ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند بار دیگر بر شناسایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است. به گزارش ایرنا، هریس سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان گفت: در حال حاضر، اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با ایجاد فاجعه انسانی در غزه و تاثیر آن بر ... ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

ادامه

اسراییل, ایتالیا, ایرلند, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, زنان, غرب اروپا, فلسطین, کودکان

درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تأکید بر اینکه تنها راه جلوگیری از گسترش فاجعه در منطقه غزه، برقراری آتش‌بس فوری و گسترده است، از شورای امنیت خواست موضوع تحریم اسرائیل را فوراً بررسی کند و بودجه آژانس آنروا نیز دوباره تأمین شود. به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، واسیلی نبنزیا، نماینده ... درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

ادامه

اردن, اسراییل, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوریه, فلسطین, لبنان

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

استانداردهای دوگانه آمریکا، دلیل ناامنی در خاورمیانه

پس از حمله ایران به اسراییل برای تلافی حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در سوریه، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه ۱۵ آوریل اعلام کرد که مجلس نمایندگان در این هفته درباره لایحه کمک به اسرائیل رای گیری خواهد کرد. به گزارش رادیو بین‌المللی چین: تحلیلگران خاطرنشان کردند، ایالات متحده از ... استانداردهای دوگانه آمریکا، دلیل ناامنی در خاورمیانه

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, اسراییل, امنیتی, ایران, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, سوریه, صلح, عراق, غرب, فلسطین, کلمبیا, مصر, هژمونیسم

دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

چین: تبعیض نژادی و خشونت مسائلی مداوم و نظام‌مند در آمریکاست/ مساله فلسطین نباید به حاشیه برود

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با ابراز نگرانی نسبت به وخیم شدن شرایط حقوق بشری در آمریکا، بار دیگر تکرار کرد که ایالات متحده در موقعیتی نیست که در مورد شرایط حقوق بشر در کشورهای دیگر اظهارنظر کند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت وزارت امور خارجه چین، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفراسی خبری درباره خشونت‌های اخیر در آمریکا و کشته شدن یک آمریکایی-آفریقایی دیگر به دست یک افسر پلیس سفیدپوست در میشیگان گفت: ما نسبت به وخیم شدن شرایط حقوق بشری در آمریکا بسیار نگران هستیم. حقایق و واقعیت‌های بسیاری وجود دارند که نشان می‌دهند تبعیض نژادی، جرائم مرتبط با سلاح و خشونت در اجرای قانون به صورت موارد منفرد و پراکنده وجود ندارند، بلکه مسائلی مداوم و نظام‌مند هستند.

 

وی افزود: به دنبال شنیده شدن ضجه‌های جورج فلوید که می‌گفت “نمی‌توانم نفس بکشم” در سال گذشته، صدها تن از اقلیت‌های قومی توسط نیروهای مجری قانون آمریکا به قتل رسیدند. ۹۳.۷ درصد از مسلمانان آمریکا گفته‌اند که اسلام‌هراسی سلامت روحی و روانی آنها را تحت تاثیر قرار داده است، ۸۱ درصد از آمریکایی-آسیایی‌ها می‌گویند خشونت علیه آنها افزایش یافته است و آمریکایی‌های اسپانیایی‌تبار که ۱۹ درصد از کل جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند تنها مالک دو درصد از کل ثروت این کشور هستند. فرناند د وارنس، مخبر ویژه آژانس آوارگان سازمان ملل در مسائل اقلیت‌ها تاکید کرده که سیستم قانونی در آمریکا اساسا به نفع ثروتمندان و برای بخشش آنها و از طرف دیگر برای مجازات فقرا به ویژه اقلیت‌های رنگین‌پوست تعبیه شده است.

 

این سخنگو در ادامه گفت: آمریکا گرفتار شدیدترین خشونت‌های مرتبط با سلاح گرم شده است. آمریکا تنها کشور توسعه‌یافته است که در دو دهه گذشته هر ساله شاهد تیراندازی‌های گسترده بوده است. در سال ۲۰۲۰ میلادی ۴۵ هزار و ۲۲۲ تن بر اثر جراحت‌های ناشی از سلاح گرم در آمریکا کشته شدند که در مقایسه با سال ۲۰۱۰ میلادی ۴۳ درصد افزایش داشت. یکی از نظرسنجی‌های سال ۲۰۱۸ میلادی نیز نشان داد که ۷۵ درصد از جوانان آمریکایی تیراندازی‌های جمعی را یکی از منابع اصلی استرس می‌دانند. براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو در آوریل ۲۰۲۱، ۴۸ درصد از آمریکایی‌ها خشونت‌های مرتبط به سلاح را یکی از مشکلات بزرگ آمریکا می‌دانند که باید به آن رسیدگی شود. با این حال، دولت فدرال آمریکا طی ۲۵ سال گذشته نتوانسته یک قانون در ارتباط با کنترل سلاح تصویب کند.

 

وی تصریح کرد: گزارش شده که افراد رنگین‌پوست در حوزه‌های مختلف رفتار تبعیض‌آمیز پلیس را تجربه کرده‌اند. یک نظرسنجی مرتبط نیز نشان می‌دهد که تنها ۲۲ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که رفتار پلیس با همه آمریکایی‌ها یکسان و برابر است. آمریکا در حال تبدیل شدن به کشوری است که تحت تاثیر نقض نظام‌مند حقوق بشر قرار گرفته است. بنابراین در موقعیتی نیست که در مورد شرایط حقوق بشر در کشورهای دیگر اظهارات غیرمسئولانه مطرح کند. آنچه آمریکا باید انجام دهد این است که به طور کامل با مسائل جدی حقوق بشری خود مواجه شود و به طور جدی راه‌هایی برای ریشه‌کن کردن علل شرایط وخیم حقوق بشری خود بیابد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین درباره فلسطین و اقدامات شنیع اسرائیل در مسجدالاقصی گفت: چین با نگرانی و با دقت بسیار تشدید تنش‌ها میان فلسطین و اسرائیل را در بیت‌المقدس زیر نظر دارد. موضوع جایگاه بیت‌المقدس و مالکیت آن موضوع بسیار پیچیده و حساسی است. امیدواریم که طرفین درگیر طبق قطعنامه‌های شورای امنیت عمل کنند، مکان‌های بیت‌المقدس در بیت‌المقدس را حفظ کنند و به آنها احترام بگذارند، آرامش خود را حفظ کنند و خویشتن‌داری پیشه کنند و از هر کاری که باعث وخیم‌تر شدن اوضاع و از کنترل خارج شدن آن می‌شود، اجتناب کنند.

 

وانگ ونبین افزود: تشدید تنش‌ها میان فلسطین و اسرائیل بار دیگر به ما یادآور شد که مساله فلسطین نباید به حاشیه رانده شود. جامعه بین‌الملل و به ویژه کشورهای بزرگ و مهم باید به اصل مساله فلسطین دقت کنند و براساس راه‌حل دو کشوری از سرگیری مذاکرات صلح بین فلسطین و اسرائیل را برای تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز تسهیل کنند. چین نیز به ایفا کردن نقشی سازنده در این موضوع ادامه خواهد داد.

 

وی درباره میزبانی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از رهبران کشورهای آسه‌آن در تاریخ ۱۲ و ۱۳ مه سال جاری میلادی (۲۲ و ۲۳ اردیبهشت) در واشنگتن و تعهد دولت آمریکا به حفظ یک منطقه هند-اقیانوس آرام آزاد، امن، متصل و قدرتمند گفت: در حال حاضر منطقه هند-اقیانوس آرام از صلح، ثبات و توسعه کامل برخوردار است که باید از سوی همه طرف‌ها گرامی داشته شود. این منطقه سرزمینی با آینده‌ای درخشان و روشن برای همکاری و توسعه است و صفحه شطرنجی برای رقابت قدرت‌های بزرگ نیست. کشورهای آسه‌آن بازیکنان شطرنج هستند که به ارتقا توسعه و رفاه منطقه‌ای کمک خواهند کرد و مهره‌های شطرنج در یک رقابت ژئوپلتیکی محسوب نمی‌شوند.

 

این سخنگو تصریح کرد: امیدواریم آمریکا به درخواست مشترک کشورهای منطقه آسیا-اقیانوس آرام برای صلح، همکاری و نتایج برد-برد پاسخ دهد، به دنبال همکاری با منطقه شرق آسیا بر مبنای احترام به سیستم سیاسی، روش‌های توسعه، فرهنگ و ارزش‌های کشورهای آسیایی باشد و راه انجمن آسه‌آن را که بر مبنای رویکرد اجماع و فراگیر بودن است، دنبال کند.

 

وانگ ونبین درباره رویکرد چین نسبت به همکاری فضایی بین‌المللی گفت: ما آماده‌ایم تا همکاری و تبادلات بین‌المللی بیشتری با کشورهای دیگر در زمینه استفاده صلح‌امیز از فضا داشته باشیم. ما از ورود فضانوردان خارجی به ایستگاه فضایی چین و پیوستن به فضانوردان چینی برای برقراری مشارکت‌ها و همکاری‌های مثبت به منظور کشف جهان و ساختن جامعه‌ای با آینده‌ای مشترک برای بشر استقبال می‌کنیم.

تحلیلگر آرژانتینی: برنامه آمریکا و ناتو، نابودی روسیه است

«آتیلیو بورون» کارشناس سیاسی آرژانتینی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها و سانسورهایی که علیه روسیه اعمال می‌شود، پیش از این سابقه نداشته است، گفت: برنامه آمریکا و ناتو، نابودی مسکو است.   

ادامه

اتحاد شوروی, ارژانتین, اروپا, اروگوئه, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, اوکراین, برزیل, تحریم, تحلیل, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, حقوق بشر, روسیه, سازمان ملل, سوریه, شرق اروپا, عراق, فلسطین, کوبا, ناتو

دیدار وزرای خارجه کشورهای عربی با لاوروف

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته (دوشنبه) در مسکو، میزبان وزرای امور خارجه کشورهای عربی بوده و درباره تحولات بحران اوکراین با آن‌ها گفت‌وگو کرده است.

ادامه

اتحادیه عرب, اوکراین, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, شمال افریقا, فلسطین, لیبی, یمن