غارت منابع و شکست امنیتی از دلایل اخراج فرانسه از آفریقا

“فرانسه شاهد کاهش روزافزون نفوذ خود در قاره آفریقا است اما دلایل آن چیست؟” به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه‌ خبری المیادین، فرانسه در سال‌های اخیر شاهد کاهش نفوذ چشمگیری در قاره آفریقا بوده و بیشتر مناطقی را که برای سال‌های طولانی اشغال کرده بود از دست داده است. اخیراً ستاد ارتش فرانسه از ... غارت منابع و شکست امنیتی از دلایل اخراج فرانسه از آفریقا

ادامه

آمریکا, استعمار, افریقا, افریقای مرکزی, اقتصادی, جهان, چاد, دخالت نظامی, غرب آفریقا, فرانسه, مالی, نیجر

کوچک‌شدن دریای خزر تامین آب آسیا را در معرض خطر قرار می‌دهد/ صحبت از کاهش ۹ متری است

تحقیقات جدید محققان آلمانی و هلندی حاکی است که میزان آب و سطح دریای خزر به علت گرمایش زمین و افزایش تبخیر آب با شتاب بیشتری کاهش خواهد یافت و این مساله به معنی بحران آب برای حداقل پنج کشور آسیایی است.

ادامه

اذربایجان, اسیا, افریقا, المان, انگلستان, ایران, ترکمنستان, جهان, روسیه, قزاقستان, هلند

ابراز نگرانی فرمانده آمریکایی از حضور چین در اقیانوس اطلس

«استفن تاون‌سِند»فرمانده نیروهای آمریکایی در آفریقا درخصوص احداث پایگاه نیروی دریایی در سواحل اقیانوس اطلس توسط چین ابراز نگرانی کرد.

ادامه

افریقا, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, تروریسم, جنگ سرد, جهان, جیبوتی, خبر, روسیه, شرق آسیا

کودتاگران رئیس‌جمهور و نخست وزیر مالی را بازداشت کردند

یگان‌های ارتش مالی که امروز با کودتا اوضاع پایتخت این کشور را در دست گرفتند، رئیس جمهور و نخست وزیر مالی را نیز بازداشت کردند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، یگان‌های ارتش مالی با ورود به «باماکو» پایتحت این کشور،‌ تعداد از مقامات این کشور را بازداشت کردند.

 

خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از سران کودتا خبر داد که «ابوبکر ابراهیم کیتا» رئیس جمهور و نخست وزیر مالی توسط نیروهای ارتش بازداشت شده‌اند.

 

برخی منابع گفته‌اند که اتفاقات پیش آمده در مالی یک کودتاست و وزیر خارجه، دارایی و رئیس پارلمان نیز بازداشت شده‌اند.

 

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع خود نوشته است که شورش در پادگان «کاتی» در اطراف پایتخت شروع شده و یک منبع دیگر نیز گفت که تعدادی از وزرا و افسران عالی‌رتبه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

 

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از سفارت نروژ در مالی نوشت که یگان‌های ارتش در محله‌های پایتخت حضور دارند و دست به تمرد زده‌اند. این سفارتخانه از اتباع خود خواست تا احتیاط کرده و از خانه‌هایشان خارج نشوند.

 

مخالفان دولت «ابراهیم بوبکر کیتا» پیش از این در فراخوانی خواستار حضور مردمی گسترده در روز سه شنبه (امروز) در «باماکو» شده بودند.

 

رسانه‌های خبری در ابتدا از تیراندازی و وقوع انفجار‌های شدید نزدیک پایگاهی نظامی در مجاورت باماکو، پایتخت مالی خبر دادند. پس از آن شبکه الجزیره به نقل از برخی منابع از بازداشت وزرای خارجه، دارایی و نیز رئیس پارلمان این کشور در باماکو خبر داده است.

 

این در حالی است که شبکه های اجتماعی از شماری از سران نظامی نام برده اند که خود را رهبران این کودتا معرفی کرده اند. بر این اساس چهار افسر ارتش هم اکنون خود را به عنوان رهبران کودتای مالی معرفی کرده اند که شامل سرهنگ «Sadio»، سرهنگ « Diaw» ، ژنرال « Cheick Fanta Mady Dembele» و سرهنگ « Mama Sekou Lelenta» هستند.

 

رویترز در ادامه اعلام کرد یک منبع که ایمنی سازمان‌های غیر دولتی را در مالی به عهده دارد، گفته است تیراندازی در نزدیکی دفتر نخست وزیری نیز شنیده شده است.

 

«خلیفه نمان» یکی از مقامات ارشد تلویزیون دولتی این کشور (ORTM) گفته است دفتر مرکزی تلویزیون تخلیه شده است. هنوز گزارشی از حمله به تلویزیون دولتی این کشور منتشر نشده و تلویزیون این کشور در حال پخش برنامه‌های ضبط شده به مانند معمول است.

 

سفارت نروژ گفته است: یک سرکشی و تمرد در نیرو‌های نظامی در جریان بوده و و سربازان در حال حرکت بسوی باماکو هستند. نروژی‌ها باید مختاط باشند و ترجیحا در خانه‌های خود تا زمان مشخص شدن اوضاع بمانند.

 

همچنین یک سخنگوی نظامی مالی تأیید کرده تیراندازی‌هایی در پایگاه «کتی» به وقوع پیبوسته؛ اما او گفته است اطلاعات بیشتری در این زمینه ندارد.

 

گفتنی است مخالفان کنونی «ابراهیم ابوبکر کیتا» رئیس جمهور مالی از ماه ژوئن اعتراضات گسترده‌ای را به منظور استعفای او برپا کرده بودند. مخالفان رئیس جمهور مالی می‌گویند او در بازگرداندن امنیت و مقابله با فساد شکست خورده است.

جهت‌دهی رأی زنان و سیاهپوستان به سمت دموکرات‌ها

تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: انتخاب یک آفریقایی – آمریکایی‌ که طیف زیادی از اتباع آسیایی را با خود همراه دارد، می‌تواند بحران پس از کشته شدن شهروند سیاه‌پوست در شهر مینیاپولیس را به نفع اردوگاه دموکرات‌ها رقم بزند.

ادامه

اسیا, افریقا, امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر

تقابل چین با هژمونی آمریکا در جهان

خیزش چین به ویژه تبدیل این کشور به دومین اقتصاد جهان، هژمونی آمریکا بر نظام جهانی را به طور خودکار به چالش کشیده است از سوی دیگر پکن نیز تلاش کرده است تا سلطه واشنگتن را در حوزه های مختلف به چالش بکشد.

ادامه

اروپا, اسیا, افریقا, اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, سیاسی, شرق آسیا, مقاله

کرونا وبحران اقتصاد جهانی: رشد دنیا منفی؛ رشد چین مثبت

چین و هند بر خلاف غالب کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۰ شاهد رشد اقتصادی مثبت خواهند بود. این واقعیت به معنای کمتر شدن فاصله اقتصاد چین از اقتصاد آمریکاست.

ادامه

استرالیا, افریقا, اقتصادی, امریکا, ایران, جهان, چین, خبر, ژاپن, شرق آسیا, هندوستان

چین: آزمایش‌های واکسن کرونا وارد مرحله نهایی شد

محققان چینی اعلام کردند سه واکسن از پنج واکسن ویروس کرونا که در این کشور در دست تولید است، دو مرحله از سه مرحله آزمایش‌های بالینی را طی کرده و اکنون وارد مرحله نهایی شده است.

ادامه

افریقا, جهان, چین, خبر, دانش, سازمان بهداشت جهانی, شرق آسیا