اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

تحلیلگر آرژانتینی: برنامه آمریکا و ناتو، نابودی روسیه است

«آتیلیو بورون» کارشناس سیاسی آرژانتینی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها و سانسورهایی که علیه روسیه اعمال می‌شود، پیش از این سابقه نداشته است، گفت: برنامه آمریکا و ناتو، نابودی مسکو است.   

 

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از اسپوتنیک موندو، «آتیلیو بورون» کارشناس علوم سیاسی آرژانتینی با انتقاد از تحریم‌ها علیه روسیه گفت: هرگز به این اندازه، تحریم‌ها و سانسورهایی که اکنون علیه روسیه اعمال می‌شود، وجود نداشته است.

 

وی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: من بسیار نگران سطح هماهنگی بین المللی در حملات علیه روسیه هستم. برای اولین بار در تاریخ، حتی در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابقه نداشته است، کمیته بین المللی المپیک و سازمان‌های جهانی در چنین حمله وحشیانه‌ای علیه روسیه شرکت کرده‌اند. این اتفاق در گذشته رخ نداده است و واقعاً مایه شرمساری است. برنامه، نابودی روسیه است.

 

این تحلیلگر که همچنین جامعه شناس، استاد دانشگاه بوئنوس آیرس و محقق شورای ملی تحقیقات علمی و فنی آرژانتین است، خاطرنشان کرد که قربانی درگیری در اوکراین، روسیه است که برای «دفاع مشروع اقدام کرده است».

 

وی افزود: روسیه به همان شیوه ای عمل کرد که ایالات متحده زمانی که سلاح‌های هسته‌ای شوروی در کوبا وجود داشت، واکنش نشان داد. بورون در ادامه گفت: در ۱۳ روز (بحران موشکی کوبا) مشکل حل شد و ایالات متحده اعلام کرد که اجازه نمی‌دهد این سلاح‌ها تا این حد به آمریکا نزدیک شوند.

 

این کارشناس آرژانتینی گفت: آنچه برای آمریکا منطقی است، از طرف سایر کشورها مورد قبول واشنگتن نیست. برنامه نابودی روسیه و انجام همان کاری است که با یوگسلاوی انجام شد.

 

همزمان با موضع روشن کارشناس آرژانتینی و شماری نخبگان سیاسی آمریکای لاتین در انتقاد از سیاست‌های آمریکا و متحدانش علیه روسیه در مسئله جنگ اوکراین، رویکرد رسمی کشورهای آمریکای لاتین نیز بی‌طرفی، عدم تبعت از غرب، انتقاد از رویکرد جانبدارانه اروپا و موضع مستقل در قبال این بحران را نشان می‌دهد.

 

«آرنیلدو چیناگلیا» نماینده پارلمان برزیل به تازگی با تاکید بر نادیده گرفته شدن جنگ‌های سوریه، عراق و فلسطین توسط اروپاییان گفت: اولا این (جنگ اوکراین) تنها جنگی نیست که متاسفانه در کره زمین در جریان است، ثانیا اینکه نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که دفاع از نظم حقوق بین‌المللی نمی‌تواند فقط برای این مورد باشد زیرا تهاجم به سوریه، حمله به عراق و حملات سیستماتیک در سرزمین‌های فلسطین نیز وجود دارند.

 

نماینده برزیلی بر لزوم حساس بودن به «درام انسانی» درگیری تاکید کرد، اما گفت «ما نمی‌توانیم جنگ را انتخاب کنیم، ما باید در مورد همه جنگ‌ها صحبت کنیم».

 

وی خاطرنشان کرد: کشورهای بزرگی وجود دارند که به طور غیرقانونی به کشوری دیگر حمله کردند، به عنوان نمونه ایالات متحده بدون تأیید سازمان ملل به عراق حمله کرد.

 

«دانیل کاگیانی» نماینده پارلمان اوروگوئه نیز معتقد است از دلایلی که منجر به عدم حصول توافق شد، این است که «اروپا دیدگاه بسیار جانبدارانه‌ای از درگیری در اوکراین دارد که با دیدگاه ناتو و ایالات متحده حمایت می‌شود».

 

این نماینده مجلس گفت: خوب است اگر اروپا بتواند دیدگاه مستقل‌تری در مورد این موضوعات داشته باشد.

چین: هماهنگی‌های راهبردی با روسیه را افزایش می‌دهیم

تلاش آمریکا برای دستاویز قرار دادن بحران اوکراین در راستای ایجاد فاصله میان پکن-مسکو راه به جایی نبرده و چین از قصد خود برای افزایش هماهنگی‌های راهبردی با روسیه خبر می‌دهد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, ناتو

انهدام مرکز لجستیکی و انبار تسلیحات غرب در اوکراین

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک مرکز لجستیکی متعلق به اوکراین را هدف قرار داده و تسلیحات آن را منهدم کرده است.

ادامه

اروپا, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, جهان, حضور نظامی, خبر, دونتسک, روسیه, شرق اروپا, لوگانسک, ناتو

چین: تبعیض نژادی و خشونت مسائلی مداوم و نظام‌مند در آمریکاست/ مساله فلسطین نباید به حاشیه برود

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با ابراز نگرانی نسبت به وخیم شدن شرایط حقوق بشری در آمریکا، بار دیگر تکرار کرد که ایالات متحده در موقعیتی نیست که در مورد شرایط حقوق بشر در کشورهای دیگر اظهارنظر کند.

ادامه

اپارتایت, اختلاف طبقاتی, اسپانیا, اسراییل, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, شرق آسیا, فلسطین

هشدار روسیه درباره خطر درگیری‌ ناخواسته با ناتو در قطب شمال

رئیس کمیته ارشد شورای قطب شمال روسیه گفت که افزایش فعالیت اخیر ناتو در قطب شمال و برگزاری مانورهای نظامی در شمال نروژ، مایه نگرانی است و کمکی به تامین امنیت در این منطقه نمی‌کند.

ادامه

تحلیل, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, روسیه, سوئد, شرق اروپا, شمال اروپا, فنلاند, ناتو, نروژ