خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

کارگران و زحمتکشان قربانیان رژیم مکار ولایی

احمدی پنجکی گفت: انتظار می‌رفت که پس از ابلاغ رئیس مجلس یازدهم، دولت به مصوبه قانونی شورای عالی کار بازگردد اما چنین نشد.

 

به گزاش خبرنگار ایلنا، تاخیر دولت در تعیین تکلیف بازنشستگان تامین اجتماعی این روزها مورد انتقاد نمایندگان مجلس، تشکل‌ها و فعالان حقوق کارگری و بازنشستگی‌ قرار گرفته است.

 

پرویز احمدی پنجکی نایب رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران، با ابراز تاسف از اینکه برخی افراد تصمیم‌گیر در دولت به دنبال وقت کشی هستند، گفت: انتظار داشتیم پس از اعلام نظر مجلس، دولت به قانون احترام بگذارد و افزایش ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان را برای سایر سطوح بازنشستگان تایید کند، اما متاسفانه برخی افراد مانع از اجرایی شدن این مصوبه می‌شوند.

 

وی با اعلام اینکه از ابتدای سال و مصوبه دستمزد شورای عالی کار پنج ماه می‌گذرد، اما هنوز تکلیف افزایش حقوق سایر سطوح بازنشستگان معلوم نیست، گفت: تاکنون با برخی رفتارهای سلیقه‌ای، بی توجهی به قانون و جلوگیری از افزایش حقوق بازنشستگان، اثبات شده که برخی به دنبال حاشیه‌سازی هستند.

 

وی با یادآوری اینکه پس از نادیده گرفتن مصوبه شورای عالی کار از سوی هیات وزیران، هیئت تطبیق بررسی قوانین مجلس شورای اسلامی بر غیرقانونی بودن تصمیم دولت صحه گذاشت، گفت: با وجود تاکید هیات تطبیق قوانین مجلس، دولت همچنان افزایش حقوق بازنشستگان متوسط بگیر را مطابق مصوبه شورای عالی کار اجرایی نکرد.

 

رییس کانون بازنشستگان شمیرانات با اعلام اینکه انتظار داشتیم رئیس مجلس در موعد قانونی مصوبه هیئت تطبیق قوانین مجلس شورای اسلامی را به دولت ابلاغ کند، گفت: آقای قالیباف نیز در ابلاغ مصوبه هیئت مشورتی تطبیق قوانین با تأخیر عمل کرد، اما انتظار می‌رفت که پس از ابلاغ رئیس مجلس یازدهم، دولت به مصوبه قانونی شورای عالی کار بازگردد.

 

وی افزود: از آنجا که رئیس مجلس عملکرد هیئت وزیران را خلاف قانون دانست و بازگشت دولت بر قانون را خواستار شد، اما ملاحظه می‌کنیم که دولت بررسی افزایش حقوق سایر سطوح بازنشستگان را به وزرای هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی سپرد؛ اتفاقی که تاکنون سابقه نداشته و هیچ جایگاه قانونی ندارد.

 

احمدی پنجکی از سکوت و بی‌تفاوتی مجلس در خصوص این تصمیم انتقاد کرد و گفت: مجلس می‌بایست مقابل قانون گریزی‌ها و بدعت‌ها ایستادگی کند.

 

نایب رئیس کانون بازنشستگان استان تهران گفت: انتظار این است که قوای سه‌گانه در کنار هم در مسیر قانون‌گذاری حرکت کنند، به نفع مستضعفان گام بردارند، معیشت دهک‌های پایین را تامین کنند، تورم را پایان دهند، سیاست خارجی را ساماندهی کنند و در یک حرکت هماهنگ، قوای سه گانه تمامی مشکلات کشور را حل کنند.

 

وی با ابراز تاسف از اینکه شاهد نادیده گرفتن برخی اشتباهات و تصمیمات غلط قوه مجریه هستیم، گفت: در دوره‌های قبل که بعضا قوای حاکمیتی یک نبوند، آنها گاها در مقابل عملکرد اشتباه یکدیگر واکنش نشان می‌دادند. همچنین اگر اتفاقی که اکنون در دولت بابت قانون‌شکنی رخ داده در دولت‌های دیگر رخ می‌داد، مجلس واکنش نشان می‌دادند، حتی ممکن بود کار به استیضاح وزیران کشانده شود.

 

وی در پایان افزود: این رفتار غیرقانونی در تعیین حقوق و دستمزد کارگران و بازنشستگان می‌تواند زمینه برای استیضاح وزرا و حتی سوال از رئیس جمهور را باز کند. اما متاسفانه مجلس سیاست سکوت در پیش گرفته است.

گوردون براون: مردم انگلیس امسال با سرما و گرسنگی روبرو خواهند شد

نخست‌وزیر پیشین انگلیس گفت: اگر دولت کشورش دست به اقدام نزند مردم امسال از در سرما و گرسنگی دست و پنجه نرم خواهند کرد.

ادامه

اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, انگلستان, اوکراین, تحریم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, فقر, کارگری

بدون سه‌جانبه‌گرایی؛ جایگاه سازمان تأمین اجتماعی کجاست؟

مجلس پس از مسکوت گذاردن طولانی مصوبه‌های افزایش مزد بازنشستگان شورای‌عالی کار، سرانجام به عقب‌نشینی وادار شد و مصوبهٔ افزایش ۱۰ درصدی مزد دولت را لغو کرد گرچه هنوز افزایش مزد بازنشستگان اجرایی نشده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله