چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دوشنبه شب گفت که کی‌یف و واشنگتن مذاکرات در مورد توافق همکاری امنیتی دوجانبه را آغاز و طرح ارسال موشک‌های دوربرد به نیروهای مسلح اوکراین را نهایی کرده‌اند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، زلنسکی در پیام شبانه اظهار کرد: تیم‌های آمریکا و اوکراین کار روی توافقنامه امنیتی ... آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, ناتو

نیوزویک: آمریکا رو به افول است

نشریه آمریکایی “نیوزویک” در مقاله‌ای با اشاره به شکست‌های متعدد امریکا در سیاست‌های عمومی، سیاست‌های ناکارآمد فزاینده، تا اپیدمی مشکلات روانی در میان جوانان آمریکایی نوشت: آمریکای قرن بیست‌ویکم روبه‌زوال می‌رود. به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «ویلیام کوپر» نوشینده این مقاله‌ به نتایج یک نظرسنجی جدید در موسسه گالوپ اشاره کرده و نوشت: این ... نیوزویک: آمریکا رو به افول است

ادامه

آزادی, آمریکا, آمریکای شمالی, جهان, چین, شرق آسیا, مقاله, هژمونیسم

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه به اتفاق آرا بسته ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد. به گزارش شنبه ایرنا از “تاس”, این نمونه نادری از همکاری حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا بود که در آن دموکرات‌ها به جمهوری‌خواهان پیوستند تا این بسته کمک برای اوکراین را تصویب کنند. علاوه بر لایحه ... مجلس نمایندگان آمریکا لایحه کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, اوکراین, تایوان, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, فلسطین

چامسکی: حزب جمهوری‌خواه آمریکا به «شورشی رادیکال» تبدیل شده است

«نوام چامسکی» نظریه‌پرداز و زبانشناس سرشناس و فیلسوف سیاسی آمریکایی معتقد است حزب جمهوری‌خواه این کشور «نه یک حزب سیاسی» بلکه «شورشی رادیکال» شده است.

 

به گزارش فارس، به گزارش نشریه آمریکایی «نیوزویک»، او این اظهارات را درست در زمانی بیان کرد که جمهوری‌خواهان در حال تجربه انشعاب بر سر دو تحول اخیر هستند: اعتراف دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا مبنی بر اینکه قصد داشت نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را باطل کند و اشاره کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان به حادثه حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا به عنوان شکلی از «گفتمان سیاسی مشروع».

 

چامسکی در برنامه گفت‌وگوی خبری شبکه الجزیره با عنوان UpFront گفت: «در ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته … حزب جمهوری‌خواه به سادگی از طیف منحرف شده است. این یک حزب سیاسی به معنای سنتی نیست». وی افزود این حزب از آن زمان به شورشی رادیکال تبدیل شده که هرگونه علاقه به مشارکت در سیاست‌های پارلمانی را کنار گذاشته است.

 

به باور دانشمند و تحلیلگر آمریکایی، حرکت حزب به سمت این موضع با استفاده از “استراتژی جنوب” در دهه ۱۹۶۰ آغاز شد، زمانی که حزب جمهوری‌خواه شروع به استفاده از مسائل فرهنگی کرد، مانند جلب حمایت مردمی از سوی طرفداران برتری نژاد سفید در حالی که قوانینی را تصویب کرد که به نفع قدرت شرکت‌ها و ثروت خصوصی بود. او به طور مثال مالکیت اسلحه را مسئله‌ای عنوان کرد که حزب از طریق آن حمایت جلب کرده است.

 

وی در ادامه گفت که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه با سرمایه‌گذاری بر روی این موضوعات، یک فرقه از پیروان بی چون و چرا ایجاد و بسیج کرد که از هر کاری که او انجام می‌دهد حمایت می‌کند. این فیلسوف آمریکایی افزود: این گروه حزب جمهوری‌خواه را تسخیر کرده و حزب را به جایی رساند که ترامپ از آن زمان آشکارا گفته که با نادیده گرفتن نتایج یک انتخابات ملی به دنبال سرنگونی نظام دموکراتیک است. این دیگر حزب سیاسی نیست. این، شورشی رادیکال است. هیچ علاقه‌ای به دموکراسی هم ندارد.

 

نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی با اشاره به اینکه جمهوری‌خواهان حداقل ۲۶۲ لایحه در ۴۱ ایالت برای مداخله در انتخابات معرفی کرده‌اند، افزود: صدها لایحه و مجلس قانون‌گذاری ایالتی-جمهوری‌خواه-وجود دارد که روی راه‌های مختلفی کار می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که می‌توانند به یک حزب اقلیت مسلط دائمی با حذف “آرای مردم نادرست” تبدیل شوند.

 

چامسکی همچنین با بیان این که که سیاست‌های جمهوری‌خواهان از زمان ریگان به تمرکز ثروت در میان تعداد کمی از نخبگان اقتصادی کمک کرده است، خاطرنشان کرد که حزب دموکرات از اواخر دهه ۱۹۷۰ دیگر حزب طبقه کارگر نبود.

 

بر اساس این گزارش، اختلاف نظر بر سر تسلط ترامپ بر حزب جمهوری‌خواه، شاهدی بر یک «جنگ داخلی» است که در این حزب در حال وقوع است. در یک طرف کسانی هستند که فکر می‌کنند دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق و سبک غیر شرمسار و صریح او نشان‌دهنده آینده حزب است. از سوی دیگر جمهوری‌خواهان هستند که ترامپ و ادعاهای او را برای دموکراسی را خطرناک می‌دانند که رای‌دهندگان را دور و تمرکز را از مبارزات سیاسی منحرف می‌کند.

 

ششم ژانویه سال ۲۰۲۱ تلاش دونالد ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات آمریکا با حمله به ساختمان کنگره به اوج خود رسید و در نهایت شکست خورد، اما ادعاهایی که رئیس‌جمهور سابق آمریکا درباره تقلب در نتایج انتخابات ۲۰۲۰ مطرح کرده بود، به طرز خطرناکی باقی ماند و به هسته حزب جمهوری‌خواه منتقل شد. سال ۲۰۲۱، سالی بود که به باور تحلیلگران غربی “دموکراسی آمریکایی” از درون مورد حمله قرار گرفت؛ مسئله‌ای که بهانه‌ای شد به دست قانون‌گذاران جمهوری‌خواه تا از ترس ایجاد شده ناشی از ادعاهای ترامپ استفاده و آن را به اسلحه‌هایی در قالب قوانین جدید انتخاباتی که رأی‌گیری را دشوارتر می‌کند، تبدیل کنند. به گفته مرکز عدالت برنان در دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک، بین ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۱، ۱۹ ایالت، ۳۴ قانون را برای محدود کردن دسترسی رای‌دهندگان وضع کردند.

روایت یک نسل‌کشی فرهنگی؛ بازماندگان بومی کانادا از «مدارس مرگ» می‌گویند

بومیان کانادایی بازمانده از دوران انتقال کودکان به مدارس شبانه‌روزی بدنام این کشور تجربه‌های هولناک خود از آن دوران را روایت کردند.

ادامه

امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, کانادا, گزارش, نسل کشی

شرکت‌های داروسازی آمریکایی و اروپایی در “حمایت مالی از تروریسم” در عراق دست دارند

خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد، تعدادی از شرکت‌های داروسازی آمریکایی و اروپایی در حمایت مالی از تروریسم در عراق دست دارند.

ادامه

اروپا, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب اروپا

“آرشیو امنیت ملی ایالات متحده آمریکا”؛ هدف تحریم‌های کوبا ایجاد گرسنگی و استیصال مردم

شش دهه پس از فرمان امضا شده توسط جان اف. کندی برای تحریم کوبا، “آرشیو امنیت ملی ایالات متحده آمریکا” ده‌ها سند از طبقه‌بندی خارج شده را منتشر کرد که نشان می‌دهد تحریم‌ها با انگیزه تحریک “گرسنگی، ناامیدی و سرنگونی دولت” فیدل کاسترو رهبر انقلابی کوبا آغاز شد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تاریخ, تحریم, جهان, کوبا, گزارش