وال استریت ژورنال از خودکشی سرکرده گروه تروریستی بوکوحرام خبر داد

پس از آنکه وال استریت ژورنال روز جمعه گزارش داد که رهبر گروه تروریستی بوکوحرام خودکشی کرده و کشته شده است، ارتش نیجریه اعلام کرد، در حال انجام تحقیقات در مورد این ادعا است.

ادامه

افریقا, امریکا, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب آفریقا, نیجریه

چین از انتخاب مدیرکل جدید سازمان تجارت جهانی استقبال کرد

به دنبال انتخاب خانم «انگوزی اوکونجو ایوالا» ۶۶ ساله به عنوان مدیرکل جدید سازمان تجارت جهانی در روز گذشته دوشنبه، چین امروز سه شنبه، از این انتخاب استقبال و حمایت کرد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, تحریم, جهان, چین, سازمان تجارت جهانی, غرب آفریقا

رئیس جدید سازمان تجارت جهانی؛ تا زمانی که همه درامنیت نباشند، هیچ‌کس در امان نیست

رئیس جدید سازمان تجارت جهانی هشدار داد، “ناسیونالیسم واکسن” روند پیشرفت در پایان دادن به پاندمی کووید ۱۹ را کند می‌کند و می‌تواند رشد اقتصادی همه کشورهای جهان چه غنی و چه فقیر را فرسایش دهد.

ادامه

امریکا, تحلیل, جهان, سازمان تجارت جهانی, غرب آفریقا, نیجریه

آمریکا همکاری نظامی با مالی را تعلیق کرد

“پیتر فام” فرستاده آمریکا در منطقه ساحل در غرب آفریقا جمعه شب گفت که ایالات متحده همکاری‌های خود با ارتش مالی را به دنبال کودتا و برکناری رییس جمهوری این کشور به حالت تعلیق درآورده است.

 

به گزارش ایرنا از رویترز، فام به خبرنگاران گفت تا زمانی که شرایط سیاسی پس از اقدام افسران ارتش در خلع “ابراهیم بوبکر کیتا” رییس جمهوری مالی مشخص نشود، تعلیق به قوت خود باقی خواهد بود.

 

وی بار دیگر برکناری کیتا از مقام ریاست جمهوری با فشار افسران ارتش را محکوم کرد.

 

نظامیان شورشی روز سه شنبه به خانه کیتا در باماکو پایتخت مالی ریختند و وی به همراه “بوبو سیسه” نخست وزیر این کشور را دستگیر کردند.

 

پس از آن کیتا در صفحه تلویزیون رسمی مالی ظاهر شد و در سخنرانی کوتاه ضمن اعلام استعفای خود از مقام ریاست جمهوری و انحلال مجلس گفت که نمی‌خواهد به خاطر باقی ماندن در قدرت، خونی ریخته شود.

 

کودتاچیان روز چهارشنبه طرح خود برای تشکیل دولت غیر نظامی انتقالی ومقدّمات برگزاری انتخابات جدید را اعلام کردند.

 

پیش از اقدام آمریکا، گروه اقتصادی غرب آفریقا موسوم به “ایکواس” نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که در اعتراض به بازداشت کیتا، اعضای این گروه مرزهای خود با مالی را مسدود کردند.

 

به دنبال بازداشت رییس جمهوری و نخست وزیر مالی، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و کمیسیون آفریقا این اقدام کودتاچیان را محکوم کردند و خواستار آزادی مقام‌های ارشد مالی شدند.

 

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد و «موسی فکی» رییس کمیسیون آفریقا چهارشنبه گذشته خواستار آزادی «فوری و بی‌قید و شرط» رییس جمهوری مالی شدند.

 

شهروندان مالی ۳۱ خرداد ماه نیز به خیابان پایتخت آمده و خواستار استعفای رییس جمهوری این کشور شده بودند.

 

تا پیش از استعفای رییس جمهوری مالی، از دیگر مشکلات وی شیوع ویروس کرونا در این کشور آفریقایی، اعتصاب معلمان و تنش‌های سیاسی ناشی از اختلافاتی بود که از ماه مارس سال جاری و در جریان انتخابات پارلمانی در این کشور به وجود آمده بود.

 

کیتا که سال ۲۰۱۸ برای یک دوره دیگر پنج ساله ریاست جمهوری‌اش را آغاز کرد، اما با توجه به افزایش خشونت‌ها توسط برخی گروه‌های مسلح تندرو و وخامت اوضاع اقتصادی با مخالفت فزاینده‌ای رو به رو شد.