه هزاران تن از مردم مهاباد و شهرها و روستاهای اطراف در میدان “چوارچرا” (چهار چراغ) این شهر، تأسیس حکومت خودمختار کُردستان را اعلام کرد هفتادوهشت سال می‌گذرد. حکومت ملی و دمکراتیک کُردستان، دستاورد ... اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

ادامه

آزادی, اروپا, استبداد, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, تاریخ, ترکیه, جهان, سوریه, سوسیالیسم, سیاسی, عراق, فاشیسم, فرهنگ, کارگران, یادنامه

استاد میرشمس‌الدین ادیب سلطانی درگذشت!

وقتی کتاب «مسئله‌ی چپ و آینده‌ آن»اش را به‌زبان انگلیسی منتشر کرد چندین نسخه از کتاب را به‌من داد و خواست به‌هرکه می‌دانم علاقه‌‌مند است هدیه کنم. به‌گمانم حوالی سال ۷۶ بود که دوستم پرویز بابایی کتابی از تئودور اوی‌زرمان (مترجم «سنجش خرد ناب» از ایمانوئل کانت به‌زبان روسی) را ترجمه می‌کرد با عنوان «مسائل ... استاد میرشمس‌الدین ادیب سلطانی درگذشت!

ادامه

انگلیس, ایران, جهان, روسیه, سوسیالیسم, سیاسی, فرانسه, فرهنگ, فلسفه, یادنامه

بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌ حومه به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲)

سندیکای کارگران شرکت ‌واحد بیانیه اول ماه مه ۱۴۰۲ را در حالی انتشار میدهد که سه تن از اعضای قدیمی و شناخته شده سندیکا، رضا شهابی، داود رضوی و حسن سعیدی، کماکان در زندان هستند و همچنین تعدادی از اعضای حق طلب سندیکا و دیگر فعالین‌کارگری در روز گذشته توسط نیروهای امنیتی به صورت تلفنی ... بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌ حومه به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲)

ادامه

آمریکا, اجتماعی, استبداد, استعمار, افغانستان, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, پناهجویی, تبعیض جنسیتی, زنان, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فرهنگ, فقر, کارگری, معلمان, همبستگی

یک ارزیابی فشرده: وظایف و جایگاه جنبش کارگری و سندیکایی در مبارزه علیه دیکتاتوری حاکم

برای گذار از دیکتاتوری و تغییر توازن قوا به‌زیان ارتجاع و امپریالیسم حضور سازمان‌یافتهٔ طبقه کارگر و زحمتکشان پراهمیت است! روز جهانی کارگر درحالی فرامی‌رسد که طبقه کارگر و زحمتکشان میهن ما درگیر مبارزه‌ای جدی برای تأمین حقوق و منافع صنفی – رفاهی و سیاسی خود هستند. این مبارزه در بطن اعتراض‌های همگانی علیه دیکتاتوری ... یک ارزیابی فشرده: وظایف و جایگاه جنبش کارگری و سندیکایی در مبارزه علیه دیکتاتوری حاکم

ادامه

آزادی, اجتماعی, اختلاف طبقاتی, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, حقوق بشر, سرمایه‌داری, فرهنگ, کارگری, مقاله, نئولیبرالیسم

مبارزهٔ قهرمانانهٔ زنان برضد ارتجاع و تاریک‌اندیشی

مقاومت و پیکار دلیرانه زنان علیه حجاب اجباری ریشه در فرهنگ ملی داشته، در این مقطع زمانی این مبارزهٔ ستایش‌برانگیز تداوم پیکار مردمی برضد دیکتاتوری حاکم است. خواست لغو حجاب اجباری یکی از مطالبه‌های اصلی جنبش مردمی برای نیل به استقلال ملی، تامین آزادی و حقوق دموکراتیک فردی و اجتماعی و برقراری عدالت اجتماعی به‌شمار ... مبارزهٔ قهرمانانهٔ زنان برضد ارتجاع و تاریک‌اندیشی

ادامه

آزادی, اجتماعی, استبداد, ایران, برابری اجتماعی, جهان, حقوق بشر, زنان, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

شفیعی کدکنی: انگلیسی‌ها گفتند گور بابای زبان فارسی! فارسی برایتان خوب نیست+ ویدئو

وقتی [انگلیسی‌ها] به زبان فارسی مسلّط شدند، گفتند: گور بابای زبان فارسی! شما زبان فارسی برایتان خوب نیست. می‌دانستند که زبان فارسی شاهنامه دارد، مثنوی دارد، سعدی دارد، حافظ دارد، نظامی دارد.

 

اعتمادآنلاین| وقتی [انگلیسی‌ها] به زبان فارسی مسلّط شدند، گفتند: گور بابای زبان فارسی! شما زبان فارسی برایتان خوب نیست. می‌دانستند که زبان فارسی شاهنامه دارد، مثنوی دارد، سعدی دارد، حافظ دارد، نظامی دارد.

 

این نظر من نیست که بگویید من یک شوونیست فارس هستم. زبان فارسی در همه کرۀ زمین با رباعیات خیام و مثنوی جلال‌الدین و شاهنامه و سعدی و حافظ و… شناخته می‌شود، در همۀ دنیا. شکسپیر با آن نمی‌تواند کشتی بگیرد. پوشکین با آن نمی‌تواند کشتی بگیرد.

 

همین کار الان در آسیانه میانه دارد می‌شود [توسط روسیه]. سه نسل، چهار نسلِ دیگر بگذرد، بچه‌های قزاق و اُزبک و تاجیک، روس هستند.

 

ما نمی‌خواهیم هیچ زبان محلّی‌ای را خدای‌نکرده [بی‌اعتنایی کنیم] چون این زبان‌های محلّی پشتوانۀ فرهنگی ما هستند. ما اگر این زبان‌های محلّی را حفظ نکنیم، بخش اعظمی از فرهنگ مشترکمان را عملاً نمی‌فهمیم. ولی این زبان بین‌الاقوامی که قرن‌ها و قرن‌ها و قرن‌ها همۀ این اقوام درش مساهمت (همکاری و همیاری) دارند… هیچ قومی بر هیچ قوم دیگری تقدم ندارد در ساختن امواج این دریای بزرگ.

همبستگی سندیکاهای معلمان جهان با مبارزات حق‌طلبانه معلمان و فرهنگیان ایران

با شروع مرحلهٔ دیگری از کارزار حق‌طلبانه معلمان ایران در آذر ماه جاری که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران سازمان‌دهی و رهبری آن را به عهده دارد، موج قدرتمندی از همبستگی جهانی با این کارزار فرهنگیان ایران به راه افتاد.

ادامه

انگلستان, ایران, بیانیه, جهان, حقوق بشر, فرهنگ, کانادا, معلمان, همبستگی

وخامت حال بکتاش آبتین؛ کانون نویسندگان از حکومت ایران خواست به قتل نویسندگان آزادی‌خواه پایان دهد

کانون نویسندگان ایران روز چهارشنبه ۵ ژانویه (۱۵ دی) با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد شدید از رویکرد دستگاه‌های قضایی و امنیتی، حکومت ایران را به تلاش برای قتل نویسندگان آزادیخواه متهم کرد.

ادامه

ایران, بیانیه, حقوق بشر, فرهنگ, نویسندگان

آکادمی سوئد فاش کرد؛ تمایلات کمونیستی «پابلو نرودا» علت مخالفت با اعطای نوبل به او بود

بر اساس اطلاعات اخیرا منتشرشده، آکادمی سوئد در ابتدا مخالف اعطای جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۷۱ به «پابلو نردودا» شاعر شیلیایی بوده است.

ادامه

ادبیات, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, شعر, شمال اروپا, شیلی, فرهنگ, گزارش, یادنامه

معتمدآریا؛ آیا کسی هست که به داد هنرمندانی برسد که قرار است سازشان را بشکنند؟

پس از حدود دو سال از آغاز همه‌گیری کرونا، شامگاه چهارشنبه ـ یکم دی ماه ـ سرانجام نخستین کنسرت حضوری به یاد و در گرامی‌داشت درگذشتگان هنر ایران در دوران کرونا در تالار وحدت برگزار شد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, فرهنگ, گزارش, موسیقی