وال استریت ژورنال از خودکشی سرکرده گروه تروریستی بوکوحرام خبر داد

پس از آنکه وال استریت ژورنال روز جمعه گزارش داد که رهبر گروه تروریستی بوکوحرام خودکشی کرده و کشته شده است، ارتش نیجریه اعلام کرد، در حال انجام تحقیقات در مورد این ادعا است.

ادامه

افریقا, امریکا, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب آفریقا, نیجریه

چین از انتخاب مدیرکل جدید سازمان تجارت جهانی استقبال کرد

به دنبال انتخاب خانم «انگوزی اوکونجو ایوالا» ۶۶ ساله به عنوان مدیرکل جدید سازمان تجارت جهانی در روز گذشته دوشنبه، چین امروز سه شنبه، از این انتخاب استقبال و حمایت کرد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, تحریم, جهان, چین, سازمان تجارت جهانی, غرب آفریقا

رئیس جدید سازمان تجارت جهانی؛ تا زمانی که همه درامنیت نباشند، هیچ‌کس در امان نیست

رئیس جدید سازمان تجارت جهانی هشدار داد، “ناسیونالیسم واکسن” روند پیشرفت در پایان دادن به پاندمی کووید ۱۹ را کند می‌کند و می‌تواند رشد اقتصادی همه کشورهای جهان چه غنی و چه فقیر را فرسایش دهد.

ادامه

امریکا, تحلیل, جهان, سازمان تجارت جهانی, غرب آفریقا, نیجریه

دیدار هیات اعزامی آفریقایی با سران کودتای مالی و رئیس‌جمهور مستعفی

هیات اعزامی «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اِکُواس)» به مالی با سران کودتای نظامی و رئیس‌جمهور مستعفی دیدار کرد.

 

به گزارش فارس، اعضای هیات اعزامی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا به مالی که رئیس‌جمهور سابق نیجریه ریاست آن را بر عهده دارد، با سران کودتاچی و همچنین رئیس‌جمهور مستعفی این کشور آفریقایی دیدار کردند.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه پنج روز بعد از کودتای سه شنبه هفته گذشته در مالی که ابتدا به دستگیری رئیس‌جمهور و بعدا به اعلام استعفای تلویزیونی او انجامید، «گودلاک جاناتان» رئیس‌جمهور سابق نیجریه در صدر هیات جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اِکُواس) به باماکو پایتخت مالی سفر کرد.

 

جاناتان بعد از حضور در باماکو در یک توییت نوشت: «ما برای ادامه ماموریت میانجیگری و مذاکرات صلح به منظور حل بحران سیاسی مالی و بازگرداندن اوضاع عادی در این کشور زیبای غرب آفریقا وارد باماکو شدیم. ما تا زمانی که صلح پایدار محقق شود، به تعامل با افراد ذی‌نفع در مالی ادامه خواهیم داد».

توییت گودلاک جاناتان درباره سفر به مالی

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، اعضای هیات اعزامی اکواس در سفر به پایتخت مالی با سران کودتای نظامی در این کشور و همچنین «ابراهیم بوبکر کیتا» رئیس‌جمهور مستعفی دیدار کردند.

 

رئیس هیات اعزامی درباره دیدار با کیتا گفت: «ما او (رئیس‌جمهور مستعفی مالی) را دیدیم او حالش خیلی خوب است».

 

رئیس‌جمهور سابق نیجریه و هیات اعزامی اکواس پیش از دیدار با کیتا در باماکو با سران کودتای نظامی مالی شامل ژنرال «آسیمی گویتا» به مدت یک ساعت و نیم دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

 

جاناتان رایزنی‌های هیات جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در باماکو را خوب توصیف کرد و درباره نتایج آن به گفتن این جملات بسنده کرد: «خیلی (به نتایج رایزنی‌ها) امیدوارم».

 

کشورهای همسایه مالی به دنبال کودتای نظامی سه شنبه هفته گذشته، خواستار بازگشت کیتا به ریاست جمهوری و احیای فوری نظم مبتنی بر قانون در این کشور شدند.

 

«ژان کلود کاسی برو» رئیس جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) درباره رایزنی‌های هیات اعزامی این سازمان در باماکو گفت: «(رایزنی‌ها) در یک جو بسیار شفاف انجام شد و ما یک خواست واقعی برای پیشبرد امور را حس کردیم و ما امیدواریم که تا روز دوشنبه قادر باشیم همه چیز را نهایی کنیم».

 

«اسماعیل واگو» سخنگوی کودتاچیان نظامی مالی که نام «کمیته ملی نجات مردم» را برای خودشان برگزیده‌اند، رایزنی‌های هیات اکواس در باماکو را «خیلی خوب» توصیف کرد.

 

یک منبع نزدیک به کودتاگران در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه از مواضع کشورهای عضو اکواس تمجید کرد و گفت: «ما شاهد این بوده‌ایم که سران کشورها شامل ساحل عاج در حال تلاش برای کاستن از تنش‌ها و حصول به یک راه حل مسالمت آمیز هستند اگرچه آنها قویا مساط شدن ما بر قدرت را محکوم کردند. ما آماده مذاکرات هستیم».

 

به گفته منابع خبری، هیات اعزامی اکواس از پایگاه نظامی حومه باماکو پایتخت که کودتای نظامی از انجا شروع شد، دیدن کردند؛ پایگاهی که گفته می‌شود در حال حاضر قدرت مسلط در مالی است.

 

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه از زمان کودتای نظامی، «ابراهیم بوبکر کیتا» رئیس‌جمهور مستعفی و «بوبو سیسه» نخست‌وزیر مالی در این پایگاه نگهداری شده‌اند.

 

روز جمعه و به دنبال کودتای نظامی در مالی، هزاران نفر از مردم این کشور با خرسندی از سرنگونی و اعلام استعفای کیتا از منصب ریاست جمهوری در خیابان‌های پایتخت پایکوبی کردند و «پیروزی مردم مالی را جشن گرفتند».

 

سازماندهی این تجمع در باماکو پایتخت مالی را ائتلافی از مخالفان ابراهیم بوبکر کیتا برعهده داشتند.

 

از سوی دیگر گفته می‌شود که ماموران پلیس مالی اجازه تظاهرات روز شنبه (دیروز) در حمایت از کیتای ۷۵ ساله در پایتخت را ندادند و صدها نفر از حامیان او را متفرق کردند.

آمریکا همکاری نظامی با مالی را تعلیق کرد

“پیتر فام” فرستاده آمریکا در منطقه ساحل در غرب آفریقا جمعه شب گفت که ایالات متحده همکاری‌های خود با ارتش مالی را به دنبال کودتا و برکناری رییس جمهوری این کشور به حالت تعلیق درآورده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر, غرب آفریقا, مالی