وال استریت ژورنال از خودکشی سرکرده گروه تروریستی بوکوحرام خبر داد

پس از آنکه وال استریت ژورنال روز جمعه گزارش داد که رهبر گروه تروریستی بوکوحرام خودکشی کرده و کشته شده است، ارتش نیجریه اعلام کرد، در حال انجام تحقیقات در مورد این ادعا است.

ادامه

افریقا, امریکا, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب آفریقا, نیجریه

چین از انتخاب مدیرکل جدید سازمان تجارت جهانی استقبال کرد

به دنبال انتخاب خانم «انگوزی اوکونجو ایوالا» ۶۶ ساله به عنوان مدیرکل جدید سازمان تجارت جهانی در روز گذشته دوشنبه، چین امروز سه شنبه، از این انتخاب استقبال و حمایت کرد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, تحریم, جهان, چین, سازمان تجارت جهانی, غرب آفریقا

رئیس جدید سازمان تجارت جهانی؛ تا زمانی که همه درامنیت نباشند، هیچ‌کس در امان نیست

رئیس جدید سازمان تجارت جهانی هشدار داد، “ناسیونالیسم واکسن” روند پیشرفت در پایان دادن به پاندمی کووید ۱۹ را کند می‌کند و می‌تواند رشد اقتصادی همه کشورهای جهان چه غنی و چه فقیر را فرسایش دهد.

ادامه

امریکا, تحلیل, جهان, سازمان تجارت جهانی, غرب آفریقا, نیجریه

کودتاچیان مالی «اسیمی گویتا» را به عنوان رئیس جمهوری انتخاب کردند

منابع خبری روز جمعه گزارش دادند که «اسیمی گویتا» رهبر کودتاچیان مالی از سوی نظامیان کودتاگر به عنوان رئیس جمهوری این کشور انتخاب شده است.

 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، شورای نظامی که پس از کودتا در مالی تشکیل شد، اسیمی گویتا رهبر کودتاچیان را به عنوان رئیس جمهوری این کشور انتخاب کرده است.

 

شورای نظامی مالی همچنین اعلام کرد: انتقال قدرت به غیرنظامیان تنها پس از برگزاری انتخابات سالم در این کشور انجام خواهد شد.

 

گروه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به «اکواس» هیأتی به ریاست «گودلاک جاناتان» رئیس جمهوری پیشین نیجریه را برای مذاکره با کودتاچیان با هدف انتقال قدرت به غیرنظامیان به مالی اعزام کرد که پس از مذاکرات، کودتاچیان ابراهیم بوبکر کیتا رئیس جمهوری مخلوع این کشور را آزاد.

 

اسیمی گویتا از فرماندهان ارتش مالی، دو هفته پیش با بخشی از نیروهای ارتش این کشور، نخست کنترل پادگان بزرگ «کاتی» در ۱۵ کیلومتری باماکو پایتخت را در اختیار گرفت و پس از آن، رئیس جمهوری و نخست وزیر و برخی مقامات دیگر را بازداشت و وادار به کناره گیری کرد.

 

در پی این کودتا «ابراهیم بوبکر کیتا» رئیس جمهوری مالی به اجبار ضمن انحلال پارلمان، از قدرت کناره گیری کرد.

 

به دنبال این اقدام، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و کمیسیون آفریقا این اقدام کودتاچیان را محکوم کردند و خواستار آزادی مقام‌های ارشد مالی شدند.

 

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل بامداد چهارشنبه خواستار آزادی «فوری و بی‌قید و شرط» رئیس جمهوری مالی شد.

 

همچنین اتحادیه آفریقا عضویت کشور مالی در این اتحادیه را به علت کودتا و دستگیری «ابوبکر ابراهیم کیتا» رئیس جمهوری و «بوبو سیسه» نخست وزیر مالی توسط کودتاچیان تعلیق کرد.

 

این در حالی است که القدس العربی، از ارتباط «آسیمی گویتا» ژنرال ارتش مالی که در این کشور آفریقایی دست به کودتا زده است با آمریکا پرده برداشته بود.

 

روزنامه واشنگتن پست آمریکا اعلام کرد: سرهنگ آسیمی گویتا که رئیس شورای نظامی حاکم بر کشور مالی شده است سالها با نیروهای عملیات ویژه آمریکا در غرب آفریقا همکاری کرده است.

 

این رسانه به نقل از دو افسر مالی که خواستند نامشان فاش نشود، آورده است که سردسته کودتاچیان در مالی به طور منظم با نظامیان آمریکا در تماس بوده است و در تمرینات نظامی تحت رهبری آمریکا حاضر بوده است.

آمریکا همکاری نظامی با مالی را تعلیق کرد

“پیتر فام” فرستاده آمریکا در منطقه ساحل در غرب آفریقا جمعه شب گفت که ایالات متحده همکاری‌های خود با ارتش مالی را به دنبال کودتا و برکناری رییس جمهوری این کشور به حالت تعلیق درآورده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر, غرب آفریقا, مالی