چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به تصمیم دولت نظامی نیجر برای لغو توافق نظامی با آمریکا و عزم این کشور آفریقایی برای اخراج نظامیان آمریکایی گفت آن‌ها در صورتی که مجبور شوند نیجر را ترک کنند «فقط یک کشور آفریقایی را از دست نمی‌دهند بلکه مرکز تسلط خود بر غرب آفریقا و شمال این قاره ... چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

ادامه

آپارتایت, آفریقا, آمریکا, آمریکای شمالی, استقلال, الجزایر, ایران, جهان, روسیه, غرب, غرب آفریقا, لیبی, مقاله, نیجر

درخواست آفریقای جنوبی از کشورهای جهان برای شهادت علیه اسرائیل در لاهه

آفریقای جنوبی در ادامه تلاش‌هایش برای حمایت از ملت فلسطین و توقف جنگ در غزه، خواستار شهادت کشورهای مختلف جهان علیه اسرائیل در دادگاه لاهه شد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری «سما»، «وسیموزی مادونسلا» سفیر آفریقای جنوبی در هلند، از همه کشورها خواست در پرونده‌ای که کشورش در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرده ... درخواست آفریقای جنوبی از کشورهای جهان برای شهادت علیه اسرائیل در لاهه

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, اسراییل, اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, قضایی, نسل کشی, هلند

درخواست کمک سفیر فلسطین از جنبش عدم متعهد

سفیر فلسطین در سازمان ملل از اعضای جنبش عدم تعهد خواست تا اسرائیل را برای اجرای آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهند. به گزارش خبرگزاری فارس، «ریاض منصور» سفیر فلسطین در سازمان ملل از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد خواسته است تا این رژیم را برای اجرای آتش‌بس در غزه تحت فشار قرار ... درخواست کمک سفیر فلسطین از جنبش عدم متعهد

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, استعمار, جنبش غیر متعهدها, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, صهیونیسم, نسل کشی

حمایت روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل آویو

روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی حمایت کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، روسیه از شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی به دلیل نسل کشی در غزه حمایت کرد. «آندری کلین»، سفیر روسیه در لندن در مصاحبه با شبکه رادیویی ال بی سی گفت ... حمایت روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل آویو

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, آمریکا, اسراییل, تاریخ, جهان, خبر, دیوان داوری لاهه, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, نسل کشی, هلند

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه

جلسه رسیدگی به پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه که توسط آفریقای جنوبی تنظیم شده، در دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز شد. به گزارش ایسنا، در متن شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل خواسته شده فوراً عملیات نظامی خود در نوار غزه را متوقف کند. براساس گزارش‌ها اولین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه احتمالا ۳ ساعت به ... آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, اسراییل, اشغالگری, جنوب آفریقا, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, فلسطین, کودکان, نسل کشی, هلند

چین: رسانه‌های غربی نباید به بستری برای پخش نژادپرستی تبدیل شوند

۲۱ مارس روز جهانی رفع تبعیض نژادی است. وانگ ون بین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سوالات مربوط در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی گفت که ایالات متحده در مواجهه با سابقه بد حقوق بشر خود، نه تنها خویشتن بینی ندارد، بلکه خود را به عنوان یک کشور مدافع حقوق بشر تلقی می کند و حقوق بشر را سیاسی و مسلح کرده و از آن به عنوان ابزاری برای فشار بر کشورهای دیگر و مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر استفاده می‌کند و وضعیت حقوق بشر کشورهای دیگر را مورد انتقاد قرار می‌دهد. این نقض آشکار حقوق بین‌الملل و هنجارهای اساسی روابط بین‌الملل است، همچنین در تضاد با تلاش های جامعه بین‌المللی برای رفع تبعیض نژادی و احترام و حمایت از حقوق بشر است.

 

به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: ما به آمریکا توصیه می‌کنیم که غرور و تعصب خود را کنار بگذارد، خود را در آیینه حقوق بشر بنگرد، با مشکلات خود رو به رو شود، کنوانسیون بین‌المللی از جمله «رفع هر گونه تبعیض نژادی»  را به طور جدی به اجرا برساند و به اشتباهات خود اعتراف و آن را تصحیح کند.  همچنین اجازه دهد اقلیت‌ها واقعا عدالت و انصاف را احساس کنند، از مردم آسیا که از نفرت و خشونت رنج می‌برند، حفاظت کند و کاری واقعی برای بهبود حقوق بشر کشور خود انجام دهد.”

 

وانگ ون بین گفت: برخی از رسانه های غربی در گزارش های اخیر خود هویت “سفید پوستان” را برجسته کرده‌اند و با استفاده از استانداردهای خودشناسی، نژادهای مختلف را در “سطوح تمدن” طبقه بندی کرده، به طور انتخابی به اصطلاح ابراز همدردی کرده و اظهاراتی نژادپرستانه مانند ” آن‌ها پناهنده سوریه نیستند، آن‌ها مسیحی هستند، آن‌ها سفیدپوست هستند، بسیار شبیه ما هستند” مطرح کردند. این اقدام نوعی تبعیض نژادی است که به طور جدی از آرمان اولیه بشردوستانه و اصل حمایت از حقوق بشر منحرف می‌شود.

 

وانگ ون بین گفت که در واکنش به اظهارات نژادپرستانه رسانه‌های غربی، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد اخیرا تاکید کرد که چه آوارگان از اوکراین باشند، چه از افغانستان و سوریه، “باید به یاد داشته باشیم که همه آن‌ها انسان هستند.” ما امیدواریم که برخی رسانه‌های غربی استانداردهای دوگانه را هر چه زودتر کنار بگذارند، به تبادل تمدن‌ها کمک کنند، واقعا در خدمت صلح باشند و به بستری برای پخش نژادپرستی تبدیل نشوند.

کشورهای آفریقایی عضو شورای امنیت نژادپرستی در مرزهای اوکراین را محکوم کردند

نمایندگان سه کشور آفریقایی در شورای امنیت سازمان ملل شامل کنیا، غنا و گابن در جلسه عصر دوشنبه این شورا در نیویورک، تبعیض و نژاد پرستی علیه شهروندان آفریقایی را در مرز اوکراین محکوم کردند.

ادامه

اپارتایت, اتحادیه آفریقا, افریقا, اوکراین, جهان, حقوق بشر, خبر, غنا, کنیا, گابن

افزایش مرگ‌ومیر مادران در آمریکا در سایه تبعیض نژادی

یافته های یک بررسی نشان می دهد میزان مرگ و میر مادران آمریکایی که در حال حاضر بدترین در جهان صنعتی است، در سال ۲۰۲۰ به بالاترین سطح در نیم قرن گذشته رسید و احتمال مرگ زنان سیاهپوست سه برابر بیش از زنان سفیدپوست است.

ادامه

اپارتایت, امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, گزارش

چامسکی: حزب جمهوری‌خواه آمریکا به «شورشی رادیکال» تبدیل شده است

«نوام چامسکی» نظریه‌پرداز و زبانشناس سرشناس و فیلسوف سیاسی آمریکایی معتقد است حزب جمهوری‌خواه این کشور «نه یک حزب سیاسی» بلکه «شورشی رادیکال» شده است.

ادامه

اپارتایت, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان