شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

چین یک ماهواره جدید رصد زمین به فضا فرستاد

چین امروز یکشنبه یک ماهواره‌ سنجش از راه دور با نام «گائوفن-۹» را به همراه دو ماهواره‌ کوچک دیگر با کمک ماهواره‌بر لانگ‌مارچ-۲دی، از پایگاه پرتاب جیوچوان با موفقیت در مدار تزریق کرد.

 

به گزارش ایرنا، از داده‌های منظومه‌ ماهواره‌های سنجشی گائوفن-۹ برای پایش زمین، نقشه‌برداری و مدیریت شهری، طراحی شبکه‌های جاده‌ای، تخمین محصول، پیشگیری و مدیریت بحران برای چین و کشورهای عضو طرح کمربند و جاده استفاده خواهد شد.

 

دو ماهواره دیگر حمل شده به فضا،  شامل یک ماهواره آزمایشی چند منظوره و یک فضاپیما دیگر به نام تیانتو ۵ (Tiantuo-۵) است که توسط دانشگاه ملی فناوری های دفاعی این کشور ساخته شده است.

 

ماهواره آزمایشی چند منظوره برای ارتباط گیری با فناوری ناوبری استفاده می شود در حالی که فضاپیمای Tiantuo-۵ برای تایید قابلیت‌های جمع آوری اطلاعات درون مدار از کشتی ها، فضاپیماها و اینترنت اشیاء استفاده می‌شود.

 

با این پرتاب، ۳۴۳اُمین ماموریت با کمک خانواده‌ ماهواره‌برهای لانگ‌مارچ رقم خورد.

 

چین در سال های اخیر پیشرفت های زیادی در زمینه هوافضا کرده است این کشور مدتی پیش سیستم ناوبری بیدو خود را تکمیل کرد ساخت آزمایشگاه فضایی این کشور هم بر اساس برنامه تا سال ۲۰۲۲ میلادی به اتمام می‌رسد.

 

چین همچنین در تلاش برای رسیدن به فعالیت‌های فضایی رقیب خود یعنی آمریکا و تایید جایگاهش به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی، میلیاردها دلار در ماموریت بین کهکشانی به سیاره مریخ سرمایه گذاری کرده است.

 

ماموریت چین به مریخ از جمله شامل چند پروژه جدید فضایی است که این کشور دنبال می‌کند و شامل قرار دادن فضانوردان چینی در کره ماه و برخورداری از یک ایستگاه فضایی تا سال ۲۰۲۲ است.

پرنسا لاتینا: واکسن کرونا در کوبا هم تولید می‌شود

به دنبال اعلام رسمی ثبت واکسن روسی کرونا از سوی رییس جمهوری این کشور و استقبال ۲۰ کشور جهان ازجمله کوبا برای دستیابی به این واکسن، رسانه کوبایی پرنسا لاتینا از آمادگی همکاری مسکو و هاوانا برای تولید این واکسن در کوبا خبر داد.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, خبر, دانش, روسیه, کوبا