خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

مقاله‌ای از ژنرال “پیر شیل”، فرمانده نیروی زمینی فرانسه، در روزنامه لوموند در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۴/۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ با عنوان صریح “ارتش آماده است” منتشر شد. نخستین ماجراجویی‌های خارج از کشور شیل در جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، ساحل‌عاج‌، و سومالی بود. در این مقاله ژنرال شیل نوشت که نیروهایش برای هر رویارویی “آماده” هستند ... اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

ادامه

آفریفای مرکزی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, انگلیس, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چاد, چین, روسیه, ساحل عاج, سومالی, عراق, فرانسه, محیط زیست, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

مخالفت چین و کره جنوبی با تصمیم ژاپن در رهاسازی آب‌های آلوده به مواد هسته‌ای در اقیانوس + ویدئو

وزارت خارجه چین ضمن ابراز نگرانی از تصمیم توکیو مبنی بر تخلیه آب آلوده به مواد هسته‌ای در اقیانوس، این تصمیم را غیرمسئولانه عنوان کرد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از چاینا دیلی، سخنگوی وزارت خارجه چین، امروز (چهارشنبه) گفت که چین به طور جدی نگران تصمیم یکجانبه ژاپن برای تخلیه آب آلوده به مواد هسته‌ای به دریاست و به شدت با آن مخالف می‌کند.

 

این مقام چینی موضوع آب آلوده به مواد هسته‌ای را موضوعی عمومی دانست که بر محیط زیست دریایی و سلامت عمومی کل جهان تأثیر می‌گذارد.

 

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین این اظهارات را در پاسخ به گزارش رسانه‌ها مبنی بر تخلیه آب آلوده به مواد هسته‌ای از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به دریا بیان کرد.

 

ژائو گفت: «با بی‌توجهی کامل به نگرانی‌های مشروع و منطقی جامعه بین‌المللی، طرف ژاپنی به آماده‌سازی برای تخلیه آب های آلوده به دریا ادامه می‌دهد. بدیهی است که ژاپن می‌خواهد تصمیم اشتباه خود را بر کل جامعه بین المللی تحمیل کند. این تمامی کشور‌های ساحلی اقیانوس آرام هستند که باید ریسک چنین اقدامی را بپذیرند. طرف ژاپنی در انجام این کار به شدت غیرمسئولانه عمل می‌کند. ژاپن در هشت ماه گذشته به طور مداوم سعی کرده است از تصمیم تخلیه آب آلوده به مواد هسته‌ای به دریا دفاع کند و مدعی است تخلیه آن بی خطر است.»

 

سخنگوی وزارت خارجه چین اضافه کرد: «بسیاری از کشور‌ها و گروه‌های بین‌المللی محیط زیست این سوال را مطرح کرده‌اند که اگر آب نیروگاه هسته‌ای واقعاً بی‌ضرر است، چرا طرف ژاپنی به جای رها کردن آن در اقیانوس، آن را در دریاچه‌ها تخلیه نمی‌کند یا از آن برای مقاصد عمرانی استفاده نمی‌کند؟ حداقل بگویم، چرا برای ساخت مخازن ذخیره آب در خانه تلاشی نمی‌کند؟ جامعه بین المللی چگونه می‌تواند به سخنان ژاپن درباره سالم بودن یا نبودن این آب اعتماد کند؟ طرف ژاپنی باید به همه این سؤالات اساسی پاسخ مسئولانه بدهد.»

 

در همین حال وزارت خارجه چین این اقدام را بسیار غیرمسئولانه خواند و گفت «چین حق اقدام بیشتر را برای خود محفوظ دارد.»

 

از آوریل امسال، جامعه بین‌الملل نگرانی‌هایی را در خصوص مشروعیت تخلیه آب‌های آلوده به دریا، منطقی بودن این طرح، اعتبار داده‌ها و اطمینان تجهیزات ابراز کرده است.

در تصمیمی که کره جنوبی و گروه‌های زیست محیطی آن را محکوم کردند، اعلام کرد که بیش از یک میلیون تن آب آلوده از نیروگاه هسته‌ای تخریب شده فوکوشیما را در دریا رها خواهد کرد.

 

به گزارش «الجزیره»، دولت ژاپن، می‎گوید «کار برای آزاد سازی آب‌ نیروگاه هسته‎ای حدود دو سال دیگر آغاز می‌شود و انتظار می‌رود کل فرآیند ده‌ ها سال طول بکشد.»

 

شرکت «توکیو الکتریک پاور»، که نیروگاه فوکوشیما را اداره می‌کند، روند این کار را بر عهده خواهد داشت.

 

حجم تخمین زده شده این آب، معادل حجم آب ۵۰۰ استخر شنای مخصوص المپیک است.

 

همچنین «دنگ شیجون»، نماینده چین در اتحادیه کشور‌های جنوب شرق آسیا موسوم به «آ سه آن»، می‎گوید «موسسه آلمانی جئومار پیش بینی کرده است که آب‌های آلوده هسته‌ای فوکوشیما در ۵۷ روز نیمی از آب‌های اقیانوس آرام را آلوده می‌کند؛ همچنین ۳ سال بعد، کانادا و آمریکا تحت تاثیر آلودگی و مواد رادیواکتیو قرار می‌گیرند.»

 

دولت کره جنوبی نیز می‎گوید «این طرح کاملا غیر قابل قبول است و شکایت رسمی خود را از ژاپن ارائه خواهد کرد.»

 

بر اساس گزارش‎ها، تظاهراتی در اعتراض به این طرح در خارج از سفارت ژاپن در سئول برگزار شد.

 

برخی از معترضان از این طرح به عنوان «تروریسم هسته‌ای» یاد کردند.

 

همچنین یک گروه زیست محیطی موسوم به «گرین پیس جپن» این تصمیم دولت ژاپن را به شدت محکوم کرد.

نبود شرایط ایمنی در معدن‌های ایران

بررسی اخبار رسیده از صنایع معدن در کشورمان نشان می‌دهند که مدتی طولانی نمی‌گذرد که از حوادث غم‌انگیز در معدن‌های میهن‌مان باخبر نشویم. این حوادث غالباً با خسارت‌های جانی و مالی گسترده‌ای توأم هستند. آنچه در این مورد مزید بر علت است، بی‌تفاوتی مسئولان در بخش دولتی و صاحبان معدن‌ها در بخش خصوصی است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, محیط زیست, مقاله

کشتار قوهای سرخرود؛ یک ادعا و چند ابهام + ویدئو

کشف ۲۴ قوی فریادکش در یک حیاط شخصی و خالی شدن تالاب سرخرود از حضور این پرنده طی سه هفته اخیر این پرسش را ایجاد کرده بود که آیا همه قوهای مهاجر سرخرود توسط صیادان زنده‌گیری شدند؟ پرسشی که حالا بخشی از پاسخش با بازگشت تعدادی از قوها مشخص شد ؛ این که شکارچیان در ... کشتار قوهای سرخرود؛ یک ادعا و چند ابهام + ویدئو

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, حقوق حیوانات, گزارش, محیط زیست, ویدیو

گرمای ۳۸ درجه در سیبری؛ زنگ خطری دیگر برای زمین

با ثبت دمای بی سابقه ۳۸ درجه سانتیگراد در سیبری در سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) از سوی سازمان جهانی هواشناسی، زنگ هشدار تغییرات آب و هوایی و افزایش دمای زمین بار دیگر طنین انداز شد. گرمایش قطب شمال و ذوب شدن یخ ها، بسیاری از خشکی‌های جهان را با خطر نابودی مواجه کرده است.

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, حقوق بشر, روسیه, گزارش, محیط زیست

حسین راغفر و سیاست‌های ضد ملیِ ویرانگر دلالان حکومتی

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا اظهار داشت: در اسفند سال ۹۶ انتقال آب از دریای عمان به صنایع مرکزی ایران تصویب شد که یک فاجعه بزرگ است و با حیله‌گری بزرگ از آن به عنوان موفقیت صنعتی یاد شد در حالی که صنایع فولادی باید به حاشیه خلیج فارس منتقل شود.

ادامه

اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, فساد, محیط زیست, نئولیبرالیسم